Avatar billede bondy Nybegynder
06. marts 2014 - 15:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Automatisk inddeling af data

Jeg er ved at lave en oversigt over tilbud i forhold til varegrupper.
Der findes 3 varegrupper (A, B og C) som kan have tre udfald (tilbud, vundet, tabt)

Øverst i mit ark, vil jeg gerne lave en oversigt, hvor jeg kan se udfaldene ift. hver enkelt varegruppe. Jeg har vel i alt 200 tilbud, som jeg skal holde styr på, så dette vil kunne skabe et godt overblik for mig.

I mit ark har jeg inddelt min oversigt i varegrupperne A, B og C, med udfaldene "Tilbud", "Vundet" eller "Tabt". Hvorledes får jeg excel til opsummere det automatisk?
Jeg har forsøgt mig lidt med nogle hvis-funktioner, men det blev hurtigt uoverskuelig for mig.
Avatar billede finb Ekspert
06. marts 2014 - 16:39 #1
Data >> Subtotaler
eller
Marker relevante celler >> Pivot-tabel
Avatar billede bondy Nybegynder
06. marts 2014 - 18:33 #2
Jeg kan sagtens finde ud af lave en liste, hvor jeg jab vælge mine varegrupper samt udfaldet af salget.

Det jeg ønsker er, at når jeg har valgt en varegruppe og et udfald, at der automatisk bliver registreret i skema, som jeg har øvert i mit ark, hvor jeg varegrupperne lodret og udfaldet vandret. Det giver i alt 9 kombinationsmuligheder.
Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede prhan Juniormester
07. marts 2014 - 07:36 #3
F.eks. i A1 kan du have din valgbare varegruppe og i B1 dit valgbare udfald. Hvis du har dine værdier i C2:C7 og respektive varegruppe og udfald i A2:A7 og B2:B7, så du i C1 skrive formlen:

=SUM.HVISER(C2:C7;B2:B7;B1;A2:A7;A1).

Ellers som der er skrevet, så gør pivot det samme
Avatar billede finb Ekspert
07. marts 2014 - 10:27 #4
Ja, jeg holder fast ved forslaget om pivot
finb