Avatar billede tomp90 Nybegynder
11. november 2013 - 14:24 Der er 6 kommentarer

opret en database med person navne og deres score i bowling

Hejsa
Vi skal til at spille lidt bowling på mit job
Og jeg har sagt at jeg godt vil skrive score ind og ligge på nettet *S*
Har kikket efter et script men nok bare mig der er dum.

Den skal ikke kunne så meget.
Navn på spille + score + Spare + Strike + Samlet resultat
Og gerne med dato for hvornår spiller har spillet

Og hvis man kunne lave det så man kunne få den spille med flest strike eller point til at stå øverst eller selv bestemme ved at trykke på en knap eller link

og hvis man kan trykke på spillernes navn og så kom ind og se hans score
Eller bliver det for besværligt ?????

Hvordan gør jeg det findes der er script jeg kan bruge ??
Jeg er helt ny i det her
Har acces database på min computer og one.com som udbyder

Thomas
Avatar billede larsgrau Forsker
11. november 2013 - 14:59 #1
one.com og microsoft access arbejder ikke sammen, da one.com bruger Mysql
Avatar billede tomp90 Nybegynder
11. november 2013 - 15:06 #2
tak larsgrau
så meget ved jeg om det.
men kan man lave det i mysql ?????
Avatar billede larsgrau Forsker
11. november 2013 - 16:49 #3
Ja det kan man godt, men jeg ved ikke lige hvor man gør det da jeg bruger Access
Avatar billede larsen45 Juniormester
11. november 2013 - 19:59 #4
Du kan lave det på din egen pc først via localhost, og når du er helt færdig med det, kan du bevæge dig videre ud på et webhotel udbyders måneds betalings løsning.

Microsoft access er fint nok, men du har bedre muligheder med Mysql databasen. Du kan lave ASP eller PHP, JS m.v. local.
Avatar billede tomp90 Nybegynder
11. november 2013 - 20:24 #5
ok.
men hvordan gør jeg laver sådan et script
findes der er der er færdigt man kan download gartis eller
skal jo ikke kunen det store
Avatar billede larsen45 Juniormester
11. november 2013 - 21:52 #6
Der findes som nok en del færdige script hvor du kan tage lidt forskellige ting fra og sætte sammen efter en del arbejde.
Men hvad for et programmerings sprog har du tænkt sig at bruge til formålet.

Er ASP classic fint nok til din Mysql database hvor du gemmer alt teksten.

Du har altid følgende muligheder med Mysql databasen
1. Select "Hent data fra tabel"
2. "Insert indsæt data til tabel"
3. "Delete slet data fra tabel"
4. "update opdater data til tabel"

Hvis det handler om bowling kunne du gøre sådan her:

Databasenavn: bowlingscore

Tabelnavn: bowling

Felter i tabellen:

ID
Dato
Kampdato
Spillernavn
Bowlingscore
Spare
Strike
resultatsum

Omkring dette her:
Og hvis man kunne lave det så man kunne få den spille med flest strike eller point til at stå øverst eller selv bestemme ved at trykke på en knap eller link

Det er relativt simpelt når du laver dit udtræk fra databasen, ønsker du at sortere automatisk hvad vej data fra tabellen skal udskrives bruges der følgende til sidst i SQL udskriften ASC eller DESC

Det vil sige om du f.eks. vil starte med 1 eller 20 hvis du har 20 poster i tabellen som eksempel.

DIM mySQL
mySQL = "SELECT * FROM bowling DESC"

eller
mySQL = "SELECT * FROM bowling ORDER BY Kampdato DESC"

Eller top 10 liste:

mySQL = "SELECT TOP 10 * FROM bowling ORDER BY Kampdato DESC"

Omkring det her:
og hvis man kan trykke på spillernes navn og så kom ind og se hans score eller bliver det for besværligt ?????

Det er sådan set bare et ID link du laver, ja det vil sige et link hvor du medtager spillernavn som reference, når nogen så klikker på det, så kan de blive henvist til en anden asp side, hvor de så kan se spilleren kampdata som eksempel.

Link til den side du vil vise data:

<a href="http://www.dinhjemmesideellerlocalhost.asp?id=<%# navn("Id") #>"><navn("spillernavn")</a>

Eller

<a href="http://www.hjemmesideellerlocalhost.asp?id=1&#8243;>fil 1</a>

Dette kan du indsætte på den side som skal vise oplysningerne om en spiller eller kamp data.

Spillernavn,  <%= Request.QueryString("Spillernavn") %>