Avatar billede boro23 Forsker
26. februar 2014 - 08:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Undersøge om foto findes i mappe

Hej Eksperter, jeg har en fil med varenumre i kolonne C, i kolonne E ville jeg gerne kunne undersøge om der findes et foto af varenumret med et Ja eller Nej. Foto ligger i denne mappe P:\HER\Catering\Fotobase. Foto i mappen har varenumret som filnavn.jpg
Håber I har en smart løsning, VBA eller formel.
Avatar billede kabbak Professor
26. februar 2014 - 09:03 #1
If Dir("P:\HER\Catering\Fotobase\" & Range(??) &".jpg) <>"" then
msgbox "Filen findes"
else
msgbox "Filen findes IKKE"
end if
Avatar billede boro23 Forsker
26. februar 2014 - 09:27 #2
Hej kabbak, kan ikke få det til at virke, første linje bliver farvet rødt når jeg indsætter koden.

Jeg syntes heller ikke jeg kan se, hvilken kolonne den skal søge på og hvor den skal indsætte "Filen findes ikke" (kolonne E).
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
26. februar 2014 - 10:05 #3
Du har vel husket, at ændre de to spørgsmål til din egen Range, ikke?  :-)
Avatar billede kabbak Professor
26. februar 2014 - 11:46 #4
der manglede et "

men her er en brugerdefineret function, se om du kan bruge den

Public Function PicExist(Navn As Range) As Boolean
    Application.Volatile
    If Dir("P:\HER\Catering\Fotobase\" & Navn & ".jpg") <> "" Then
        PicExist = True
    Else
        PicExist = False
    End If
End Function
Avatar billede duaf Nybegynder
26. februar 2014 - 12:01 #5
1) stil dig i det bibliotek hvor filerne ligger
2) skriv "dir > liste.txt"
3) importer listen til dit excel ark
4) I E1 skriver du "=HVIS(LOPSLAG(C1;I:I;1;FALSK);"JA";"Nej")"
Avatar billede duaf Nybegynder
26. februar 2014 - 12:08 #6
altså hvis det er i kolonne I du har smidt listen over fil navne.

(og hvis filnavnet er f.eks. 12345.jpg kan du jo i en kollone sige "=venstre(I1;5)" og trække ned så får du kun navnet uden .jpg
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
26. februar 2014 - 12:21 #7
LOL, Kabbak :-)

Ja, vi er så vant til VBA kode, at vi overhovedet tænker over, at det er nødvendigt, at gøre folk opmærksom på det :-)

Men, når nu har ikke kunne genkende det som VBA kode, tror du så han ved, hvordan man indbygger VBA funktioner? :-)

Ellers hører vi jo nok fra ham igen...
Avatar billede boro23 Forsker
26. februar 2014 - 13:17 #8
Hej Kabbak
Jeg ved kun lidt om VBA, har oploadet et eksempel, kunne jeg få dig til at indsætte koden og oploade den igen så jeg kan teste den. http://gupl.dk/707934/

Hej Duaf
Lyder interresant, men listen skal jo opdateres, hver gang der kommer nye foto og jeg det ved ikke hvornår det sker.
Avatar billede duaf Nybegynder
27. februar 2014 - 10:16 #9
Ahh ok tænkte det var en opgørrelse, du lavede her og nu for at se hvor de mangler.
Avatar billede boro23 Forsker
28. februar 2014 - 11:44 #10
Hej Kabbak, jeg har prøvet at sætte koden ind i et modul og i Thisworkbook og under arket, men kan ikke afspille koden. Hvad gør jeg fejl.
Avatar billede boro23 Forsker
04. marts 2014 - 11:42 #11
Lukker tråden, kunne ikke bruge/ finde ud af hvordan løsningerne skal bruges. Tak for Jeres indlæg