Avatar billede friiiiis Novice
24. november 2013 - 12:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

TDBLookupComboBox

Hej,

Jeg kæmper lidt med TDBLookupComboBox. Jeg har 1 tabel i en SQL database med varenumre hvorfra jeg gerne vil have listet alle varenumre fra en kolonne. Desuden skal der tilknyttes en række TDBEDit for at vise tilknyttede data fra et varenummer (f.eks. varenavn, vareprofiltype etc.)

Men TDBLookupComboBox tager 2 TDataSource for at virke - det virker enormt ulogisk hvis man bare vil have listet alle varenumre så er det nødvendigt med 2 TDatasource?

Jeg er med på at TDBLookupcombobox bruges til at knyttet 2 tabeller sammen men hvordan får man det til at virke hvis man kun har én tabel?

Har prøvet men den siger "circular references not allowed" - hvilket jo er klart fordi jeg bruger den samme tabel med 2 tilknyttede TADOquery og 2 Tdatasource
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
24. november 2013 - 12:44 #1
Du lader bare være med at sætte den overordnede datasource - sæt kun listsourcen
Så viser den alle dine data uden at gemme den valgte i en tabel. Jeg går ud fra at det er det du vil.
Avatar billede friiiiis Novice
24. november 2013 - 13:39 #2
Hej Hugo,

Det virker HELT perfekt!! Tak...

En ting mere: Hvis jeg gerne vil sætte en "default værdi" ind så TDBLookupComboBox automatisk vælger den første record og viser den så skal jeg sætte:

ADOQuery2.Locate('Id2','A',[]); // Dette virker ikke

eller

DBLookupComboBox1.KeyValue :='A';  // Dette virker !!

Hvor "Id2" er Field og "A" er den første værdi jeg gerne vil have sat...

Men ovenstående er jo lidt problematisk fordi jeg så skal kende den første værdi... (altså "A") Jeg vil egentligt bare gerne have at TDBLookupComboBox viser den første record...

I TcomboBox vil jeg jo bare sætte ItemIndex :=0 men det kan jeg jo ikke her
Avatar billede friiiiis Novice
24. november 2013 - 13:40 #3
Hugo: Smid et svar...!!
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
24. november 2013 - 17:33 #4
Jeg har også haft problemer med KeyValue men må nok tilstå at jeg ikke har fundet de vise sten :-)
Jeg har heller ikke rodet alverden med det da funktionen er på min DevExpress udgave af comboboxen - jeg havde bare lige brugt standard på en computer hvor der ingen DevExpress er.