Avatar billede kasperth Juniormester
18. februar 2014 - 11:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kommentarbokse

Hej eksperter,

Jeg har lavet et relativt stort regneark. Kort fortalt, så er det en tabel med en masse informationer. Der er en masse rækker og 3 kolonner. Fidusen er, at man med autofilter let kan finde lige det man står og mangler.

Da jeg udfyldte cellerne skrev jeg en masse nyttig information i kommentarbokse.

Problemet: Excel har været så flink at ændre placeringen af alle disse kommentarbokse. Rent faktisk så meget, at jeg ikke kan se dem. De står i noget der minder om række 1.000.000.

Nogle, som har et quick-fix til at få placeret kommentarboksene i nærheden af cellen de tilhører igen??

Tænker en macro, som .. for each.. gennemløber alle og retter placeringen...
Avatar billede supertekst Ekspert
18. februar 2014 - 11:52 #1
Kunne du uploade et billede af situationen / eller en del af filen
Avatar billede kasperth Juniormester
18. februar 2014 - 12:40 #3
Det var lettere talentløst uploaded. Her en udgave man kan læse - se kolonne H.

http://s27.postimg.org/uk2ky729r/eks.jpg
Avatar billede supertekst Ekspert
18. februar 2014 - 13:16 #4
Ja - men alligevel ikke til at læse.
Avatar billede supertekst Ekspert
18. februar 2014 - 13:18 #5
Ville det ikke være bedre, at kommentarerne først blev vist "på anfordring"?
Avatar billede kasperth Juniormester
18. februar 2014 - 13:40 #6
Hej Super,

Det skal jeg beklage - de billeder jeg har uploaded har været fin kvalitet og valgte, at den ikke skulle resize dem. Jeg prøver lige en anden side:

[IMG]http://i62.tinypic.com/nm1e76.jpg[/IMG]

Det vil være fint "på anfordring" - problemet er, at jeg slet ikke kan se dem. Der er bare en streg, som stikker ud til en af siderne eller ned i billedet. Ligesom på det sidste billede, så slutter stregen bare lige pludselig uden nogen boks for enden.

.. det er noget ret mærkeligt noget... Ved ikke om der kan være sket noget når jeg har brugt autofilter, men det er samtlige kommentarbokse, som er gået i ged.. (og ja, der er ikke autofilter på nu).
Avatar billede supertekst Ekspert
18. februar 2014 - 14:01 #7
Måske skulle dine kommentarer flyttes - således at du kunne filtrere og så frembringe den pågældende kommentar ved f.eks. et højre klik eller lignende.
Avatar billede kasperth Juniormester
18. februar 2014 - 14:12 #8
De må meget gerne blive flyttet! Problemet er at jeg ikke kan "finde" dem fordi de ligger udenfor billedet..

Beklager at jeg ikke kan forklare det ordentligt.. her et billede mere. Kommentarboksene ligger således eksempelvis længere til venstre end kolonne A og i et stort kaos...

http://i59.tinypic.com/33ndzc2.jpg
Avatar billede jens48 Ekspert
18. februar 2014 - 19:19 #9
Jeg havde denne makro liggende. Den skulle kunne klare opgaven.

Sub CommentFix()

' This macro modifies all comments in all open workbooks to:
' (1) move and size with cells
' (2) be physically positioned near the cell to which they correspond
' (3) be optimally sized appropriate to the text within
' This macro was created by combining code posted on the following website:
' http://www.contextures.com/xlcomments03.html

Dim thisfile As Workbook
Set thisfile = ActiveWorkbook
Dim MyWorkbook As Workbook
Dim MySheet As Worksheet
Dim MyComment As Comment
Dim CommentCount As Long
Dim lArea As Long
Dim fixed As Boolean
fixed = False
On Error GoTo NeedToUnprotect
For Each MyWorkbook In Workbooks
MyWorkbook.Activate
For Each MySheet In MyWorkbook.Sheets
MySheet.Activate
CommentCount = 0
For Each MyComment In MySheet.Comments
With MyComment.Shape
.Placement = xlMoveAndSize
.Top = MyComment.Parent.Top + 5
.Left = MyComment.Parent.Offset(0, 1).Left + 5
.TextFrame.Characters.Font.Name = "Tahoma"
.TextFrame.Characters.Font.Size = 8
.TextFrame.AutoSize = True
CommentCount = CommentCount + 1
End With
If MyComment.Shape.Width > 300 Then
lArea = MyComment.Shape.Width * MyComment.Shape.Height
MyComment.Shape.Width = 200
MyComment.Shape.Height = (lArea / 200) * 1.1
End If
Next MyComment
If CommentCount > 0 Then
MsgBox ("A total of " & CommentCount & " comments in worksheet '" & MySheet.Name & "' of workbook '" & MyWorkbook.Name & "'" & Chr(13) & "were repositioned and resized.")
fixed = True
End If
Next MySheet
Next MyWorkbook
thisfile.Activate
If fixed = False Then
MsgBox ("No comments were detected.")
End If
On Error GoTo 0
Exit Sub

NeedToUnprotect:
MsgBox ("You must unprotect all worksheets before running the macro.")
thisfile.Activate
Exit Sub

End Sub
Avatar billede kasperth Juniormester
24. februar 2014 - 11:57 #10
Det virker!!

Poster du ikke et svar?
Avatar billede jens48 Ekspert
24. februar 2014 - 13:01 #11
Godt det kunne bruges