Avatar billede claros Nybegynder
27. november 2013 - 11:48 Der er 6 kommentarer

Automatisk dannelse af pdf

Jeg har en Excel fil med 10000+ rækker og skal have dannet en pdf kopi hver gang der er ændring i given celle/kolonne. Hvordan gøres det smartest og kan man få Excel til at døbe pdf med tekst fra celle + suppl. tekst?
Tænker der kan laves en makro til formålet men hvordan?
Avatar billede supertekst Ekspert
27. november 2013 - 15:48 #1
Lidt at begynde med:

Const stiDerGemmesI = "d:\"    'kan justeres
Dim filNavn As String
Public Sub gemSomPdf()
    filNavn = "Test2711"        'kan justeres - også hentes fra en celle
    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        stiDerGemmesI & filNavn & ".pdf", Quality:= _
        xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, _
        OpenAfterPublish:=False
End Sub
Avatar billede claros Nybegynder
27. november 2013 - 16:16 #2
Jeg kan ikke rigtig få det til at virke, men har lavet noget selv der til dels virker:

Sub Makro10()
'
' Makro10 Makro
'
' Genvejstast:Ctrl+z
s = Range("D1625").Value
'
    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        s _
        , Quality:=xlQualityStandard, IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas _
        :=False, OpenAfterPublish:=False
End Sub

I D1625 har jeg angivet stinavnet der skal gemmes i og det virker fint. Problemet er nu, at jeg i filtertilstand ikke kan få fat i cellereferencen jeg vil bruge som filnavn. Jeg søger en mulighed for at jeg når jeg har eksempelvis 10 rækker i filtertilstand på kolonne A, at jeg så kan tage celleindhold fra kolonne A og bruge i filnavnet - giver det mening? :-)
Avatar billede supertekst Ekspert
27. november 2013 - 16:39 #3
Vender tilbage senere
Avatar billede supertekst Ekspert
27. november 2013 - 18:04 #4
Det skulle ikke være noget problem at hente data ved filtertilstand, selvom cellen ikke kan ses. Har prøvet uden problemer.
Avatar billede claros Nybegynder
27. november 2013 - 18:45 #5
@Supertekst; kan du uddybe det?
Har jeg ex. filtreret på kolonne A, så jeg kun kan se række 900-1000 og ønsker at data (ex. et navn) kan medtages i en formel, hvordan gør jeg så? Jeg kan jo ikke referere til et celle nr. (A900 ex.), men  ønsker værdien i cellen hvergang jeg ændrer i filteret. Værdien bruges i den tekststreng som udgør stien hvor pdf'en skal gemmes.
Avatar billede supertekst Ekspert
27. november 2013 - 22:39 #6
Det kunne være jeg kunne få en kopi. Forstår ikke hvad du mener.
@-adresse under min profil.