Avatar billede madseksperten Nybegynder
05. marts 2014 - 19:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

kald en MySQL query med JQuery/AJAX

Hejsa.

Jeg har efterhånden fået lavet mig et kalendersystem, bla ved hjælp fra nogle godt folk herinde fra.
Kalenderen ser sådan ud:

http://postimg.org/image/5uurc5ycb/

Her er meningen så at man kan vælge en "fra" dato og "til" dato. Jeg har fået mit javascript til at virke med denne kode:

<script>

    $(function(){
        $("#start1").datepicker({
            dateFormat: 'yy-mm-dd',
            onSelect: function(dateText,inst){
                alert(dateText);

                $.ajax({
                      url: "../dataExchange",
                      type: "post",
                      data: Date,
                      success: function(){
                          alert("success");
                          $("#result").html('submitted successfully');
                      },
                      error:function(){
                          alert("failure");
                          $("#result").html('there is error while submit');
                      }
                    });
            }
        });

    $(function(){
        $("#start2").datepicker({
            dateFormat: 'yy-mm-dd',
            onSelect: function(dateText,inst){
                alert(dateText);

                $.ajax({
                      url: "../dataExchange",
                      type: "post",
                      data: Date,
                      success: function(){
                          alert("success");
                          $("#result").html('submitted successfully');
                      },
                      error:function(){
                          alert("failure");
                          $("#result").html('there is error while submit');
                      }
                    });
            }
        });

</script>

Her bliver min servlet kaldt succesfuldt, og der er connection igennem til databasen. Det jeg gerne vil have returneret er en column som hedder Allday_hours i min databasen, som bruger denne query:

SELECT *, (Day_hours + (Day_minutes / 100)) as Allday_hours FROM Workdata

Men hvor og hvordan skal jeg skrive denne query? Er det inde i mit AJAX, eller skal jeg putte det i en servlet, som AJAX så kalder?

Mvh Mads
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. marts 2014 - 20:50 #1
Hvis du skriver SQL i et AJAX kald, vil enhver hacker kunne erstatte det med noget andet, fx "DROP TABLE Workdata".

Du skal derfor have selve SQL-sætningen i din servlet.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
05. marts 2014 - 21:17 #2
Tak for svaret Erik. Så det vil sige at lave en ny servlet med SQL sætningen? Hvordan kaldes servletten inde fra AJAX så?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. marts 2014 - 21:22 #3
Ved det navn du giver den - jeg kender ikke lige dit setup
Avatar billede madseksperten Nybegynder
05. marts 2014 - 21:44 #4
Men burde jeg egentligt ikke kunne gøre nogenlunde på denne måde.. Istedet for at kalde min dataExchange i min javascript, så kalde

$.ajax({
        url: "../getHoursSQL",en servlet der så lidt ud som denne:

package WorkPackage;

import java.io.*;
import java.sql.*;
import javax.servlet.*;
import javax.servlet.annotation.WebServlet;
import javax.servlet.http.*;

@WebServlet("/getHoursSQL")
public class getHoursSQL extends HttpServlet{

    private static final long serialVersionUID = 1L;

    @Override
    protected void doGet(HttpServletRequest request, HttpServletResponse response)
            throws ServletException, IOException {
        doPost(request, response);
    }

    public void init(ServletConfig config) throws ServletException{
        super.init(config);
    }

    public void doPost(HttpServletRequest req, HttpServletResponse res)
        throws ServletException, IOException{

        String connectionURL = "jdbc:mysql://localhost/NekiWork";
        Connection connection=null;

        res.setContentType("text/html");
        PrintWriter out = res.getWriter();

        try {

            Class.forName("com.mysql.jdbc.Driver");
            connection = DriverManager.getConnection(connectionURL, "root", "");
            String sql = "SELECT *, (Day_hours + (Day_minutes / 100)) as Allday_hours FROM Workdata";
            PreparedStatement pst = connection.prepareStatement(sql);

            pst.executeUpdate();
            pst.close();
        }
        catch(ClassNotFoundException e){

            out.println("Couldn't load database driver: " + e.getMessage());
        }
        catch(SQLException e){
            out.println("SQLException caught: " + e.getMessage());
        }
        catch (Exception e){
            out.println(e);
        }
        finally {

        try {
            if (connection != null) connection.close();
        }
            catch (SQLException ignored){
                out.println(ignored);
            }
Avatar billede madseksperten Nybegynder
05. marts 2014 - 22:20 #5
Jeg tror det er ved at være over i java afdelingen. Skal vi dele pointene, så opretter jeg lige et spørgsmål der istedet for
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
05. marts 2014 - 22:30 #6
Ingen point til mig, tak.

Jo, det ligner den måde man skal gøre det på ;)
Avatar billede madseksperten Nybegynder
09. marts 2014 - 10:03 #7
ok, jamen tak for hjælpen :-)

Mvh Mads