Avatar billede Jmv_cyber Novice
24. januar 2014 - 17:21 Der er 1 løsning

Server/NAS/dedikeret MineCraft server - spørgsmål om hardware, strøm og ydeevne

Jeg leger med tanken om at bygge mig en (så vidt som muligt) strømbesparende Intel Core i3 3.00GHz (eller derover) server, der skal køre FreeNAS og "jailes" så den ligeså kan køre en dedikeret MineCraft server med adskillige plugins.

Pt. sidder jeg med en gammel Core 2 Duo E6750 2.66GHz processor, på et lige så gammelt bundkort med 4GB DDR2 RAM. Efter lidt snusen rundt på nettet, er jeg blevet anbefalet den nye Intel Atom 1.86GHz Dual Core processor m. tilhørende ITX/Micro ITX (uITX) bundkort. Efter længere research har jeg dog fundet mig frem til, at hvis man skal streame fuld HD .MKV filer (fra serveren til f.eks. en PlayStation 3) vil streaming processen ikke køre flydende, da CPUen ikke er stærk nok til at følge med. Det er endda blevet nævnt, at for at kunne streame flydende, skal man mindst bruge en 2.4GHz Dual Core processor.
Jeg er derefter blevet anbefalet en Core i3 processor med det nyere Ivy Bridge (udgivet omkring slut 2012 til midt 2013) som skulle trække temmelig lidt strøm når den ligger "idle" og stadig være temmelig strømbesparende når den bliver sat på prøve. Er også blevet fortalt at den uden problemer skulle kunne streame førnævnte fil typer og sagtens køre en dedikeret MineCraft server uden lag samtidig, så længe der var nok RAM i maskinen.

Hvis alt dette passer og det kan betale sig i effektivitet og ydeevne... hvad ville i så foreslå af CPU/bundkort/RAM kombi? Begrundelse, kommentarer og feedback vil der blive sat rigtig stor pris på! :)
Avatar billede Jmv_cyber Novice
27. april 2014 - 13:01 #1
Slet venligst denne tråd, har fundet en løsning