Avatar billede naitsabes Nybegynder
10. december 2013 - 19:07 Der er 2 kommentarer

Print dokument igennem script, batch fil, program eller andet?

Hej Eksperten
Er der nogen, der kan hjælpe mig med at lave en fil, der printer et bestemt dokument ud? Det er lige meget med, hvordan det gøres. Det skal bare gøres ved at man åbner en fil, lige gyldigt, hvilket sprog.

Jeg prøvet cmd prompt/altså en .bat fil, men dog uden held...

Angående cmd prompt forsøget, har jeg prøvet at skrive følgende i den normale cmd prompt, men det virkede ikke. Jeg skrev følgende:

print /D:USB001 printmig.docx

Både enheden og dokumentets sti var korrekt. Efter jeg skrev koden stod der "printer dokument ud" eller sådan noget, men der skete ikke noget. Da jeg skrev det igen, stod der, at USB001 ikke kunne initialiseres.

Mvh.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2013 - 21:06 #1
Nej, den måde kan du ikke på med moderne printere. Du sender det rå dokument ud til printerporten, hvilket kræver: enten at dokumentet er et rent tekstdokument, og printeren iøvrigt accepterer et rent tekstdokument (ASCII), eller at dokumentet er gemt i den givne printerdrivers dokument.

Det skyldes at "Print" (og iøvrigt Copy i forskellige varianter) sender direkte til printeren, uden om printerdriveren.

Nu er det i stedet et word dokument der er sendt ud på USB-porten, uden printerdriverformattering, hvilket givetvis har fået porten eller printeren til at kløjs i datastrømmen.

Der findes ofte switche til de enkelte programmer, så du kan kalde (eks. Word) med en parameter (/M) for at printe til din default printer... - se eks. denne tråd: http://www.autohotkey.com/board/topic/9651-command-line-printing-a-word-document/

Men det kræver altså at de enkelte programmer har indbygget en "print" switch parameter.

Hvis du selv er herre over hvordan dokumentet gemmes, kan du evt. enten sætte en "falsk" printer op med din printers printerdriver, men sætte porten til "File". Den fil der dannes her, vil kunne sendes ud til printeren med Print kommandoen, da den netop er formatteret af printerdriveren.

..Eller du kan printe dokumentet som PDF dokument... - jeg mener PDF-Creator kan sættes til at lave noget automatik, så måske kan man sætte den til at printe videre automatisk.

Men her ud over er det stadig et af de store uløste problemer, du her beskæftiger dig med... - det er noget de fleste opgiver, og ganske få selv scripter sig ud af... - jeg hører til den første slags ;-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2013 - 21:10 #2
I tråden jeg linker til, nævnes iøvrigt CLPrint http://www.terminalworks.com/command-line-printing/downloads - den ser desværre ud til kun at håndtere PDF dokumenter.