01. december 2013 - 13:57 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mainmenu i sekundær form

Hej alle

I Form0 (MainForm) har jeg en mainmenu, og det fungerer aldeles upåklageligt.

I Form8 kom der efterhånden flere og flere funktioner på, hvilket resulterede i flere og flere knapper.
Det synes jeg ikke ser så pænt ud.
Løsningen kunne være en mainmenu på Form8.

Men, jeg kan ikke på den frem i runtime.
I designtime virker den fuldstændig som i Form0.

Jeg kan ikke læse mig frem til en løsning i hjælpen.
01. december 2013 - 14:10 #1
Alle mine sekundære Forms er Borderstyle = bsDialog.
Hvis jeg ændrer Borderstyle til bsSizeable, så virker det.

Grunden til at jeg bruger Borderstyle = bcDialog, er at det begrænser brugerens muligheder for at lave rod.
Applicationen bruges et sted hvor brugerne ikke alle er bagt helt færdige mht. brug af edb.
Avatar billede kroning Nybegynder
01. december 2013 - 19:55 #2
Hvordan begrænser Borderstyle = bcDialog brugerens muligheder for at lave rod i forhold til f.eks. bsSizeable?
04. december 2013 - 22:08 #3
Åh jo, du skulle bare vide.
Hvis en bruger resizer formen til mindre, så kan en knap eller indtastningsfelt komme udenfor formen.

Jeg oplever det hele tiden med andre programmer:
Bruger: Anton hvad gør jeg nu?
Anton: Hvad er det du vil?
Bruger: Billedet ligner ikke det, som det plejer.
Anton: Hvad er det du laver?
Bruger: Det er ikke mig der har lavet noget.

Men jeg lavede en, ikke særlig elegant, løsning, hvor jeg bruger onResizeEvent til at ændre størrelsen tilbage til standard.
Det virker, men det er ikke kønt. Især hvis det er øvre eller venstre kant man resizer.
Avatar billede kroning Nybegynder
04. december 2013 - 22:32 #4
Så sæt  Borderstyle = bsSingle og slå borderIcons minimize og maximize fra, så er problemet vel løst.
Avatar billede MADOlsen Forsker
05. december 2013 - 09:02 #5
En anden mulighed er at sætte formens constraints (MaxHeight, MaxWidth, MinHeight og MinWidth) til formens "standardstørrelse". Hvis du gør det, er brugeren heller ikke i stand til at resize den.
08. december 2013 - 14:07 #6
Hej Kroning

Din løsning med bsSingle viste sig at være den mest elegante.
Læg et svar, så du kan få point.

Jeg mangler lige en lille forklaring på bsSingle.

bsDialog = Har jeg fundet ud af, så opfører formen sig som en dialogboks.

bsNone = Så er der ingen borders.

bsSizeable = Siger sig selv, størrelsen på formen kan ændres.

Men
bsSingle?  Hvad betyder single i denne sammenhæng, jeg ved godt hvad single betyder i alm. engelsk.
Jeg har lært fra denne tråd at formen ikke kan ændre størrelse.
Men ved du hvorfor man har brugt ordet Single?
Avatar billede kroning Nybegynder
08. december 2013 - 19:49 #7
Jeg ved kun hvad der står i hjælpen:
bsSingle    Not resizable; single-line border