Avatar billede srsten Nybegynder
06. december 2013 - 14:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tabel fra Access til Word

Hej

Jeg har en stor mængde data, som jeg samler i Access. Jeg har nu nogle brugere, som - gerne simpelt og uden det store kendskab til Access - skal kunne hente data over i en foruddefineret tabelskabelon i Word. Hvordan gør jeg det på den nemmeste måde?

Har forsøgt med bl.a. brevfletning men får jo ikke alle data ind i én samlet tabel. Har også forsøgt at oprette en excel-tabel i word med en dataforbindelse til Access, som fungerer, men som hurtigt kan gå galt og lidt besværlig at vedligeholde.

Nogen gode bud?
Avatar billede supertekst Ekspert
06. december 2013 - 23:28 #1
Skal brugerne kunne vælge hvilke data de ønsker?
Er det flere poster fra en tabel?

Fra Word med en VBA-reference til Access kan data (f.eks. alle felter fra en given post) hentes og placeres i en tabel i dokumentet - uden at brugerne behøver at gøre andet en at åbne en Word-skabelon m/VBA-kode og så f.eks. via en Userform kan foretage de nødvendige valg.
Avatar billede srsten Nybegynder
08. december 2013 - 20:44 #2
Ja, det vil være godt, hvis brugeren kan vælge hvilke data, der skal med. Men ellers vil det være alle poster i Access-tabellen der skal over i Word. Det skal bruges i en rapportskabelon til afrapportering af dataene. Har du et eksempel på en VBA-reference?
Avatar billede supertekst Ekspert
08. december 2013 - 23:08 #3
Selv reference sættes i Word således: (anvender Office 2007)
- Alt+F11 (VBA-vinduet)
-- Tools
--- References
---- Microsoft Office 12.0 Access database engine Object
----- sæt flueben ved denne og Gem

Referencerne er anført i alfabetisk orden

Selv VBA-koden afhænger af, hvordan data skal vælges.
Avatar billede srsten Nybegynder
09. december 2013 - 08:38 #4
Jeg tror det skal være så simpelt som muligt. Så det er hele tabelvisningen fra min forespørgsel i Access, der skal føres over i tabel i Word. Jeg har ikke arbejdet med VBA i Word - kun i Excel. Kan du hjælpe mig igang med en simpel en, som jeg kan arbejde videre med?
Avatar billede supertekst Ekspert
09. december 2013 - 09:15 #5
Ok - vender tilbage senere - har en kundeopgave, som jeg skal se på først.
Avatar billede supertekst Ekspert
09. december 2013 - 14:11 #6
Her er kode fra Word-dokumentet
Hvis du er interesseret i filerne - så send en mail. @-adresse under min profil.

Dim svar As Byte
Private Sub Document_Open()
    svar = MsgBox("Opdater tabel", vbYesNo, "Hent data fra Access?")
    If svar = 6 Then
        hentData
    Else
        Exit Sub
    End If
End Sub
Private Sub hentData()
Const DBsti = "C:\Users\peter\Desktop\srsten\Database1.accdb"        'SKAL JUSTERES
Dim db, fsp_tabel
Dim antalPoster As Integer, p As Integer, række As Integer
    Application.ScreenUpdating = False

    række = 1

Rem åbn database
    Set db = OpenDatabase(DBsti)

Rem Åbn forespørgsel
    Set fsp_tabel = db.OpenRecordset("forespørgsel1")

    With fsp_tabel
        .MoveLast
        antalPoster = .RecordCount

        If antalPoster > 0 Then
            .MoveFirst
            For p = 1 To antalPoster
                indsætFelt .Fields(0), række, 1    'skal justeres
                indsætFelt .Fields(1), række, 2    '-
                række = række + 1
            .MoveNext
            Next p
        End If
        .Close
    End With

Rem Luk DB
    db.Close
End Sub
Private Sub indsætFelt(værdi, ræk, kol)
    With ActiveDocument.Tables(1)
        .Cell(ræk, kol).Select
        Selection = værdi
    End With
End Sub
Avatar billede srsten Nybegynder
09. december 2013 - 17:26 #7
Perfekt - det virker ligesom det skal. Så er der noget at arbejde videre med :-)
Avatar billede srsten Nybegynder
09. december 2013 - 17:29 #8
Tak for hjælpen
Avatar billede supertekst Ekspert
09. december 2013 - 17:33 #9
Fint nok - men du tager selv points - da jeg ikke har lagt noget svar. Men fred være med det.. :-)
Avatar billede srsten Nybegynder
09. december 2013 - 19:19 #10
Så lykkedes det mig, at gøre det forkert igen :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
09. december 2013 - 23:21 #11
Bedre held næste gang..