Avatar billede hjald8 Nybegynder
16. januar 2014 - 13:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brug af Arrays med flere dimensioner og betingelser

Jeg vil gerne lære noget mere om Arrays, herunder at behandle Arrays for at sætte resultatet ind i en ny Array.

Jeg kan jo se, at det går meget hurtigere, når man henter data fra tabeller via Arrays.

Jeg har lavet følgende lille sub, hvor jeg ikke kender antallet af rækker i den endelige array på forhånd - samt at der er en betingelse om at én kolonne skal indholde en bestemt værdi - før at informationer fra rækken kan tages med i arrayet.

Den fungerer sådan set fint. Men jeg er sikker på at nogen af jer, kunne gøre koden mere sikker og smart - evt. at behandle betingelsen (i den ene kolonne) smartere end jeg har gjort.

Håber på gode input. På forhånd tak.

Her følger min kode:

Sub ArrayTest()

Dim c As Variant
Dim TestArray(1 To 999, 1 To 12) As Variant
Dim CountR, CountRowA As Integer
Dim TilOmr As Range

'Rensning og definering af til-område
    Set TilOmr = Sheets("Overblik").Range(Range("A2"), Sheets("Overblik").Range("A2").End(xlDown).Offset(0, 11))
    TilOmr.ClearContents

'Data Til Array
    CountR = 0
    For Each c In Range(Sheets("Data").Range("A3"), Sheets("Data").Range("A9999").End(xlUp)).Cells
        If c.Offset(0, 6).Value = "NO" Then
            TestArray(CountR + 1, 1) = c
            TestArray(CountR + 1, 2) = c.Offset(0, 1)
            TestArray(CountR + 1, 3) = c.Offset(0, 2)
            TestArray(CountR + 1, 4) = c.Offset(0, 3)
            TestArray(CountR + 1, 5) = c.Offset(0, 4)
            TestArray(CountR + 1, 6) = c.Offset(0, 5)
            TestArray(CountR + 1, 7) = c.Offset(0, 10)
            TestArray(CountR + 1, 8) = c.Offset(0, 11)
            TestArray(CountR + 1, 9) = c.Offset(0, 27)
            TestArray(CountR + 1, 10) = c.Offset(0, 28)
            TestArray(CountR + 1, 11) = c.Offset(0, 30)
            TestArray(CountR + 1, 12) = c.Offset(0, 32)
            CountR = CountR + 1
        Else
        End If
    Next c

'Tilpas Tilomr - samt indsæt array
    Set TilOmr = Range("A2").Resize(CountR, 12)
    TilOmr.Value = TestArray

End Sub
Avatar billede kabbak Professor
16. januar 2014 - 15:43 #1
Option Base 1 ' gør at alle variabler starter med 1 og ikke 0

Public Sub ArrayTest()
'Data Til Array
Dim AlleData As Variant, CountR As Long, X As Long, I As Long, A As Integer
Dim TestArray() As Variant, Col As Variant
Dim TilOmr As Range

'Rensning og definering af til-område
    Set TilOmr = Sheets("Overblik").Range(Range("A2"), Sheets("Overblik").Range("A2").End(xlDown).Offset(0, 11))
    TilOmr.ClearContents
Set TilOmr = Nothing

CountR = 0
AlleData = Range(Sheets("Data").Range("A3"), Sheets("Data").Cells(Sheets("Data").Range("A9999").End(xlUp).Row, 32))
Col = Array(1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 12, 28, 29, 31, 33) ' dine kolonner

For I = 1 To UBound(AlleData)
    If AlleData(I, 7) = "NO" Then CountR = CountR + 1 ' hvor mange med "NO"
Next

X = 0
ReDim TestArray(CountR, 11) ' Dimmer uddata

For I = 1 To UBound(AlleData)
    If AlleData(I, 7) = "NO" Then
        X = X + 1
        For A = 1 To 11
            TestArray(X, A) = AlleData(I, Col(A)) ' putter data i uddata
        Next
    End If
Next

'Tilpas Tilomr - samt indsæt array
    Set TilOmr = Sheets("Overblik").Range("A2").Resize(CountR, 12)
    TilOmr.Value = TestArray
  Set TilOmr = Nothing

End Sub
Avatar billede hjald8 Nybegynder
16. januar 2014 - 18:34 #2
Hi Kabbak,

Det er jo en fantastisk kode i forhold til hvad jeg kunne finde på.

Kan godt lide ideen med at definere Col, tillige skal jeg da lære at bruge Lbound/Ubound. Men generelt en bedre måde at tænke i løsning på.

Koden understøtter jo reelt også hvis der var flere faste kriterier i forskellige kolonner, som der skulle tages hensyn til.

Jeg får dog en fejl (Runtime error 9. Subscript out of range.
Først fik jeg den oppe under linien i første afsnit: Set TilOmr = ....

Dernæst fik jeg samme fejl i 4 afsnit for linien: TestArray(X, A) = AlleData(I, Col(A)) ' putter data i uddata
Avatar billede kabbak Professor
16. januar 2014 - 18:55 #3
den første fejl får du hvis området
"Set TilOmr = Sheets("Overblik").Range(Range("A2"), Sheets("Overblik").Range("A2").End(xlDown).Offset(0, 11))"

er tomt.

den anden er nok fordi
AlleData = Range(Sheets("Data").Range("A3"), Sheets("Data").Cells(Sheets("Data").Range("A9999").End(xlUp).Row, 32))

skal være

AlleData = Range(Sheets("Data").Range("A3"), Sheets("Data").Cells(Sheets("Data").Range("A9999").End(xlUp).Row, 33))
Avatar billede hjald8 Nybegynder
16. januar 2014 - 19:12 #4
Tak for svar.

Det hjalp at ændre TilOmr til: Set TilOmr = Sheets("Overblik").Range("A2").CurrentRegion

Men selvom jeg ændre 32 til 33 hjælper det ikke.

Dernæst kan jeg ikke helt forstå: .Cells i udtrykket. Altså:
AlleData = Range(Sheets("Data").Range("A3"), Sheets("Data").Cells(Sheets("Data").Range("A9999").End(xlUp).Row, 33))
Avatar billede hjald8 Nybegynder
16. januar 2014 - 19:27 #5
Hi fandt ud af det.

Jeg rettede endnu engang omkring TilOmr

Dernæst flyttede jeg koden X = X+1
Så lander informationerne korrekt

Men stadig nysgerrig mht til Cells i AllData

Public Sub ArrayTestBak()
'Data Til Array
Dim AlleData As Variant, CountR As Long, X As Long, I As Long, A As Integer
Dim TestArray() As Variant, Col As Variant
Dim TilOmr As Range

'Rensning og definering af til-område
    If Sheets("Overblik").Range("A2") <> "" Then
        Range(Sheets("Overblik").Range("A2"), Sheets("Overblik").Range("A2").End(xlDown).Offset(0, 11)).ClearContents
    Else
    End If
    Set TilOmr = Nothing

    CountR = 0
    AlleData = Range(Sheets("Data").Range("A3"), Sheets("Data").Cells(Sheets("Data").Range("A9999").End(xlUp).Row, 33))
    Col = Array(1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 12, 28, 29, 31, 33) ' Definering af end-user kolonner

    For I = 1 To UBound(AlleData)
        If AlleData(I, 7) = "NO" Then CountR = CountR + 1 ' hvor mange med "NO"
    Next

    X = 0
    ReDim TestArray(CountR, 11) ' Dimmer uddata

    For I = 1 To UBound(AlleData)
        If AlleData(I, 7) = "NO" Then
            'X = X + 1
            For A = 1 To 11
                TestArray(X, A) = AlleData(I, Col(A)) ' putter data i uddata
            Next
            X = X + 1
        End If
    Next

'Tilpas Tilomr - samt indsæt array
    Set TilOmr = Sheets("Overblik").Range("A2").Resize(CountR, 12)
    TilOmr.Value = TestArray
    Set TilOmr = Nothing

End Sub
Avatar billede kabbak Professor
16. januar 2014 - 23:17 #6
du glemte vist den øverste linje, den skal være aller øverst i modulet

Option Base 1 ' gør at alle variabler starter med 1 og ikke 0

det er måske derfor at du får fejl
Avatar billede kabbak Professor
16. januar 2014 - 23:25 #7
AlleData = Range(Sheets("Data").Range("A3"), Sheets("Data").Cells(Sheets("Data").Range("A9999").End(xlUp).Row, 33))

Sheets("Data").Cells(Sheets("Data").Range("A9999").End(xlUp).Row, 33))
er det samme som Range("AG" & sidste udfyldte række)
Det er bare fordi det er nemmere med tal end bogstaver i dette sammenhæng

den kan også skrives sådan her

Sheets("Data").Range("AG" & Sheets("Data").Range("A9999").End(xlUp).Row)
Avatar billede hjald8 Nybegynder
16. januar 2014 - 23:29 #8
Tusind tak for hjælpen.

Jeg er blevet meget klogere - på dette område. Hvorvidt det hænger fast er så næste issue.

Læg et svar.

Jeg glemte den øverste linie i første omgang. Men efter den kom med - samt de øvrige rettelser - så virker det. Det væsentlige er så om jeg kan huske det til næste gang ;-))))
Avatar billede kabbak Professor
16. januar 2014 - 23:41 #9
Godt, så får du et svar.

Hvordan er hastigheden i forhold til den gamle kode
Avatar billede hjald8 Nybegynder
16. januar 2014 - 23:47 #10
Ang. hastighed - så har jeg ikke fået testet på store datamængder endnu. Men der er mærkbar forskel i forhold til den øverst nævnte kode.

Men det at overgå til arrays - er jo helt vildt - i forhold til den metode jeg brugte tidligere. Så det er vejen frem. Det belaster brugernes maskiner meget mindre