Avatar billede labanen Nybegynder
11. februar 2014 - 16:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

fejl i image fil

Kære Eksperter

Jeg har normalt en ramdisk kørende, men efter en strømafbrydelse kan jeg ikke få min ramdisk op igen.

Det viser sig at min ramdisk.img fil er korrupt.

Er der nogen af jer som har et godt bud på et program som kan finde og evt også udbedre fejlen i min img fil ?

mvh

Labanen
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2014 - 18:39 #1
Der er vist et par begreber som skal defineres.
Et Image forbinder jeg med en pakket kopi af en pation.
Og hvad mener du med en ramdisk? det har jeg aldrig før hørt om.
Avatar billede labanen Nybegynder
11. februar 2014 - 18:47 #2
oki vi tager den fra toppen.

Din defination af et image er ikke helt galt. Cirka sådan ville jeg også definere det. Man kan have et image af en DVD som så er en pakket kopi af data derfra.

en ramdisk er at bruge en del af computerens hukommelse som så fungerer som et drev, men dette drev er noget hurtigere end min halv sløve harddisk.
http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramdisk

Jeg har oprettet et 2 gb drev via ramdisk. Dette har jeg installeret forskellige ting på, når computeren slukkes oprettes en kopi af det som er på drevet og det gemmes i en image fil.

Når computeren startes oprettes drevet automatisk igen i hukkommelsen og image filen indlæses så man igen har de ting installeret på sin ramdisk som man havde da computeren blev slukket.

Mit problem er at en uplanmæssigt computer nedlukning har lavet en fejl i min image fil så den ikke kan indlæses af ramdisk.

Jeg tænker at der nok er nogle programmer som kan hjælpe med at genskabe min fil, men jeg aner ikke hvilke.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2014 - 19:16 #3
Nu ved jeg jo ikke med hvilket program du har lavet et Image. Men med f.eks Acronis, Paragon fl. er det jo sådan, at man efter at lavet et Imaget, kører man en Verification, og så skulle det være i orden. Men jeg tror ikke et beskadiget Image kan repareres.
Her er der så tale om noget andet. Jeg har været inde på dit link, og må konstatere, at det er noget jeg ikke har kendskab til. Og med respekt for de brugere jeg gerne vil hjælpe, prøver jeg aldrig at svare på noget, som jeg ved, jeg ikke har forstand på. Så beklageligvis kan jeg ikke være til hjælp her.
Avatar billede labanen Nybegynder
11. februar 2014 - 19:26 #4
ramdatas program "ramdisk" har oprettet image filen. Det er ikke sikkert at fejl i filen kan rettes.

Men det kan da godt være der sidder en ekspert derude der kan spare mig for et par timers arbejde med at sætte alting op igen.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2014 - 19:47 #5
Ja hvem ved. Held og lykke med det:-)
Avatar billede shako Novice
20. februar 2014 - 13:10 #6
Jeg har selv haft meget erfaring med DataRam's RAMDisk - det er et meget praktisk system, ærgeligt det ikke bliver anvendt mere - og jeg har ikke oplevet noget korrupt image, men jeg kan da forestille mig at en strømafbrydning som sker mens RAMDisken skriver image er ikke helt god.

Desværre er korrupte image filer ikke særlig nemme at "genskabe" for det er svært at se hvor under skrivningsprocessen det gik galt.
Avatar billede shako Novice
20. februar 2014 - 13:13 #7
En god løsning er at sætte et RAMDisk image op som du vil ha den og derefter gemme to versioner af den. En som din RAMDisk loader fra ved hvert boot, og en som er "backup" i tilfælde af den går galt.

Ellers har jeg kun haft gode oplevelser med Dataram's supportafdeling som kan kontaktes nederst på siden:

http://memory.dataram.com/support/ramdisk-support-center/ramdisk-technical-support-faq
Avatar billede labanen Nybegynder
20. februar 2014 - 13:17 #8
ja, det er normalt et meget fint system. Jeg endte med at lave en ny ramdisk og geninstallere tingene. Så lang tid tog det alligevel heller ikke da jeg først kom igang.
Avatar billede labanen Nybegynder
20. februar 2014 - 13:18 #9
jeg lukker lige tråden her, da der hverken kom eller er brug for en løsning længere.