Avatar billede koppelgaard Praktikant
02. januar 2014 - 12:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

kan ikke skrive æ ø å

Hej
Har glemt hvordan man får C# til at bruge danske karakterer.
Vil gerne skrive 'Bælte' til tekstfil men skriver 'Bælte'

Nogen bud?
Avatar billede keysersoze Guru
02. januar 2014 - 12:35 #1
Det lyder som om du har rod i dit tegnsæt - sørg for at alt kører samme charset, foretrukket UTF-8, se fx http://www.web-dev.dk/post/2009/07/31/Korrekt-visning-af-specielle-karakterer-character-encoding.aspx
Avatar billede koppelgaard Praktikant
02. januar 2014 - 12:47 #2
Og hvis jeg ikke bruge Web men Visual C# 2010 express?
Avatar billede keysersoze Guru
02. januar 2014 - 12:55 #3
mere eller mindre det samme - sørg for at oprette/gemme filer, streams whatever i en korrekt encoding gennem hele applikationen.
Avatar billede koppelgaard Praktikant
02. januar 2014 - 12:59 #4
Det var for svært for mig.

Helt basalt:
hvis jeg har koden

using (StreamWriter w = new StreamWriter(filename, true))
                {
                    w.WriteLine(txtB_txt.Text + "," + txtB_time.Text + "," + txtB_mmsec.Text);
                }

hvor txtB_txt, txtB_time og txtB_mmsec er tekstbokse, hvad gør jeg så?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2014 - 15:23 #5
using (StreamWriter w = new StreamWriter(filename, true, new Encoding(1252)))
Avatar billede koppelgaard Praktikant
02. januar 2014 - 16:19 #6
det ser nemt ud men nu får jeg fejlen:

Error    1    Cannot create an instance of the abstract class or interface 'System.Text.Encoding'    C:\Users\mko\Documents\F-06969 Mathieu\krenkerup2013\program\Laser\Laser\Form1.cs    245    74    Laser
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2014 - 16:23 #7
ah - ikke:

new Encoding(1252)

men:

Encoding.GetEncoding(1252)
Avatar billede koppelgaard Praktikant
02. januar 2014 - 16:28 #8
okay super!

du må vist være den der skal have pointene.
sender du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2014 - 19:27 #9
svar