Avatar billede tekan1 Nybegynder
12. december 2013 - 18:22 Der er 18 kommentarer

Tilføje personer til database fra kode

Hey alle.

Jeg står og skal have lavet en metode der tilføjer personer til databasen fra skærmbillede, programmet laves i webform og jeg skal have det lavet sådan at jeg går ind på mit skærmbillede indtaster navn alder osv. trykker opret person og så skal personen indsættes i databasen, men har ingen anelse om hvordan jeg skal gøre dette, har allerede kigget lidt rundt på nettet men har ikke formået at finde noget "endnu", så håber i kan hjælpe mig :-)
Avatar billede keysersoze Guru
12. december 2013 - 20:10 #1
Der er ikke én måde at gøre det på - men kig på EF hvorigennem du få serveret en masse; http://www.asp.net/entity-framework
Avatar billede tekan1 Nybegynder
12. december 2013 - 23:51 #2
Der bruges MSql som database og skal bare tilføje en person fra webformen til databasen findes der en simpel guide til dette?
Avatar billede tekan1 Nybegynder
12. december 2013 - 23:53 #3
Der bruges MSql som database og skal bare tilføje en person fra webformen til databasen findes der en simpel guide til dette?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2013 - 03:25 #4
EF er en god loesning.

Muligvis vil simpel ADO.NET vaere nemmere at starte med.
Avatar billede tekan1 Nybegynder
13. december 2013 - 09:47 #5
Jeg bruger Microsoft Sql og webform, hvordan får jeg den til at tilføje personen til databasen, ved at jeg indsætter værdierne i webformen trykker opret og så er det koden til det jeg ikke ved hvordan jeg skal lave, kan kun finden guides til at at gøre det i winform
Avatar billede keysersoze Guru
13. december 2013 - 09:57 #6
Det er netop det du kan finde på det link jeg gav - her lidt tættere på http://www.asp.net/web-forms/tutorials/getting-started-with-ef
Avatar billede tekan1 Nybegynder
13. december 2013 - 10:29 #7
Nu har jeg kigget det hele igennem og der er ikke noget af det jeg kan bruge desværre. Ved ikke om jeg har formuleret mig for dårligt i spørgsmålet, men nu har jeg taget nogle screenshots af noget af det kode jeg har, så kan i lige se om vi er på samme side og det bare mig der ikke forstår hvad jeg skal.

http://gyazo.com/fc33b4d746af9475a4e3133959b4ed6f
http://gyazo.com/1a64b794aa7bc411abc4b894a7d3ce0a
http://gyazo.com/c461bf9608474d7be0f048d95cd3111e
http://gyazo.com/c5be4a9b70e98e1b639e220d901ee1ea
http://gyazo.com/68cd86f2dbd1804d952f89aa6a0b2423
Avatar billede keysersoze Guru
13. december 2013 - 10:38 #8
Under en halv time på at sætte sig ind i en ny teknologi? Det var da optimistisk...

Et par tilfældige screenshot fortæller stort set ingenting - det må du forklare nærmere.
Avatar billede tekan1 Nybegynder
13. december 2013 - 10:51 #9
Jeg kigge det igennem for at se om jeg kunne finde noget der bare mindede om noget jeg har set i undervisningen, men det var der ikke.
Et af screenshotsne er af det skærmbillede, hvor man indtaster data af personen, hvorefter man så trykker opret, til det skal jeg have lavet noget kode der gør at personen bliver oprettet i databasen, har kigget alt mit undervisnings materiale igennem og intet af det fra dit link matcher bare en lille smule :-)
Avatar billede keysersoze Guru
13. december 2013 - 11:00 #10
Som nævnt er der flere måder at arbejde med data på - mit eksempel går på Entity Framework, hvis du benytter anden teknologi og vil fortsætte med den kunne du have nævnt hvad det var, ellers har vi jo ingen chance for at hjælpe.

Hvis GatewayPatient virker og du mere eller mindre skal det samme på AddPatient har du så ikke næsten allerede koden?
Avatar billede tekan1 Nybegynder
13. december 2013 - 11:07 #11
Som sagt, jeg har nok formuleret mig dårligt, men ja Gateway virker, men da jeg ikke er den bedste til det her, så ved jeg ikke helt hvordan jeg skal ændre i koden for at den virker i addPatient.
Det 3 link jeg gav er billede af Gateway koden, hvis du vil hjælpe mig vil jeg sætte stor pris på det.
Avatar billede keysersoze Guru
13. december 2013 - 11:16 #12
Det lyder i højere grad som "lav det for mig" end "hjælp mig" og det har jeg ingen interesse i. Det mindste du kan er at prøve - og hvis du overhovedet ingenting har forstået og du allerede har læst undervisningsmaterialet et par ekstra gange må du hive fat i din underviser.
Avatar billede tekan1 Nybegynder
13. december 2013 - 11:19 #13
Nej for det får jeg jo ikke noget ud af, jeg mangler bare noget guiding til hvilke linier jeg skal kigge på, hvis du laver det for mig, så kan jeg jo ikke selv gøre det når jeg støder på problemet en anden gang.
Avatar billede keysersoze Guru
13. december 2013 - 11:27 #14
Navngivningen i GatewayPatient siger næsten det hele, her er en Create-metode som bruger en INSERT. Det er hvad du i første omgang skal kigge på.
Avatar billede tekan1 Nybegynder
13. december 2013 - 11:39 #15
Er det rigtigt at jeg skal have ændret ObjectToCreate.xxx til hvad mine textboxes hedder og så .Text F.eks. "TxtCpr.Text"
Og ovenover Insert Into skal jeg der have en connection til min database?
Avatar billede keysersoze Guru
13. december 2013 - 23:03 #16
ja - det er korrekt.
Avatar billede tekan1 Nybegynder
15. december 2013 - 17:37 #17
Godt, er jeg forkert på den hvis jeg skal have en connecttion til min sql og så open connection, så Insert into og så close connection? eller skal der mere til?
Avatar billede keysersoze Guru
16. december 2013 - 00:37 #18
Det lyder meget rigtigt.