Avatar billede jkp79 Nybegynder
17. februar 2014 - 12:30 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Datoformat i vba

Jeg har en makro, der gemmer filen som pdf, og i pdf-filnavnet indgår en dato fra en celle. Cellen viser datoen således "dd.mm.åååå", men i pdf-filnavnet er datoen angivet som "dd-mm-åå". Hvordan får jeg vist datoen i pdf-filnavnet som det er vist i arket?

Windows 7/Excel 2010
17. februar 2014 - 13:24 #1
Hvilken kode bruger du?
Avatar billede jkp79 Nybegynder
17. februar 2014 - 13:31 #2
Jeg bruger denne kode i vba. Jeg er på ingen måde ekspert i vba, men synes det er sjovt at prøve. Så hvis det er noget sludder, jeg har skrevet, så sig endelig til.

Uddrag fra makroen:
'Gemmer valgte ark som pdf på skrivebordet
ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
sDesktopPath & "\" & Range("B10") & ", " & Range("B39") & ", TK", Quality:=xlQualityStandard _
, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
True
17. februar 2014 - 13:35 #3
Indsæt referencen til datocelle på denne måde, så kan du formatere, som du har lyst til:
TEKST(A1;"dd.mm.åå")

Husk at brug af en reference til en celle IKKE henter formateringen i cellen, men kun indholdet.
Avatar billede jkp79 Nybegynder
17. februar 2014 - 13:50 #4
Jeg har prøvet sådan her, men så er der compile error ved Range("B10").

'Gemmer valgte ark som pdf på skrivebordet
ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
sDesktopPath & "\" & Range("B10") & ", " & Tekst("B39", "dd.mm.åååå") & ", TK", Quality:=xlQualityStandard _
, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
True

Jeg har tre tekster der skal sættes sammen adskilt af et komma: Sagsnr., dato, TK. Er der en smartere måde at gøre dette på?
Avatar billede jkp79 Nybegynder
21. februar 2014 - 07:37 #5
Så fik jeg tid til ag kigge på det igen - Projektet har ligget stille siden...

Jeg forstod på dig, at det var i vba, at jeg skulle indsætte "tekst...". Nu har jeg så formateret cellen i Excel som du skrev, og det virker - Somme tider er det bare svært at se skoven for bare træer :-)

Skriv et svar hvis du ønsker point - Og tak for hjælpen :-)
21. februar 2014 - 08:45 #6
OK!