Avatar billede Boooke Nybegynder
11. februar 2014 - 19:17 Der er 4 kommentarer

Muligheder for (Fysisk) ødelagt HDD

Hejsa. Jeg har en 2.5" harddisk, som jeg valgte at indsætte i min bærbar for et år siden. Allerede dengang var lyden meget mere markant, når den tænkte. Nu er det så slut. Anden gang den begyndte at fryse ned, arbejde langsommere og komme med "svuppende" lyde har nu gjort, den er færdig. Ikke det helt store problem for mig, bortset fra en enkel mappe med musik projekter (.cpr - cubase projekter) under mine brugerdokumenter. Stort set alle andre mapper er nemt tilgængelige vha. et et sata/usb interface, men skal der rettigheder ind over, tager det hundrede år at læse sig ind på mappen. Det er kun lykkedes mig at komme igennem til E:/users (Én mappe), og jeg skal som sådan tre mapper længere ind. Jeg testede Windows mappen for sjovs skyld, og det er det samme: Når der er rettigheder ind over, tager det enten meget lang tid, eller også kan den ikke komme meget længere, når den skal åbne mappen - hvor mapper som f.eks. program files nemt kan åbnes og filerne er tilgængelige.

Fysisk kræves der, at den vendes på hovedet før den læser ordentligt, ellers komme den med, nærmest bippende/svuppende, lyde og browseren går i stå.

Jeg prøvede et program hos en ven, easus recovery-etellerandet, som lod til at komme ind og hente filer fra disse mapper uden problemer, men uden deres oprindelige navn. Er der nogen, der kender lignende programmer, der kan finde filer med filnavne og evt. søge efter brugerdefineret filendelser? Måske er en kloning også en mulighed, men jeg har ikke pladsen til at klone hele drevet, så der er jeg lidt på bar bund...

Jeg ville gerne sende den ind til noget reperation af en art, men kan det ikke gøres over en dag eller to, og stiger prisen op på flere tusinde, så er jeg ikke så meget for det.

På forhånd tak,
Boooke
Avatar billede claes57 Ekspert
11. februar 2014 - 20:47 #1
hvis du har den på en maskine (intern eller ekstern) og booter på en live-cd med linux (fx ubuntu), så kan du i den tilgå data ret let, da linux er ligeglad med windows rettigheder, og bare tygger sig igennem. Du skal så fra start have en anden disk/usbstick så du har et sted at kopiere data over til.
http://www.ubuntu.com/download/desktop bare tag version 12.04 i 32bit - download og brænd image til en cd.
Avatar billede Boooke Nybegynder
11. februar 2014 - 21:23 #2
Hej Claes57 - Tak for tippet! Kommer lige med melding, når jeg finder ud af noget. Mangler nogle skiver at brænde det ned på, så bliver først i morgen.
12. februar 2014 - 06:50 #3
Eller [MiniXP] fra
http://www.eksperten.dk/guide/1463

Der er også alverdens check programmer !!!

---

Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, Win8, OS/2, Unix, Linux, ... ?
Avatar billede Boooke Nybegynder
16. februar 2014 - 14:25 #4
Hejsa, tak for idéen, karise. Faktum er dog, at da jeg forsøgte at åbne den op under Knoppix, måtte den være helt ødelagt, da den simpelthen ikke kan gøre noget overhovedet ved den, og kun finder den. Ringer til prof hjælp, selvom det nok ikke kommer til at hjælpe.

Så meget for ikke at backe up den ene måned, men alligevel, sgu for dårligt at et otte måneder gammelt HDD går i stykker sådan.

Men smid et svar, claes. Det ville sandsynligvis havde hjulpet, hvis den ikke var blevet åbnet op af mig første gang.