Avatar billede bing89 Nybegynder
15. december 2013 - 12:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Se om det trykkede link, er før eller efter det aktive. (Jquery)

Jeg står og skal have fundet ud af, om der i min menu bliver trykket på linket før eller efter det aktive... F.eks.

<ul>
<li class='nav'><a href='#' class='inaktiv'>Link 1</a></li>
<li class='nav'><a href='#' class='inaktiv'>Link 2</a></li>
<li class='nav'><a href='#' class='aktiv'>Link 3</a></li>
<li class='nav'><a href='#' class='inaktiv'>Link 4</a></li>
</ul>

Her er Link 3 aktiv, det kunne være hvilket som helst af de 4 link (eller flere/færre) som var aktiv. Lad os så sige at næste gang, bliver der trykket på 'Link 2', så er der blevet trykket tilbage.

Hvordan tjekker jeg på det?
Jeg kan godt tjekke hvilket 'nummer', der bliver trykket på:

$('.nav a').on('click', function(){
$('.nav a').index(this);
});

Jeg mangler bare på en eller anden måde, at tjekke på hvilket nummer det aktive link har..

Håber i forstår hvad jeg vil.
Avatar billede jokkejensen Novice
15. december 2013 - 17:52 #1
$('.nav a').index('.aktiv'); giver dig det aktive.

Så er det bare trække dem fra hinanden, giver det 1, må det være det "næste" link, hvis det giver -1, må det værre det "forrige".

Vh
Avatar billede bing89 Nybegynder
15. december 2013 - 19:27 #2
Uanset hvad giver,
$('.nav a').index('.aktiv'); '-1' .. ? Så jeg har lidt svært ved at se hvordan det enten giver -1 eller 1 ?
Avatar billede jokkejensen Novice
15. december 2013 - 19:58 #3
prøv $('ul .nav').index('a.aktiv');
Avatar billede bing89 Nybegynder
15. december 2013 - 20:16 #4
Den giver stadig -1
Avatar billede jokkejensen Novice
15. december 2013 - 20:32 #5
Avatar billede bing89 Nybegynder
15. december 2013 - 20:44 #6
Super.. Mange tak for hjælpen :)