Avatar billede kennethv Nybegynder
29. november 2013 - 11:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Program uden GUI.

Hejsa.

Hvordan laver jeg et program så der ikke er nogen GUI når jeg kører programmet, men jeg vil gerne have mulighed for at bruge komponenterne i Delphi?

Vh
Kenneth
Avatar billede claes57 Ekspert
29. november 2013 - 11:29 #1
Avatar billede kennethv Nybegynder
29. november 2013 - 12:05 #2
Den har jeg selv fundet, men der beskrives ikke noget om hvordan man kan putte forskellige komponenter på programmet.

Eller osse kan jeg ikke se skoven for bare ad træer.
Avatar billede kennethv Nybegynder
29. november 2013 - 12:13 #3
Min lille opgave er simpelthen at løbe en SQL database igennem for ændringer og så gøre noget udfra det. Da den lille opgave skal udføres nogle gange i løbet af dagen have jeg bare forstillet mig at kører det igennem "Schedule task" og derfor skal der ikke være nogen form for GUI. Alt info ville jeg putte ind i EventLoggen.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. november 2013 - 12:27 #4
så skal du nok finde ud af, hvilke dll'er, der er i brug, og via http://delphi.about.com/library/weekly/aa010405a.htm
linke dem ind i din kode.
Avatar billede kennethv Nybegynder
29. november 2013 - 12:32 #5
Kan man ikke bare disable eller sådan noget på formen?
Avatar billede kennethv Nybegynder
29. november 2013 - 13:13 #6
Det virker da helt vildt besværligt. :)
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. november 2013 - 19:15 #7
det er også noget vrøvl der bliver svaret :-)

Du laver et nyt project og vælger en Console app, så får du en app uden gui, i det program du så får, laver du dine componenter som du skal bruge ved manuelt at kalde create og free osv., når du kalder create sender du en NIL med som owner ( minDB := TDatabase.Create(NIL); ) osv.

lige ud ad lande vejen... og har ikke noget med dll'er at gøre ?!?

PS. : du skal huske uses med de units dine componenter liger i f.eks. DB, og SysUtils osv.
Avatar billede kroning Nybegynder
29. november 2013 - 20:00 #8
Du kan også bare gøre som du plejer og så skjule main formen ved at tilføje denne linie i din project fil:

Application.ShowMainForm:=false;

indsæt den lige efter begin, dvs.:

.
{$R *.res}

begin
    Application.ShowMainForm:=false;
  Application.Initialize;
.
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. november 2013 - 23:13 #9
nu skal du ikke lære de "unge" alle dine "unoder" :-)

PS. er jo også lidt snyd når det skulle være uden gui....
Avatar billede kroning Nybegynder
29. november 2013 - 23:31 #10
:-)
01. december 2013 - 14:22 #11
Jeg bruger selv løsningen fra svar #8.
Løsningen er kort og ligetil.

Hvorfor er det unoder at lave en simpel løsning på 2 linier istedet for at bruge en vanskelig løsning med utallige linier?

Uden Grafisk brUger Interface (GUI) er vel bare at applicationen ikke er synlig.
Avatar billede kennethv Nybegynder
02. december 2013 - 11:57 #12
Hvis jeg nu gør som nævnt i #7 så får jeg en dosprompt hver gang jeg kører programmet. Det vil jeg gerne undgå.
Avatar billede MADOlsen Forsker
09. december 2013 - 14:30 #13
Jeg havde valgt at lave det som en service. Der har du også mulighed for at at indsætte komponenter, selvom en en serviceapplikation ikke har en GUI.
Avatar billede kennethv Nybegynder
09. december 2013 - 15:17 #14
@Fedeko: Jeg har tænkt tanken selv men jeg har lidt svært ved at genneskue, hvordan jeg overlader "opgaven" til en timer.

Måske nogen har en fix ide til det?
Avatar billede MADOlsen Forsker
10. december 2013 - 09:35 #15
Sidst jeg havde brug for noget lignende (det er længe siden), lavede jeg en ini-fil med de tidspunkter, hvor servicen skulle foretage noget. I servicen lavede jeg så timere, der, med et givet interval (f.eks. hvert sekund, hvert minut eller hver time afhængigt af hvor tidskritisk opgaven var) tjekkede, om et af de definerede tidspunkter var passeret.