Avatar billede greenie Nybegynder
07. november 2013 - 20:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

z-index

Jeg har 2 scripts som bruger z-index, men jeg har ikke haft held med at få 'toppen' af siden til at ligge øverst.

Når man scroller ned på denne side http://klubkjm.dk/lovene2.php og når bunden, så ses det der skal ske tydeligt, men når man scroller op igen - ja, så er der noget galt med z-index.

footer{
    height: 245px;
    color:#ccc;
    font-size:12px;

    position:relative;
    z-index:-2;

    background-color:#31353a;

    background-image:-webkit-linear-gradient(top, #31353a, #2f3337);
    background-image:-moz-linear-gradient(top, #31353a, #2f3337);
    background-image:linear-gradient(top, #31353a, #2f3337);
}

/* Set a width to the outermost UL and center it */

footer > ul{
    width:960px;
    position:fixed;
    left:50%;
    bottom:0;
    margin-left:-480px;
    padding-bottom: 60px;
    z-index:-1;
}

Jeg har prøvet med både 5, 0 og -3 i nedenstående, uden held.

body {
    background-color        : #fff;
    margin-top                 : 10px;
    margin-bottom             : 10px;
    font-family             : verdana;
    font-weight             : normal;
    font-size                 : 12px;
    line-height             : 130%;
    z-index                    : -3;
}

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede madslundholm Novice
07. november 2013 - 21:36 #1
Hvorfor er din footer ul fixed?
Avatar billede NielsErikP Mester
07. november 2013 - 21:43 #2
Hej...

Må vi se din html kode... Kunne tyde på er manglende slut tag.
Avatar billede greenie Nybegynder
07. november 2013 - 22:02 #3
Det er denne guide jeg forsøger at implementere, og selv uden mine pilfingre, virker den ikke efter hensigten.

http://tutorialzine.com/2013/08/slideout-footer-css/

Jeg ved ikke hvorfor ul er fixed, hvad jeg kan læse er det for at den skal blive i bunden sammen med de fire punkter.

Hvilken del af html koden vil du se?
Avatar billede NielsErikP Mester
07. november 2013 - 22:39 #4
Hej...

Prøv lige at lave dette om  :

<div id="main"> [color="#FF0000"]</div>[/color]
        <footer>

            <ul>
                <li>
                    <p class="services">Services</p>

                    <ul>
                        <li><a href="#">3D modeling</a></li>
                        <li><a href="#">Web development</a></li>
                        <li><a href="#">Mobile development</a></li>
                        <li><a href="#">Web &amp; Print Design</a></li>
                    </ul>
                </li>
                <li>
                    <p class="home">Home</p>
                    <a class="logo" href="#">Company Name <i>&copy; 2013</i></a>
                </li>
                <li>
                    <p class="reachus">Reach us</p>

                    <ul>
                        <li><a href="#">Email</a></li>
                        <li><a href="#">Twitter</a></li>
                        <li><a href="#">Facebook</a></li>
                        <li>555-123456789</li>
                    </ul>
                </li>
                <li>
                    <p class="clients">Clients</p>

                    <ul>
                        <li><a href="#">Login Area</a></li>
                        <li><a href="#">Support Center</a></li>
                        <li><a href="#">FAQ</a></li>
                    </ul>
                </li>
            </ul>

        </footer>

Til :

<div id="main">
        <footer>

            <ul>
                <li>
                    <p class="services">Services</p>

                    <ul>
                        <li><a href="#">3D modeling</a></li>
                        <li><a href="#">Web development</a></li>
                        <li><a href="#">Mobile development</a></li>
                        <li><a href="#">Web &amp; Print Design</a></li>
                    </ul>
                </li>
                <li>
                    <p class="home">Home</p>
                    <a class="logo" href="#">Company Name <i>&copy; 2013</i></a>
                </li>
                <li>
                    <p class="reachus">Reach us</p>

                    <ul>
                        <li><a href="#">Email</a></li>
                        <li><a href="#">Twitter</a></li>
                        <li><a href="#">Facebook</a></li>
                        <li>555-123456789</li>
                    </ul>
                </li>
                <li>
                    <p class="clients">Clients</p>

                    <ul>
                        <li><a href="#">Login Area</a></li>
                        <li><a href="#">Support Center</a></li>
                        <li><a href="#">FAQ</a></li>
                    </ul>
                </li>
            </ul>

        </footer>
[color ="#FF0000"</div>[/color]

Avatar billede NielsErikP Mester
07. november 2013 - 22:41 #5
Hej igen...

Altså flytte sluttagget på div'en fra main ned efter footer.
Avatar billede greenie Nybegynder
11. november 2013 - 17:16 #6
Det hjalp lidt, men gav bare en boks under den grå-sorte bjælke i bunden. Nu har jeg fjernet <div id="main"></div> helt, og det hjalp kun på den ekstra hvide kasse der var før.
Avatar billede NielsErikP Mester
11. november 2013 - 22:39 #7
Hej...

Lad os se dit resultat fra #6.

Og så prøv eventuelt lige at forklare lidt bedre. Vil du have "Services", "Home", "Reach Us" og "Clients" til at blive liggende i din grå boks, samtidig med at du har den grå boks/Bund til at ligge nederst i skærm billedet hele tiden, når du scroller. Selvfølgelig ontop...??

Så prøv evt. at kopiere din html kode herind. Så man er fri for at arbejde med "Vis kilde".
Avatar billede greenie Nybegynder
12. november 2013 - 20:44 #8
Planen er at den grå boks skal være det sidste på siden når man scroller ned, dvs. er man i toppen, er hele siden vist undtaget den grå boks. Altså, den grå boks følger siden, men ligger nederst af alt.

Head
<?php

define('INCLUDE_CHECK',true);

require 'connect.php';
require 'functions.php';
// Those two files can be included only if INCLUDE_CHECK is defined

session_name('tzLogin');
// Starting the session

session_set_cookie_params(2*7*24*60*60);
// Making the cookie live for 2 weeks

session_start();

if($_SESSION['id'] && !isset($_COOKIE['tzRemember']) && !$_SESSION['rememberMe'])
{
    // If you are logged in, but you don't have the tzRemember cookie (browser restart)
    // and you have not checked the rememberMe checkbox:

    $_SESSION = array();
    session_destroy();

    // Destroy the session
}

if(isset($_GET['logoff']))
{
    $_SESSION = array();
    session_destroy();

    header("Location: index2.php");
    exit;
}

if($_POST['submit']=='Login')
{
    // Checking whether the Login form has been submitted

    $err = array();
    // Will hold our errors

    if(!$_POST['username'] || !$_POST['password'])
        $err[] = 'All the fields must be filled in!';

    if(!count($err))
    {
        $_POST['username'] = mysql_real_escape_string($_POST['username']);
        $_POST['password'] = mysql_real_escape_string($_POST['password']);
        $_POST['rememberMe'] = (int)$_POST['rememberMe'];

        // Escaping all input data

        $row = mysql_fetch_assoc(mysql_query("SELECT id,usr FROM tz_members WHERE usr='{$_POST['username']}' AND pass='".md5($_POST['password'])."'"));

        if($row['usr'])
        {
            // If everything is OK login

            $_SESSION['usr']=$row['usr'];
            $_SESSION['id'] = $row['id'];
            $_SESSION['rememberMe'] = $_POST['rememberMe'];

            // Store some data in the session

            setcookie('tzRemember',$_POST['rememberMe']);
        }
        else $err[]='Forkert brugernavn og/eller kode!';
    }

    if($err)
    $_SESSION['msg']['login-err'] = implode('<br />',$err);
    // Save the error messages in the session

    header("Location: index2.php");
    exit;
}
else if($_POST['submit']=='Register')
{
    // If the Register form has been submitted

    $err = array();

    if(strlen($_POST['username'])<4 || strlen($_POST['username'])>32)
    {
        $err[]='Dit brugernavn skal være mellem 3 og 32 tegn!';
    }

    if(preg_match('/[^a-z0-9\-\_\.]+/i',$_POST['username']))
    {
        $err[]='Dit brugernavn indeholder ugyldige tegn!';
    }

    if(!checkEmail($_POST['email']))
    {
        $err[]='Din E-mail er ugyldig!';
    }

    if(!count($err))
    {
        // If there are no errors

        $pass = substr(md5($_SERVER['REMOTE_ADDR'].microtime().rand(1,100000)),0,6);
        // Generate a random password

        $_POST['email'] = mysql_real_escape_string($_POST['email']);
        $_POST['username'] = mysql_real_escape_string($_POST['username']);
        // Escape the input data

        mysql_query("    INSERT INTO tz_members(usr,pass,email,regIP,dt)
                        VALUES(

                            '".$_POST['username']."',
                            '".md5($pass)."',
                            '".$_POST['email']."',
                            '".$_SERVER['REMOTE_ADDR']."',
                            NOW()

                        )");

        if(mysql_affected_rows($link)==1)
        {
            send_mail(    'homohenning@klubkjm.dk',
                        $_POST['email'],
                        'Registrerings System - Dit nye kodeord',
                        'DIt kodeord er: '.$pass);

            $_SESSION['msg']['reg-success']='Vi har sendt en E-mail med dit nye kodeord!';
        }
        else $err[]='Brugernavnet er optaget!';
    }

    if(count($err))
    {
        $_SESSION['msg']['reg-err'] = implode('<br />',$err);
    }

    header("Location: index2.php");
    exit;
}

$script = '';

if($_SESSION['msg'])
{
    // The script below shows the sliding panel on page load

    $script = '
    <script type="text/javascript">

        $(function(){

            $("div#panel").show();
            $("#toggle a").toggle();
        });

    </script>';

}
?>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
<title><? echo $page_title; ?></title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/style.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/slideout.css">
<link rel="shortcut icon" href="http://klubkjm.dk/favicon.ico">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<script type="text/javascript" src="/highslide/highslide.js"></script>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/highslide/highslide.css" />
<script type="text/javascript">
    // override Highslide settings here
    // instead of editing the highslide.js file
    hs.graphicsDir = '/highslide/graphics/';
</script>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="demo.css" media="screen" />
    <link rel="stylesheet" type="text/css" href="login_panel/css/slide.css" media="screen" />

    <script type="text/javascript" src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.3.2/jquery.min.js"></script>

    <!-- PNG FIX for IE6 -->
    <!-- http://24ways.org/2007/supersleight-transparent-png-in-ie6 -->
    <!--[if lte IE 6]>
        <script type="text/javascript" src="login_panel/js/pngfix/supersleight-min.js"></script>
    <![endif]-->

    <script src="login_panel/js/slide.js" type="text/javascript"></script>

    <?php echo $script; ?>
</head>

<body>

<!-- Panel -->
<div id="toppanel">
    <div id="panel">
        <div class="content clearfix">
            <div class="left">
                <h1>Medlem af Klub KJM</h1>
                <h2>Medlemsfordele</h2>
                <p class="grey">Som medlem af Klub KJM har du på disse sider adgang til en masse informationer, værktøjer og links. Hvis du synes der mangler noget, så kontakt mig, så finder vi ud af noget.</p>
            </div>

            <?php

            if(!$_SESSION['id']):

            ?>

            <div class="left">
                <!-- Login Form -->
                <form class="clearfix" action="" method="post">
                    <h1>Medlems logind</h1>

                    <?php

                        if($_SESSION['msg']['login-err'])
                        {
                            echo '<div class="err">'.$_SESSION['msg']['login-err'].'</div>';
                            unset($_SESSION['msg']['login-err']);
                        }
                    ?>

                    <label class="grey" for="username">Brugernavn:</label>
                    <input class="field" type="text" name="username" id="username" value="" size="23" />
                    <label class="grey" for="password">Kodeord:</label>
                    <input class="field" type="password" name="password" id="password" size="23" />
                    <label><input name="rememberMe" id="rememberMe" type="checkbox" checked="checked" value="1" /> &nbsp;Husk mig</label>
                    <div class="clear"></div>
                    <input type="submit" name="submit" value="Login" class="bt_login" />
                </form>
            </div>
            <div class="left right">
            </div>

            <?php

            else:

            ?>

            <div class="left">

            <h1>Medlems panel</h1>

            <p>You can put member-only data here</p>
            <a href="registered.php">View a special member page</a>
            <p>- or -</p>
            <a href="?logoff">Log ud</a>

            </div>

            <div class="left right">
            </div>

            <?php
            endif;
            ?>
        </div>
    </div> <!-- /login -->

    <!-- The tab on top -->
    <div class="tab">
        <ul class="login">
            <li class="left">&nbsp;</li>
            <li>Hej <?php echo $_SESSION['usr'] ? $_SESSION['usr'] : 'Gæst';?>!</li>
            <li class="sep">|</li>
            <li id="toggle">
                <a id="open" class="open" href="#"><?php echo $_SESSION['id']?'Vis panel':'Log ind';?></a>
                <a id="close" style="display: none;" class="close" href="#">Skjul panel</a>
            </li>
            <li class="right">&nbsp;</li>
        </ul>
    </div> <!-- / top -->

</div> <!--panel -->

Index
<?php
  $page_title         = "Velkommen";
  include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"].'/php/head2.php');
?>

<div class="pageContent">
  <div id="main">
    <div class="container">
      <h1>Klub KJM</h1>
      <h2>CO klub for medlemmer af Dansk Metal og 3F</h2>
    </div>

    <div class="container">
      <p><strong>Klub KJM</strong> er en fælles CO-klub...</p>
    </div>

<?php include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"].'/php/tail2.php'); ?>

Tail
        <footer>

            <ul>
                <li>
                    <p class="services">Services</p>

                    <ul>
                        <li><a href="#">3D modeling</a></li>
                        <li><a href="#">Web development</a></li>
                        <li><a href="#">Mobile development</a></li>
                        <li><a href="#">Web &amp; Print Design</a></li>
                    </ul>
                </li>
                <li>
                    <p class="home">Home</p>
                    <a class="logo" href="#">Company Name <i>&copy; 2013</i></a>
                </li>
                <li>
                    <p class="reachus">Reach us</p>

                    <ul>
                        <li><a href="#">Email</a></li>
                        <li><a href="#">Twitter</a></li>
                        <li><a href="#">Facebook</a></li>
                        <li>555-123456789</li>
                    </ul>
                </li>
                <li>
                    <p class="clients">Clients</p>

                    <ul>
                        <li><a href="#">Login Area</a></li>
                        <li><a href="#">Support Center</a></li>
                        <li><a href="#">FAQ</a></li>
                    </ul>
                </li>
            </ul>

        </footer>

    </body>
</html>
Avatar billede greenie Nybegynder
12. november 2013 - 20:46 #9
Hvordan får du de blå kasser til kode?
Avatar billede NielsErikP Mester
12. november 2013 - 23:25 #10
Hej..

De blå kode kasser :  [ div ] kode [ /div ]

selvfølgelig uden mellemrum mellem de firkantede klammer og div.
Avatar billede greenie Nybegynder
13. november 2013 - 21:32 #11
Har jeg overset noget her?

Slideout.css
body{
    font:15px/1.3 'PT Sans', sans-serif;
    color: #5e5b64;

    /* Create a page-wide stacking context
    (so that negative margins work as you expect) */

    position:absolute;
    z-index:0;

}

Er det fordi jeg ikke har lavet nogen stacking context (lag på lag hvis ikke jeg har misforstået helt)
Avatar billede NielsErikP Mester
15. november 2013 - 00:38 #12
Hej...

Stacking context: dvs. oven på 1 kommer 2 og så 3 osv.

z-index: 1; z-index: 2; z-index: 3;  ... osv
Avatar billede greenie Nybegynder
05. december 2013 - 21:01 #13
Det var i et helt andet stylesheet det skulle rettes..

Vil du ha nogle af pointene NielsErikP ??
Avatar billede NielsErikP Mester
05. december 2013 - 22:26 #14
Hej...

Smid lige løsningen til fremtidige bruger der søger efter samme problem.
Nej... Jeg har jo ikke bidraget til løsningen. Så du beholder selv point.
Godt du fik det løst :-)
Avatar billede greenie Nybegynder
09. december 2013 - 17:59 #15
Løsningen ligger i et helt 3. stylesheet, i installationspakken hedder der demo.css

Der skal bredden bare ændres.

#main{
    width:800px;
    /* Centering it in the middle of the page */
    margin:60px auto;
}