Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 15:55 Der er 17 kommentarer

Hvilet programmeringssprog er bedst og hvorfor?

Hej, hvilket af de undernævnte sprog er bedst til programmering? Kan i lave en rækkefølge og beggrunde det? Nr.1 må være den bedste osv. Osv.
Aps
.net
php
C
C++
C#
OBJECKTIVE-C
JAVASCRIPT
Java
PHYTON
VISUAL BASIC

De må være de hyppigste anvendte?
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2014 - 16:03 #1
Hvis der var et sprog der var ubetinget bedre end de andre, ville de andre ikke eksistere eller blive brugt.

Sådan fungerer det ikke. Hver har sine fordele og ulemper, og ofte er de bedst til bestemte ting, og an på om man foretrækker hurtig udvikling, høj performance, skalerbarhed, sikkerhed, etc.

Hvad vil du bruge det til?
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2014 - 16:07 #2
- ASP og .NET er desuden ikke programmeringssprog, det er platforme/engines. C# er det mest udbredte sprog i .NET platformen, og Visual Basic var sproget i klassisk ASP.
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 16:10 #3
Okai god pointe, kan du så være sød og at definere hvad de enkelte af de sprog har bedre styrke fremfor det andet?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 16:12 #4
Fremlægning
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 16:12 #5
9klasse
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 16:14 #6
Php er vel hellere ikkw programmeringssprog?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2014 - 16:18 #7
PHP er baade en server side scripting platform *og* et programmerings sprog.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2014 - 16:19 #8
Det staves:

Objective-C
Python
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2014 - 16:24 #9
Det er også svært at sige, og kommer meget an på hvad det skal bruges til.

Tag PHP f.eks.
Grundlæggende set er det et dårligt designet sprog. Det var oprindeligt lavet til at løse et simpelt problem, men blev for populært til sit eget bedste, blev lappet oven på utallige gange og er endt med at blive flere etager af lort oven i hinanden. Det er rigtig nemt at skrive dårlig kode i uden selv at vide det. Alligevel vil jeg sige det er et godt sprog, og det jeg har valgt at arbejde i til daglig. Hvorfor? Blandt andet fordi det er open source og er så populært at man kan skaffe masser af udvidelser og ting til det, ganske gratis - men også fordi det for mig har den helt rigtige balance af kontrol og speed-of-development.

Til gengæld kunne jeg godt savne at det var typestærkt - altså at man kan definere hvilke datatyper variabler kan indeholde. Men andre end mig foretrækker det som det er.

Den største ulempe er naturligvis at det er et websprog. Det kan stort set ikke bruges til andet end websider. Der findes PHP compilere som kan lave det til programmer, men det er en tynd løsning på et problem der ikke findes. Hvis man vil lave websider er det en mulighed, hvis man vil lave andet, vælger man noget andet.

Et sprog som C# har den fordel at det både kan bruges til web, til CLI og til Windows GUI programmer. Til gengæld er det ikke cross-platform, som Java. Igen kommer det fuldstændig an på, om man har brug for de features, hvilket sprog der er "bedst".
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 16:24 #10
Ok så mangler jeg hvad de stærke sidder er for de undernævnte/fordele osv. Come on vi er tæt på store gutter:),

PYTHON
OBJECTIVE-C
C
C++
C#
VISUAL BASIC
JAVA
JAVASCRIPT
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2014 - 16:24 #11
VB er lidt en familie af sprog:

VB som i VB6 er et traditionelt programmerings sprog

VBScript eller VBS (nogen gange lidt misvisende kaldet VB) er et sprog som kan bruges i ASP eller som shell scripts i Windows

VBA er et sprog som bruges i MS Office

VB.NET er et traditionelt programmerings sprog paa .NET platformen (nogen vil kalde det C# med VB syntax)

Kode i VB6, VBS og VBA ligner hinanden utroligt meget, men der er forskelle.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2014 - 16:28 #12
Jeg skrev for mange aar siden noget her:

http://www.eksperten.dk/guide/251
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 16:28 #13
Java? C++? C?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 16:32 #14
Kan jeg dele de 200 point mellem jer to?
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2014 - 16:44 #15
Sender i et svar så jeg kan afgive point
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2014 - 18:06 #16
svar
Avatar billede Slater Ekspert
16. januar 2014 - 21:34 #17
Svar