Avatar billede _BHL_ Nybegynder
09. december 2013 - 10:36 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Beskyttelse af webservice

Hej eksperter

Jeg er i gang med at udvikle en webservice vha. Grails og REST.

Hvordan beskytter man normalt en webservice (Brugernavn/password, certifikat eller noget helt tredje)?

// _BHL_
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2013 - 15:39 #1
Hvis det er server-server, saa er check paa IP adresse og check af client certifikat godt.

Hvis det er PC'ere/tabletter/mobiltelefoner-server, saa enten brugernavn+password eller et token fra login i custom HTTP header.

Det var lidt kortfattet, men spoerg!
Avatar billede _BHL_ Nybegynder
09. december 2013 - 20:04 #2
Det er et spørgsmål om at kun tillade adgang for "kendte" brugere, så brugernavn+password/token må være løsningen.

Er det lige ud ad landevejen brugernavn+password/token til webservicen?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2013 - 20:18 #3
Foerst skal du vaelge mellem:
A) du har et login kald som oversaetter brugernavn+password til token, og token sendes med efterfoelgende kald
B) du sender brugernavn+password med alle kald

Saa skal du vaelge hvordan du faar fat i den custom HTTP header. Det maa afhaenge af koden.

Had du en servlet kan du jo direkte hente den fra request objektet.

Bruger du JAX-RS kan du bruge @HeaderParam eller @Context.

Men jeg ved ikke hvordan Grails laver REST.
Avatar billede _BHL_ Nybegynder
09. december 2013 - 20:27 #4
Cool...
Smid et svar til points.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2013 - 20:37 #5
svar