Avatar billede friiiiis Novice
11. februar 2014 - 11:33 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Visual studio - forskel mellem C#, VISUAL BASIC og .NET

Hej,

Jeg skal i gang med at lære Visual studio og er i den forbindelse noget forvirret over forskellen mellem C#, Basic samt .NET??

Jeg skal på sigt have installeret en addin til visual studio og hjælpefilen til det plugin oplyser:

"The Visual Studio plug-in only supports Fortran in Win32 and .NET modes.  If your copy of Visual Studio already supports C# and C++ (which I suppose they will) then that is unchanged."

og

"If you want to use C# to communicate with Fortran then yes, it will have to be in .NET. If you just have Fortran alone then you don't need to compile for .NET."

1) Som der står oven for så skal fortran plugin kompileres i .NET men det ser ud til at det kan man godt gøre i C# ??

2) Det jeg ikke forstår er, at jeg har altid troet at .NET, C# og BASIC er 3 seperate programmeringssprog men det er det ikke??
Avatar billede wjens Guru
11. februar 2014 - 12:16 #1
C# er et programmeringsprog og det er Visual Basic også. De kan nogenlunde det samme, men de lever begge to videre mest af historiske årsager.

.NET er ikke et sprog, det er den platform (runtimesystem, biblioteker, ..), som blandt andre den oversatte C#/Basic kode kører på. Ordet .NET bruges også som betegnelse for hele den Microsoft verden af sprog, udviklingsværktøjer og runtime.

Måske det opklarer.
Jeg har ingen erfaring med Fortran plugins.
Avatar billede friiiiis Novice
11. februar 2014 - 15:12 #2
1) ok... og der er så ikke forskel mellem at programmere i C# eller i BASIC? altså - der er selvfølgelig forskel i kodesproget men uanset hvad jeg skriver i så kompileres det "til" .NET?

2) og det er begge Object-orienterede sprog i både C# og BASIC og man kan lave både DLL og EXE filer i C# og BASIC?
Avatar billede wjens Guru
11. februar 2014 - 15:26 #3
1) Ja. Syntaksen i de to sprog er forskellig (og det er derfor de begge to stadig kører), men koden lander i samme .NET format. Tag C# hvis du har frit valg, der er nok mest hjælp m.v. ude på nettet.

2) Ja.

Du kan endda blande moduler fra de to sprog i samme projekt.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2014 - 17:31 #4
Mest gentagelser men:

.NET = tools herunder compilere + CLR + framework

.NET compilere oversaetter source til CIL

CIL er et byte code format

CLR er runtime som eksekverer CIL byte code

framework er et library med genbrugelige klasser (og der er mange - jeg mener at der er over 10000 klasser idag)

Der er compilere til mange sprog som kan generere CIL. De to mest brugte er:
  C#
  VB.NET  (bemaerk at det er noget anderledes end VB6/VBA/VBS)
men Microsoft leverer ogsaa selv andre bl.a.:
  C++/CLI  (bemaerk at det ikke er det samme sprog som C++)
  F#
og diverse firmaer og open source projekter leverer endnu flere (jeg tror at der er mere end 30 sprog ialt)

Visual Studio er Microsofts IDE til .NET udvikling. Express udgaven er gratis.

Der er ogsaa andre IDE'er til .NET udvikling bl.a. SharpDevelop.

Til MacOS X og Linux kan du faa open source Mono som er delvist kompatibel med Microsoft .NET.

Med hensyn til brug af Fortran fra .NET saa er der to muligheder:
* en Fortran compiler som genererer CIL
* lade Fortran generere native kode som saa kaldes fra noget .NET kode (det er der to muligheder for: en for Win32 DLL'er og en for COM DLL'er - Win32 DLL er nok mest relevant for Fortran)

Men for at kunne sige mere skal vi nok vide hvilken Fortran compiler du bruger.
Avatar billede friiiiis Novice
13. februar 2014 - 13:12 #5
Hej,

1) Tak for hjælpen - Arne_V og wjens - vil I hver smide et svar så jeg kan give jer point?

2) Jeg bruger silverfrost FTN95 som Fortran compiler. Der skulle være et FTN95 plugin til Visual Studio som jeg så vil bruge

3) Arne_V: En genbrugelig klasse er det samme som en unit i delphi eller ??
Avatar billede arne_v Ekspert
13. februar 2014 - 13:54 #6
re 2)

SF FTN95 kan generere .NET kode som umiddelbart integrerer med anden .NET kode.

Per http://www.silverfrost.com/11/ftn95/overview.aspx !

re 3)

Nej.

Delphi          .NET

Unit            Assembly
Class            Class
Avatar billede arne_v Ekspert
13. februar 2014 - 13:55 #7
re 1)

svar
Avatar billede wjens Guru
13. februar 2014 - 14:08 #8
svar