Avatar billede mads375 Juniormester
17. februar 2014 - 14:40 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

-webkit-box

Hejsa.

Jeg sidder og ser en video om flexible box models:

http://thenewboston.org/watch.php?cat=43&number=14

Han siger på et tidspunkt at det er ikke alle browsere der er supported endnu, men videoen er vel også en del år gammel, fordi det er de idag, ikke? Jeg tænker imidlertidig har de tags han bruger ændret sig? Det siger han på et tidspunkt, at de tags han bruger bliver lavet om når det er normal at bruge.

Mvh Mads
Avatar billede Slater Ekspert
17. februar 2014 - 14:51 #1
Alle CSS-regler du skriver -webkit- foran virker kun i Webkit-browsere, altså Chome, Safari, Opera, osv.

Flexbox'en er desværre ikke implementeret helt endnu, men den officielle standard kommer til at hedde display: flex;

Du kan læse om den her: http://css-tricks.com/snippets/css/a-guide-to-flexbox/

- Men nej, det virker slet ikke på alle browsere endnu, og der går nok nogle år endnu, før man kan tillade sig at ignorere de ældre browsere nok til at bruge det.
Avatar billede Slater Ekspert
17. februar 2014 - 14:52 #2
Hov, Chrome, naturligvis. Ikke Chome.
Avatar billede mads375 Juniormester
17. februar 2014 - 14:56 #3
ok tak, så vil jeg vente med at læse på det :-) Smider du et svar?

Mvh Mads
Avatar billede mads375 Juniormester
17. februar 2014 - 15:25 #4
Jeg forstår bare ikke hvorfor der er så mange tutorials med -webkit osv hvis det ikke er supporteret endnu?
Avatar billede mads375 Juniormester
17. februar 2014 - 15:27 #5
Det vil sige at det virker på stort set alt undtagen IE, eller?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2014 - 15:59 #6
... undtagen IE og FireFox = ... undtagen de fleste

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2014 - 16:01 #7
Og Chrome bruger vel strengt taget ikke webkit men en fork af webkit (blink) idag.
Avatar billede mads375 Juniormester
17. februar 2014 - 16:24 #8
Så for nu skal man egentligt bare holde sig fra alt der er med -webkit?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2014 - 16:27 #9
Nu ved jeg intet om CSS, men hvis du bruger det skal du vaere klar over at flertallet af browsere vil ignorere det. Det er ikke helt det samme som at du ikke boer bruge det. Du kan bruge det til noget specifikt for webkit baserede browsere. Jeg vil ikke anbefale at lave noget engine specifikt paa den maade. Men nogen goer det.
Avatar billede Slater Ekspert
17. februar 2014 - 16:28 #10
Ja, som Arne siger er det de fleste der ikke understøtter -webkit. Firefox har sin egen test-implementering der hedder -moz-box-flex, og Internet Explorer bruger -ms-flex.

I princippet kan du altså godt få det til at virke på alle nye versioner af de store browsere i dag, hvis du bruger alle tre - men problemet er især Internet Explorer, da det kun virker fra IE10, og rigtig mange stadig har ældre udgaver af den. Og så naturligvis, at disse kun er beregnet til test, indtil den officielle CSS3-implementering kommer, så du risikerer at browserne dropper understøttelsen af deres proprietære regler igen, og din kode pludselig ikke længere virker.

Jeg vil normalt sige benyt de ældre løsninger så vidt du på nogen måde kan. Og de fleste steder man ville bruge en flex-box, kan man lave på andre måder, så det ikke er nødvendigt. Men du *kan* få det til at virke nogenlunde.
Avatar billede mads375 Juniormester
17. februar 2014 - 16:31 #11
OK jamen mange tak for det. Jeg har meget at lære endnu, så det venter jeg med :-)

Mvh Mads
Avatar billede mads375 Juniormester
17. februar 2014 - 16:42 #12
Så det vil egentligt sige at alt det fancy ting man kan med html5 og css3 ikke virker endnu? Jeg tænker jeg har set og hørt alle de dynamiske grafik osv man kan lave, men det kan man ikke rigtig bruge til noget i praksis så ? Så er det måske javascript man skal tilbage til?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. februar 2014 - 16:50 #13
Nu er det ikke HTML5 eller ikke-HTML5. Du skal vurdere features separat.

For mobile kan du regne med en rimelig HTML5 support.

For PC browsere har du stadig en del aeldre IE.

Saa enten skal du vaere tilbageholdende med HTML5 eller saa skal du have noget fallback logik for aeldre browsere som mangler nogle features.
Avatar billede mads375 Juniormester
17. februar 2014 - 16:57 #14
ja ok tak for det. Det vil jeg have i baghovedet Arne :-)