Avatar billede email60 Nybegynder
11. februar 2014 - 22:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Får "Error 2015" ved Evaluate("VLookup...

Here goes: mit første spørgsmål på eksperten...

Jeg forsøger at bruge VBA til at køre et LOPSLAG på 500.000 rækker.
I arket; "Data", haves data i kolonne A til O. I kolonne P skal Lopslaget indsættes. Lopslaget slår op i kolonne E, og benytter tabelmatricen; "Sagskort!A5:C10000" (Sagskort er navnet på et andet ark).

Sub OpdaterSagsnavn()
    Dim rngStart As Range, lngRækker As Long, i As Long, varLS
    Dim rngSagskort As Range

    On Error GoTo Fejl

    Set rngStart = Data.Range("A11")
    Set rngSagskort = Sagskort.Range("A5:C10000")
    lngRækker = rngStart.CurrentRegion.Rows.Count

    For i = 0 To lngRækker
        varLS = Evaluate("VLookup(rngStart.Offset(i,4).Value,rngSagskort,3,true")
        rngStart.Offset(i, 15).Value = varLS
        Next i
    Exit Sub
Fejl:
    Fejlhåndtering 'En sub for sig selv
End Sub

Problemet er at Evaluate returnerer; "Error 2015". Jeg har læst mig frem til at det kan have med at gøre at Evaluate returnerer en string på over 255 characters... Det er bare ikke tilfældet: ingen celler i tabelmatricen indeholder over 255 karakterer (nogle få indeholder dog 0 karakterer/er tomme). Så jeg undrer mig over hvorfor jeg får denne fejlmeddelelse (??)

BONUSSPØRGSMÅL:
Vil "Application.WorksheetFunction.VLookup(..." være hurtigere at køre end Evaluate-metoden? (Jeg kan nemlig få førstnævnte til at fungere).

På forhånd stor tak :)
Avatar billede kabbak Professor
11. februar 2014 - 23:07 #1
Evaluate, bruges til udregninger

A =  Evaluate("12*10+2")
Avatar billede email60 Nybegynder
12. februar 2014 - 22:05 #2
Hej kabbak

Tak for hurtig tilbagemelding.

Det er også sådan jeg umiddelbart opfatter "Evaluate", men når jeg søger på nettet efter måder at køre VLOOKUP i VBA, foreslår flere at bruge Evaluate...
Avatar billede kabbak Professor
12. februar 2014 - 22:59 #3
varLS = Evaluate("VLookup(" & rngStart.Offset(i, 4) & "," & rngSagskort & ",3,true")
Avatar billede email60 Nybegynder
14. februar 2014 - 21:17 #4
Tak for svar.

Har du også en ide om:
"Application.WorksheetFunction.VLookup(..." vil er hurtigere at køre end Evaluate-metoden?

Sidste spørgsmål: hvordan giver jeg point? :) Skal du smide et svar før jeg kan give dem tildele dem?
Avatar billede kabbak Professor
14. februar 2014 - 21:58 #5
Se anden nederst kommentar her http://www.ozgrid.com/forum/showthread.php?t=52372

Der er kørt en test, der siger
'WSfunc_Call is Faster
'
'Eval_Formula:  0.4375 10
'WSfunc_Call:    0.3406 99
'Diff:  0.0968 11  Seconds