Avatar billede compac Seniormester
25. november 2013 - 19:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Låsning af tekstboks - boksen efterlades ikke tom

Når jeg har lagt en tekstboks ind i et dokument i Word2007 og derefter foretager låsning af dokumentet står der et "I" tilbage i tekstboksen.

Låsningen foretager jeg således:
1. Beskyt dokument
2. Marker tekstfelter
3. Tillad kun denne type redigering i dokument
4. Ingen ændringer (skrivebeskyttet)
5. Grupper: x ved Alle
6. Ja, aktiver beskyttelse

Jeg sørger for at markøren står udenfor tekstboksen.
Hvad kan problemet være?
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2013 - 20:46 #1
Tekstboksen ER tom.
Det er 2 stk. firkantede parenteser "[]", som der står i feltet ved låsning. Disse kommer dog ikke med på evt. udskrift.

Du kan selv afprøve dette ved at trykke "Vis Udskrift".
Avatar billede compac Seniormester
26. november 2013 - 21:45 #2
Jeg bruger dokumentet således, at det åbnes fra en link på en hjemmeside. Så ser man word-dokumentet, som man kan udfylde og derefter udskrive.

I inputfelterne står de firkantede paranteser som forvirrer når man skal udfylde felterne.
Avatar billede compac Seniormester
27. november 2013 - 17:10 #3
Der er nok ikke noget at stille op. Jeg bruger nok ikke dokumentet til det er beregnet til.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2013 - 17:22 #4
Tror det er en fast del af word's formatering, så man kan se hvor der er specieaformatering.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. november 2013 - 10:47 #5
I første post skrev du "tekstbokse", men det er åbenbart formularfelter af typen "tekstfelt", det handler om, og ikke tekstbokse.

De firkantede klammer er markering af et bogmærke. Når du indsætter et formularfelt, er det automatisk omgivet af et bogmærke, som kan bruges til at styre noget automatik, f.eks. vha. makroer. Startklammen er [ og slutklammen er ]. Hvis der ikke er tekst imellem, ser det derfor ud som et stort i, ][.

Bogmærker vises kun på skærmen. De udskrives ikke. De vises kun, hvis BRUGEREN har slået visning af bogmærker til. Hvordan indstillingen slås til/fra afhænger af versionen af Word (f.eks. Word 2010: Filer > Indstillinger > Avanceret > Vis dokumentindhold > Vis bogmærker). Det er altså den enkelte brugers indstilling, der er afgørende, og ikke noget, du styrer (medmindre der er indbygget makroer i formularen, som styrer det).

Du har jo tilsyneladende ikke brug for bogmærkerne, da du åbenbart ikke bruger dem aktivt til noget. Du kan derfor fjerne dem, mens dokumentet IKKE er beskyttet:

1. Dobbeltklik på et formularfelt.
2. I dialogboksen "Indstillinger for tekstfelt", der åbnes, slet indholdet i feltet "Bogmærke" (standardværdien for tekstfelter er "Tekst1", "Tekst2" osv.).
3. Klik OK.

Mht. beskyttelse af en formular: Du bør beskytte sådan i stedet for det, du gør:
1. Beskyt dokument
2. Slå "Tillad kun denne type redigering i dokumentet" til.
3. Vælg "Udfyldning af formularer" fra listen.
4. Ja, aktiver beskyttelse

Når du gør sådan, vil alle formularfelter automatisk kunne udfyldes, mens alt andet er låst. Denne metode er specielt beregnet til formularer.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. december 2013 - 10:02 #6
Tilføjelse/rettelse til post #5:
Jeg skrev, at bogmærket kan slettes ved at slette indholdet af feltet "Bogmærke" i dialogboksen "Indstillinger for tekstfelt". Det fjerner dog ikke selve bogmærket. For at slette bogmærket:

1. Åbn dialogboksen "Bogmærke" (Ctrl+Shift+F5 eller fanen Indsæt > Bogmærke).
2. Marker det bogmærke, du vil slette. Klik "Slet".