Avatar billede Anja911 Nybegynder
29. januar 2014 - 14:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kaffekafferegnskab

Hej allesammen.
Jeg vil lave et "smart" regneark til vores kaffekasseregnskab.
Jeg har lavet 12 faner - en fane for hver måned.
Vi har så fået udleveret en nummereret chip og på januarfanen har jeg i A-kolonnen tastet chipnummeret og i B-kolonnen har jeg tastet et navn. Jeg vil så gerne have, at jeg på efterfølgende faner kan nøjes med at skrive chipnummeret og så finder arket selv ud af at chipnummer (f.eks.) 46 tilhører Bente Jensen. Så på februar-fanen skal jeg så taste 46 i A-kolonnen og så henter den selv data fra januar-fanen, at det er Bente Jensen. Og det jo så for alle mine chips.
Hvordan hulen ser sådan en formel ud?

(undskyld hvis jeg har skåret det FOR meget ud i pap, men jeg er selv helt forvirret).

Mange hilsner Anja
29. januar 2014 - 14:32 #1
Hvis du indtaster et chipnummer i A1, taster du denne formel i B1:
=LOPSLAG(A1;Januar!A1:B999;2;FALSK). Husk at tilpasse til de rigtige cellereferencer!

Her er der indbygget kontrol af om nummeret eksisterer:
=HVIS(ER.FEJL(=LOPSLAG(A1;Januar!A1:B999;2;FALSK);"Chipnummeret ikke fundet";=LOPSLAG(A1;Januar!A1:B999;2;FALSK))
Avatar billede Anja911 Nybegynder
03. februar 2014 - 13:21 #2
Hej erikjuul

Jeg har chipnumrene i A-kolonnen på januar-faneblad (1. faneblad). F.eks. i A3 på januar-fanebladet står der 52 og i B3 står der Bente Jensen. Når jeg så på februar-faneblad kun vil taste chipnummeret i A-kolonnen og så skal den selv hente/finde navnet svarende til det chipnummer på januar-fanebladet, hvad skal jeg så taste og hvor? Den formel du har skrevet til mig, resulterer i, at den bare skriver "navn". Og det skal så fungere med 60 forskellige chipnumre.
Der er og skal ikke være kontrol af om chipnummeret eksisterer.

På forhånd mange tak for hjælpen.
03. februar 2014 - 14:03 #3
Hvis der står "NAVN? i feltet, er det fordi du har tastet forkert!

Husk at ændre cellereferencerne som jeg skriver ovenfor. Står oplysningerne på januar-arket i område A3:B174 skal formlen se således ud:

=LOPSLAG(A1;Januar!A1:B173;2;FALSK).

A1 henviser til den celle, du indtater chipnummeret i.
Avatar billede Anja911 Nybegynder
04. februar 2014 - 08:50 #4
Hej Erik

Tusind tak for din hjælp - jeg er sikker på du er en ørn til excel. Jeg kan simpelthen bare ikke få din formel til at virke, uanset hvad skriver den "Navn". Jeg går ud fra, at jeg skal taste formlen på februar-faneblad i B-kolonnen?

Men jeg må finde en anden løsning, for at finde ud af hvad jeg skal gøre.

Og jeg har ændret formlen til =LOPSLAG(A1;Januar!A3:B41;2;FALSK)
For der står kun chipnumre i A3 til og med A41 og navnene står så tilsvarende i B3 til og med B41.

Men tak alligevel. :o)
04. februar 2014 - 09:04 #5
Hvis du uploader dit dokument på gupl.dk - kigger jeg på det.
04. februar 2014 - 09:06 #6
Er der indtastet et chipnr i A1 på Februar-fanen.
Ja, du skal indtaste formlen i B-kolonnen på Februar-fanen.
04. februar 2014 - 10:02 #7
Det er vel ikke en engelsksproget udgave af Excel, du arbejder med. For så hedder LOPSLAG() VLOOKUP().
Avatar billede Anja911 Nybegynder
05. februar 2014 - 10:37 #8
Hej Erik

Så har jeg uploaded dokumentet til gupl.dk :)

Tak for hjælpen indtil nu.

Mange hilsner Anja
Avatar billede Anja911 Nybegynder
10. februar 2014 - 08:20 #9
Hej Erik.

Har du haft tid til at kigge på det? Eller er det fordi det ser helt håbløst ud, at jeg ikke har hørt fra dig :)

Hilsen Anja
10. februar 2014 - 11:12 #10
Du skal indsætte et link til dokumentet her, for at jeg kan få adgang til det.
Avatar billede Anja911 Nybegynder
10. februar 2014 - 11:26 #11
10. februar 2014 - 11:52 #12
Resultatet er uploadet her:
http://gupl.dk/707249/

Jeg har indsat denne formel på februar-fanen:
=LOPSLAG(A2;Januar!$A$3:$E$41;2;FALSK)

og denne på marts-fanen:
=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(A2;Januar!$A$3:$E$41;2;FALSK));"Chipnr. Ikke fundet";LOPSLAG(A2;Januar!$A$3:$E$41;2;FALSK))
Avatar billede Anja911 Nybegynder
10. februar 2014 - 13:04 #13
SUPER TUSIND TAK.
Du er simpelthen en stjerne.

Hold da op, hvor er du hurtig til det.

Endnu engang tak.