Avatar billede andpek2323 Nybegynder
15. januar 2014 - 13:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

liste med de sidste 4 viste sider på min hjemmeside

Hej. jeg er ikke selv den største haj til det her, og nu har jeg søgt nettet rundt efter en løsning som jeg kan bruge med uden held :-/
Det som jeg skal bruge er noget php kode som viser de seneste 4 besøgte sider/læste artikler som andre brugere har set på, på min hjemmeside?

Så tænkte at der måske var nogle der ved hvordan det kan gøre?, eller har et link til en tuturial som jeg kan bruge.
( altså så nye brugere på siden kan se den sidste artikel den forrige bruger var inde og læse)

På forhånd tak :)
Avatar billede keysersoze Guru
15. januar 2014 - 14:32 #1
Kode alene kan ikke gøre det - du skal et eller andet sted gemme disse data hvis du ikke allerede gør. Derefter er det en simpel SELECT med ORDER BY. Så du er nok nødt til at komme lidt mere ind på hvad du har og ikke har.
Avatar billede andpek2323 Nybegynder
15. januar 2014 - 15:27 #2
jeg har en database som hedder Artikler, og under den database har jeg nogle rækker som hedder: id, dato, beskrivelse, link.

Jeg havde forstillet mig at jeg for hver side jeg har med en ny artikel, skal der sættes et lille stykke php kode ind, hvor jeg så selvfølge skulle ændre id nummeret, så den selvfølge passer til den artikel som bliver vist på den gældende side. som så registrer at den side nu er den seneste der er blevet set

og så på min forside ( hvor jeg vil have de 4 seneste artikler vist som senest er blevet besøgt at andre brugere )der sætter jeg så den php kode ind som viser dem, og det er jo nok som du skriver SELECT med ORDER BY.

( som sagt jeg er rimlig ny med det her, så jeg er desværre ikke nogen haj til det ;-/ )
Avatar billede keysersoze Guru
15. januar 2014 - 19:03 #3
Du bør gemme disse informationer i din database - enten direkte i din artikel tabel i en dato kolonne eller i en tabel for sig selv hvor du gemmer id på den pågældende artikel samt dato. Jeg kan ud fra det du skriver ikke helt gennemskue om det er det du allerede gør med din nuværende dato-kolonne.

Du opdaterer med UPDATE og indsætter med INSERT.

Når først det er klaret giver det mening med en SELECT-statement.

Der er kun én måde at blive bedre på og det er ved at øve sig og udfordre sig selv. Hvis du allerede har kunnet lave et artikel-system er disse ændringer forholdsvis små og kan et stykke hen ad vejen løses med god inspiration fra den nuværende kode.
Avatar billede andpek2323 Nybegynder
15. januar 2014 - 19:28 #4
Hej.

så fik jeg det endelig til og virke :)

lavede en ny række i min database som jeg kaldte Visninger, som en timestamp.

har så brugt nederstående kode til at opdatere tiden i timestampen hvergang siden bliver åbnet:

$query = "UPDATE Artikler SET Visninger=now() WHERE id=1";
mysql_query($query);

og har så brugt nederstående SELECT statment til og vise de 4 seneste åbnede sider:

SELECT * FROM $tbl_name ORDER BY Visninger DESC LIMIT 4

Jeg ved ikke om det er den bedste måde og gøre det på, men det virker ihvertfald :)

Tak for hjælpen :) lukker
Avatar billede repox Seniormester
15. januar 2014 - 20:33 #5
Og keysersoze bidrog på ingen måde til debn løsning du fandt?
Avatar billede andpek2323 Nybegynder
15. januar 2014 - 21:01 #6
Til keysersoze.

endnu engang tak for din hjælp :), jeg er åbenbart kommet til og snyde for dine point, kan man lave et svar mere på det spørgsmål her, så du kan få dine point?, eller hvordan kan jeg lige give dig dem?
Avatar billede keysersoze Guru
16. januar 2014 - 10:19 #7
Den eneste måde det kan ske på er ved at du opretter et nyt spørgsmål med reference hertil.
Avatar billede andpek2323 Nybegynder
16. januar 2014 - 13:25 #8
jeg har lavet nyt spørgsmål hvis du smider svar derinde så kan du få dine point