Avatar billede norphf Nybegynder
13. november 2013 - 13:49 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til formel (HVIS.FEJL og LOPSLAG)

Hej

Jeg har følgende formel, som egentlig virker.
=HVIS.FEJL(LOPSLAG(B2;Flex!$A:$H;6;FALSK)&LOPSLAG(B2;HP!$A:$H;6;FALSK)&LOPSLAG(B2;Xen!$A:$H;6;FALSK);)
Dog vil jeg gerne have den udvidet en lille smugle.
Min tanke er bare til tilføje "Fejl" til sidst:
=HVIS.FEJL(LOPSLAG(B2;Flex!$A:$H;6;FALSK)&LOPSLAG(B2;HP!$A:$H;6;FALSK)&LOPSLAG(B2;Xen!$A:$H;6;FALSK);"Fejl")

Problemet med det, er at hvis én af lopslag fejler, så skriver den fejl.
2 af de 3 fejler altid, så den skriver fejl altid :)

Kan man lave så det kun er hvis alle 3 fejler, at den kommer med fejl?

Eller er der en bedre måde at lave det på?

Hilsen Lars
Avatar billede norphf Nybegynder
13. november 2013 - 14:01 #1
Hmm, den første formel virker nu faktisk ikke efter hensigten...
men:
=HVIS.FEJL(HVIS.FEJL(LOPSLAG(B2;Flex!$A:$H;6;FALSK);)&HVIS.FEJL(LOPSLAG(B2;HP!$A:$H;6;FALSK);)&HVIS.FEJL(LOPSLAG(B2;Xen!$A:$H;6;FALSK););)

Men mit problem er stadig den samme, den første HVIS.FEJL får aldrig en fejl da de andre HVIS.FEJL jo ikke laver fejl!

Og en udfordring mere, tallet kommer til at stå som en STRENG, så jeg kan ikke bruge værdien i andre formler

Håber det er nogen lunde forståeligt :)

Hilsen Lars
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2013 - 18:07 #2
Er ikke sikker, men du kan prøve følgende:

=HVIS.FEJL(LOPSLAG($B2;Flex!$A:$H;6;FALSK);
HVIS.FEJL(LOPSLAG($B2;HP!$A:$H;6;FALSK);
HVIS.FEJL(LOPSLAG($B2;Xen!$A:$H;6;FALSK);"")))
Avatar billede norphf Nybegynder
13. november 2013 - 18:45 #3
Det var spot on det jeg skulle bruge...

Mange tak, du må lægge et svar :)

(Skulle dog lige tilføje at den sidste skrev "Fejl", men det var lige til at over komme :) )
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2013 - 19:52 #4
OK.
Hans

(selvom jeg ikke er helt med på, hvad du mener med sidste sætning).
Avatar billede norphf Nybegynder
14. november 2013 - 08:16 #5
Det var bare at den skriver "fejl" hvis alle fejler, og bare blev tom hvis den ikke kunne finde noget i nogle af arkne. :)