Avatar billede Bodycare Nybegynder
16. februar 2014 - 21:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan forstærker man forbindelsen? (TDC Boks)

Vi har lige fået nyt bredbånd fra TDC. Vi fik også en router med! Problemet er at routeren skal stå tæt på det sted vi får forbindelsen fra hvilket er i et hjørne af rummet. Det er dog specielt dårligt fordi forbindelsen ikke rækker langt jeg kan ikke side på internettet uden at have 2 streger i forbindelsen det meste af tiden. En powerline adapter ville ikke du' siden det ikke er den samme "sikring" eller hvad man kan kalde det som går op til pcen siden de ikke har samme sikring kan jeg ikke bruge en powerline adapter. Og routeren skal blive tæt på der hvor vi får bredbånd fra så derfor ved jeg ikke hvad jeg kan gøre for at bringe routeren tættere på computeren. Eller hvad jeg kan gøre for at forstærke forbindelsen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. februar 2014 - 21:59 #1
Det, du er på jagt efter, er en "Range extender".

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/access-point.aspx?q=range+extender
Avatar billede jebo Novice
17. februar 2014 - 03:43 #2
Jeg er enig med #1 i, at du bør kunne forstærke signalet ved hjælp af en "range extender", som også bliver kaldt en "wifi repeater."
Din besked: " En powerline adapter ville ikke du' siden det ikke er den samme "sikring" eller hvad man kan kalde det som går op til pcen siden de ikke har samme sikring kan jeg ikke bruge en powerline adapter." Jeg er ret sikker på, at du her tænker på at benytte lysnetledningerne i dit hus som transportvej til signalet. Her har det nemlig betydning, om signalet skal hen over forskellige "sikringer".
Jeg har selv en situation, hvor mit signal fra udbyderen kommer ind i boligen et uhensigtsmæssigt sted. Jeg har købt flere wifi repeatere og konfigureret dem til at opfange det trådløse signal fra routeren og forstærke det. Mine trådløse enheder konnekter til repeaterne med samme password og til samme netværksnavn, som hvis de var logget direkte på routeren.
Af de anførte range extendere ville jeg vælge en med mindst 300 mbps hastighed.
Opsætning af extenderen kan være lidt langhåret, men med tålmodighed klares det - og udbyttet er helt OK.
Avatar billede sky Nybegynder
17. februar 2014 - 08:17 #3
Havde samme problem med min TDC boks. Det trådløse signal var elendigt. Så købte jeg en Airport Extreme og lod den fordele det trådløse signal.

Så var der WiFi i hele huset.
Avatar billede sve80 Nybegynder
17. februar 2014 - 18:29 #4
Vi fik også et nyt Cisco kabelmodem med indbygget wifi-router af YouSee, men rækkevidden var håbløs, absolut kun lavet til en 1-værelses lejlighed, ikke et hus med flere vægge osv.

Løsningen er at logge på routerens webinterface (tast 192.168.0.1 i browser-adressefeltet). Log på med dine oplysninger fra internetudbyderen og led efter en funktion, der hedder noget i retning af 'bridged mode'. Når denne funktion aktiveres, mister du kontakten til den via webinterfacet, fordi den indbyggede wifi-router nu er deaktiveret. Boksen er nu kun et kabelmodem.

Internetudgangen på den kobles til en anden wifi-router, som du selv må ud og spendere. Hvilken du skal vælge findes der adskillige tests/vurderinger af på nettet, men jeg kan fortælle at min 5 år gamle D-Link DIR-615, som i dag kan erhverves for ca. 200kr er MEGET MEGET bedre end den, der er i YouSee-boksen.

Ønsker du på et tidspunkt at komme i kontakt med wifi-routeren i boksen igen er det ikke noget problem, du skal blot bruge reset-funktionen (en fysisk knap på boksen). Så nulstilles boksen og wifi-routeren er igen aktiveret.

Ulempen ved at bruge extendere er at båndbredden halveres. Dette sker pga. at kommunikationen på 'linjen' fordobles, idet der så både sker dataudveksling mellem bruger (f.eks. din pc) og extender og dernæst mellem extender og router for at få den samme mængde data ekspederet, i forhold til hvis pc'en kommunikerede direkte med routeren.
Avatar billede Slettet bruger
18. februar 2014 - 00:56 #5
Har selv prøvet powerline adapter

Virker fint over flere sikringer

450 megabit anbefales minimum
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. februar 2014 - 18:21 #6
Jamen selvtak - godt vi kunne hjælpe....
Avatar billede Bodycare Nybegynder
01. marts 2014 - 20:56 #7
Har været lidt inaktiv men jo jeg vil helt klart prøve en range extender ;)