Avatar billede llSimsll Nybegynder
02. december 2013 - 17:00 Der er 3 kommentarer

Søgefunktion

Hej Eksperten, jeg søger i en database med denne query:
"SELECT FoodId, DanName FROM FoodInfo WHERE DanName LIKE '%{$arr[$i]}%' ORDER BY DanName"

Det er så $arr[$i], der indeholder søgeordet.
Men søger man på "mel" kommer der alt andet end mel-relateret svar, såsom marMELade, MELon og karaMEL.

hvordan kan jeg optimere søgningen så resultater som Hvedemel, boghvedemel osv. stadig kommer med?

Lidt info omkring database opbygning; "FoodInfo" indeholder 1050 forskellige fødevarer, "GroupName" er en opdeling af fødevarer i hovedgrupper og "Classif" indeholder undergrupper. Om det kan være til nogen hjælp ved jeg ikke helt.
Avatar billede michael_stim Ekspert
02. december 2013 - 17:36 #1
Enten skriver du en avanceret algoritme á la googles eller også kan du bruge metadata.
Avatar billede llSimsll Nybegynder
02. december 2013 - 18:34 #2
Ja den tanke om algoritme havde strejfet mig, den løsning er både tids- og tankekrævende, den går jeg helst udenom.

Den løsning med metadata forstår jeg ikke helt, vil du forklare nærmere?
Avatar billede scifi-bob Nybegynder
03. december 2013 - 04:58 #3
Jeg vet ikke hvad de nævnte kategori felter indeholder, men du kan jo prøve at søge i flere felter.

"SELECT FoodId, DanName FROM FoodInfo
WHERE GroupName LIKE '%{$arr[$i]}%'
AND DanName LIKE '%{$arr[$i]}%'
ORDER BY GroupName,DanName"

Dersom du har tilgang til at udfylde et ekstra "gruppe" felt, kan du prøve dette:

"SELECT FoodId, DanName FROM FoodInfo
WHERE (GroupName = '{$group}' OR Classif LIKE '{$group}')
AND DanName LIKE '%{$arr[$i]}%'
ORDER BY GroupName,DanName"

SQL har mange muligheder ;)