Avatar billede nemlig Professor
02. marts 2014 - 11:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Array med dage sammenholdt med udtræk fra MySQL

Hejsa.
Jeg har et array, $dage, der kan indeholde dagenumrene (date("w")) fra 0-6. Dermed op til 7 numre i alt. Arrayet ser fx sådan her ud:

Array
(
    [0] => 4
    [1] => 5
    [2] => 6
    [3] => 0
)

Arrayet indeholder dagenumrene for en valgt dato-periode.

Jeg har også et udtræk fra DB, som viser, hvilke dage, der er valide, og det er de dage, der herunder har værdien "1"
$row['mandag'] = 1
$row['tirsdag'] = 0
$row['onsdag'] = 1
......
$row['soendag'] = 0

Jeg har brug for at sammenholde dagene i arrayet med de 7 dage fra DB.
Jeg tænker 7 x if-sætninger, og noget i den retning:

if($row['mandag'] == 0 AND "tallet 1 forekommer i arrayet") { Echo "fejl"}
if($row['tirsdag'] == 0 AND "tallet 2 forekommer i arrayet") { Echo "fejl"}
....
if($row['soendag'] == 0 AND "tallet 0 forekommer i arrayet") { Echo "fejl"}

Det jeg altså mangler, det er at tjekke forekomsten i arrayet.
Avatar billede moddi100 Seniormester
02. marts 2014 - 12:54 #1
Det kan nu nok gøres smartere end 7 if-sætninger, men det lader vi lige ligge for nu. Det du søger er funktionen in_array():

$dage = Array(
        0 => 4,
        1 => 5,
        2 => 6,
        3 => 0,
    );

if($row['mandag'] == 0 && in_array(1, $dage)){ echo "fejl"; }
if($row['tirsdag'] == 0 && in_array(2, $dage)){ echo "fejl"; }
...

Du kan læse mere om funktionen på php.net:
http://us2.php.net/manual/en/function.in-array.php
Avatar billede nemlig Professor
02. marts 2014 - 13:10 #2
Jeg takker. Det var løsningen.

Jeg laver en løkke med 7 kørsler på udtrækket fra SQL, i stedet for 7 if-sætninger.

Men tusinde tak for input.
Smidt venligst et svar.
Avatar billede moddi100 Seniormester
02. marts 2014 - 13:27 #3
Så lidt :)