Avatar billede ravnemor Juniormester
06. november 2013 - 19:31 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hvad viser koden

Jeg har denne kode, som jeg skal oversætte til et sæt koordinater ala:
N55  xx.xxx
E012 xx.xx7

Jeg ved at det sidste ciffer i øst skal være 7. Jeg får også at vide at første linie af programmet mangler. Nogle IT nørder der kan hjælpe?

/cache { 10 200 coord moveto } def
/coord { 250 280 translate } def
gsave
coord
0.6 0.6 scale
0.8 setlinewidth
12 21 087 add add 340 moveto
150 340 lineto lineto
stroke
12 { 0 9 273 {
    dup 0 moveto
    270 exch lineto
    stroke
  } for
  180 0 translate
  30 rotate
} repeat
grestore
/Helvatica findfont 45 scalefont setfont
260 450 moveto
(2 9) show
/ZapfDingbats findfont 55 scalefont setfont
( Æ) show
/Symbol findfont 55 scalefont setfont
180 cache rotate
(46.288) (e6) show
showpage
Avatar billede ravnemor Juniormester
06. november 2013 - 19:32 #1
Jeg kender heller ikke sproget,så vidste ikke lige hvilken kategori det skal i
Avatar billede anri Novice
06. november 2013 - 20:50 #2
Det ligner PostScript.
Det skal jeg lige sætte mig ind i før jeg kan udtale mig.
Avatar billede anri Novice
06. november 2013 - 20:57 #3
Jeg kan se her: http://en.wikipedia.org/wiki/PostScript  at PostScript starter med %!PS

Kan det hjælpe?
Avatar billede ravnemor Juniormester
06. november 2013 - 21:20 #4
Hvordan kan jeg så oversætte det til koordinater. Jeg skal vel sætte det ind i et program der kan læse koden eller noget. Ved du noget om det?
Avatar billede anri Novice
06. november 2013 - 22:15 #5
ER du sikker på det er koordinater.
Jeg ka se at denne del:
0.6 0.6 scale
0.8 setlinewidth
12 21 087 add add 340 moveto
150 340 lineto lineto
stroke
12 { 0 9 273 {
    dup 0 moveto
    270 exch lineto
    stroke
  } for
  180 0 translate
  30 rotate
} repeat

...den tegner nogle flotte mønstre.  og resten ser jo bare ud til at kunne indeholde noget.

Jeg fandt denne side som lader en lege lidt med postscript i sandboxen:
http://logand.com/sw/wps/
Avatar billede ravnemor Juniormester
06. november 2013 - 22:26 #6
Ok jeg kan intet se udover nogle tal, paranteser bogstaver osv :) Hvad er det for mønstre?

Der skal i hvert fald kunne udledes nogle koordinater af den kode på en eller anden måde. Jeg ved bare ikke hvordan.

Overskriften har titlen "Esoteric programming languages" så kan måske være noget sjov/joke. Jeg geocacher og skal knække en kode for at få de endelige koordinater, så tænkte hvem eller end et IT forum kan hjælpe :)

Et hint er "Du kan finde cachens koordinater ved hjælp af nedenstående program, men den første linje af programmet mangler. " og så kommer koden.
Avatar billede ravnemor Juniormester
06. november 2013 - 22:53 #7
Første linie skal vist endda være %!PS-Adobe-2.0 EPSF-2.0.

Finder frem til forskellige sider hvor der står lidt om det. Din kravlegård er ok, men svært selv at sætte eksempler ind, da den ikke rigtig retter billedet, når der kommer en ny kode.

Jeg leget lidt videre
Avatar billede anri Novice
06. november 2013 - 23:48 #8
Ok det var eddermanme en tricky cache. Det er der jo ikke ret mange der kan løse.

Hvad hedder cachen og hvor i landet ligger den (geocacher selv lidt)
Avatar billede anri Novice
06. november 2013 - 23:52 #9
Jeg tænker at der måske er et geocaching program der benytter en afart af PostScript.  Det vil jeg lige reale lidt i i morgen. Men det kan da ikke være alt for nørd-indforstået, hvis de vil have andre end dem med de mest fedtede briller til at finde den.
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 00:07 #10
Ahhh oki, så kan jeg jo godt lægge linket til dig :)

http://coord.info/GC3ZVJM

Jeg har forsøgt at bruge de 2 og 3 cifrede tal som står koden, men det eneste der gav lidt på tjekkeren var
N55 46.288
E12 21.951

Men ved dæleme ikke om jeg kan bruge den til noget :)

Den ligger i Ballerup i jonstrupvang
Avatar billede anri Novice
07. november 2013 - 07:43 #11
Den kan jeg desværre kun se med en premium konto, men nu har nok ret i at med navnet "Esoteric programming languages" så skal skal man nok ikke tage koden så bogstaveligt.

Kan du kopiere hele beskrivelsen og beskrivewlsen fra cache #1 hertil?

Nu bliver man jo nysgerrig.
Avatar billede anri Novice
07. november 2013 - 07:45 #12
Og så også give koordinaterne på cache #1.  Jeg antager de max ligger få kilometer fra hinanden.
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 12:16 #13
Her er hele beskrivelsen på #2

Geocache Description:

Du kan finde cachens koordinater ved hjælp af nedenstående program, men den første linje af programmet mangler. Opgaven er inspireret af Delphi skatten og Esoteric programming languages #1.

/cache { 10 200 coord moveto } def
/coord { 250 280 translate } def
gsave
coord
0.6 0.6 scale
0.8 setlinewidth
12 21 087 add add 340 moveto
150 340 lineto lineto
stroke
12 { 0 9 273 {
    dup 0 moveto
    270 exch lineto
    stroke
  } for
  180 0 translate
  30 rotate
} repeat
grestore
/Helvatica findfont 45 scalefont setfont
260 450 moveto
(2 9) show
/ZapfDingbats findfont 55 scalefont setfont
( Æ) show
/Symbol findfont 55 scalefont setfont
180 cache rotate
(46.288) (e6) show
showpage

[Check your solution] Linket til tjekkeren sætter jeg selv: http://geotjek.dk/geo_inputchkcoord.php?gid=612627931bb8f60-aebd-47df-8006-d6303a8de315

Cachen indeholder for start FCC, JFFC, en geocoin, logbog, blyant.

English version on request.

Additional Hints (Encrypt)
Det er ikke nødvendigt at downloade eller installere programmer for at løse opgaven.
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 12:20 #14
Her er #1 som er endnu mere kryptisk. De endelig koordinater har jeg jo ikke, men ikonet på denne er inde ved Parken i København, så omkring 20 km fra hinanden. Denne er dog ikke member cache. Original koordinat er N 55° 42.103' E 012° 33.699'
Den anden har første koordinat N 55° 45.688' E 012° 21.935'

Geocache Description:

When trying to solve Delphi skatten (GC2J4CB) I got the idea for a series of mystery caches, this is the first cache in that series.

The cache is not at the above coordinates, you have to solve the mystery to get the coordinates of the cache:

++++++++++[>++++++++>+++++>+++>+<<<<-]>--.>+++..>++.<--+.---.---.++++++++.++-.--++++.>.<<---------.>---------.+.+.>.<+..-----.++++++++..++.>>.

Additional Hints (Encrypt)
[mystery] It messes with your mind
[cache] magnetic
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 12:22 #15
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 12:23 #16
Og den sidste tjekker er selvfølgelig på #1
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 12:25 #17
Nu roder jeg rundt i det. Der er ikke nogen tjekker på #1
Avatar billede anri Novice
07. november 2013 - 12:45 #18
Ja ok.  Som du jo nok har gennemskuet hvis du har fundet cache 1 så er Esoteric programming languages jo noget som nørder har fundet på for sjov, og ++++++++++[>++++++++>+++++>+++>+<<<<-]>--.>+++..>++.<--+.---.---.++++++++.++-.--++++.>.<<---------.>---------.+.+.>.<+..-----.++++++++..++.>>. er det "sprog" der kaldes "brainfuck".

http://en.wikipedia.org/wiki/Esoteric_programming_language

Jeg tror øvelsen går ud på at finde det tilsvarende programmeringssprog, så det er nok ikke postscript alligevel, om end det ligner ret meget.
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 12:54 #19
ja jeg havde en ide om det, men har heller ikke fundet nummer 1. Der tænkte jeg noget med morsetegn hvis man fjerner plusserne  og pilene og lidt streger hist og pist :)

Tror ikke jeg kommer så meget videre, så hvis du lægger et svar, så får du point for forsøget - og snakken :)
Avatar billede anri Novice
07. november 2013 - 13:24 #20
Etteren er her:
N55 41.679 E012 33.668

Måske den indeholder spor til 2'eren, så hvis du falder over den, så åben lige tråden igen.
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 13:31 #21
Hold da op, hvordan grejede du den ? :)

Jeg må ind og finde den så jeg kan bekræfte :)
Avatar billede anri Novice
07. november 2013 - 17:40 #22
Så fik jeg dette ud af cache #2

http://imgur.com/MRsfswa

Kan det få dig nærmere?
Avatar billede anri Novice
07. november 2013 - 17:59 #23
Det er vist bare en vildledning.

jeg kan få følgende brugbare tal ud af koden :
N55 46.288 E012 21.087

Måske er det så simpelt som at grave tallene ud af koden?
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 18:57 #24
Hold da op, det ser da meget godt ud, det mønster. Kan ikke rigtigt få et koodinat med de tal, men måske det er den linie der mangler som gør forskellen.

Jeg må høre cacheowner hvordan jeg kommer videre med det :)

kan fornemme du er temmeligstædig efter at finde løsningen :) Hvor i landet bor du, og kan du selv logge den ?
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 19:09 #25
Du får lige point, men ville gerne have hævet dem til 200, men det kan jeg vist ikke.

Fortsætter her, når jeg bliver klogere.
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 21:39 #26
Haha, skrev ogs purgte CO, og får dette tilbage :)

Det var dog besynderlig. Billedet vises næsten rigtigt, men kun  næsten. Hvilket program bruger du?
Jeg kan anbefale ghostscript http://www.ghostscript.com/ til postscript filer. Alternativt kan man sende ps-filen til printeren, og få denne:

http://www.klojs.dk/esonic3.jpg
Avatar billede ravnemor Juniormester
07. november 2013 - 22:05 #27
Så lykkedes det :)
http://www.klojs.dk/losning.jpg

Lægger det som link, da jeg så kan slette det igen. Ingen grund til at forære den væk til andre, der ikke har gjort forsøget :)

Super tak for hjælpen. Jeg kan logge den for dig hvis du smider dit brugernavn :)
Avatar billede ravnemor Juniormester
11. november 2013 - 19:48 #28
Nu må jeg lige spørge dig hvordan du fandt frem til koordinatet på #1. Jeg var på stedet idag, men fandt ikke noget selvom der var flere muligheder.

Der er en log skrevet med samme "kode", så kunne være rart hvis jeg kan decryptere den :)

#2 fandt og loggede jeg igår.