Avatar billede Cedde Praktikant
05. november 2013 - 08:47 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Formel til autoudfyld

Jeg tænkte på, om det i Excel er muligt at få den til at give nabofeltet RT den samme farve, og måske også skrive 0 i cellen, så der ikke kommer huller i systemet. Se skærmprintet herunder.
[IMG]http://i.imgur.com/SE6ASFr.png[/IMG]
05. november 2013 - 09:26 #1
Hvor kommer farven fra i cellen til venstre?

Er det betinget formatering?
Avatar billede Cedde Praktikant
05. november 2013 - 09:38 #2
Ja det er det.
05. november 2013 - 09:47 #3
Så kan du bruge den samme betingede formatering.
Avatar billede Cedde Praktikant
05. november 2013 - 10:42 #4
jeg tror vi misforstår hinanden.
Så snart jeg skriver en værdi ind under kolonne PT, så skal der som udgangspunkt gerne komme en 0 værdi i i RT cellen, så den er udfyldt med farve.
Avatar billede prhan Juniormester
05. november 2013 - 15:36 #5
I celle RT har du f.eks. formlen
=HVIS(J10<>"";"Udfyldt";"Ikke udfyldt").

Derefter kan du oprette en betinget formatingering på celle RT så den farves hvis der står "Udfyldt"
Avatar billede prhan Juniormester
05. november 2013 - 15:36 #6
=HVIS(PT10<>"";"Udfyldt";"Ikke udfyldt")
Avatar billede Cedde Praktikant
05. november 2013 - 16:44 #7
Det må jeg ærligt indrømme jeg ikke kan få til at virke.

Jeg kan prøve at ligge filen op, og se om du kan få det til at virke?
Avatar billede vejmand Juniormester
05. november 2013 - 18:51 #8
Upload filen her: http://gratisupload.dk/
Og post linket til filen herind......
Avatar billede Cedde Praktikant
05. november 2013 - 19:20 #9
Avatar billede vejmand Juniormester
05. november 2013 - 19:30 #10
Og, helt nøjagtig, hvad ønsker du i hvilke celler?
Avatar billede Cedde Praktikant
05. november 2013 - 19:55 #11
Skemaet er bygget sådan op at man skriver ind i PT (planlagt tid) hvor mange timer man regner med at den ressource bruger i den bestemte uge.
Det kunne som udgangspunkt bare være lækkert hvis der i cellen ved siden af PT, altså udfra kolonnen RT (realiseret tid) kom en 0 tal og den samme farve, så man havde styr på at der også skulle skrives en værdi ind der også. Men den skulle selvfølgelig også kunne ændres, når man har fundet ud af hvor mange timer der skal skrive ind i RT.
Håber det gav mening.

Hvis du evt. har bemærkninger til skemaet er du meget velkommen til at pointere dem.
Avatar billede vejmand Juniormester
05. november 2013 - 20:32 #12
Jeg er noget i tvivl om jeg har forstået spørgsmålet korrekt, men prøv at se dette eksempel: http://gupl.dk/703708/
Avatar billede Cedde Praktikant
05. november 2013 - 20:41 #13
Lige umiddelbart er det slet ikke helt ved siden af. Udgangspunket er det helt rigtige.
Så snart der står noget i en celle i kolonne PT, skal der også komme samme farve og værdi 0 i kolonne RT, hvor der stadig er mulighed for at man kan redigere i værdien.
Kan man ikke sætte det ind i betinget formatering, så der ikke så en formel i cellen?
Grunden er at det skal være så simpelt så muligt, da det også skal bruges af andre end mig selv.
Avatar billede vejmand Juniormester
05. november 2013 - 20:45 #14
Så vidt jeg ved kan man ikke sætte en værdi ind via betinget formatering.
Måske det kan laves via noget VBA, det kan jeg desværre ikke hjælpe med........
Avatar billede vejmand Juniormester
05. november 2013 - 20:48 #15
Man kan også skrive et 0 (nul) i alle cellerne med hvid skriftfarve. Og så via betingetformatering ændre skriftfarven til sort, når det ønskes.
Men det er nu ikke mere enkelt, end at der står en formel i forvejen......
Avatar billede Cedde Praktikant
06. november 2013 - 08:35 #16
Jeg har tidligere haft hjælp til at lave en formel i betinget formatering, så jeg er næsten sikker på det kan lade sig gøre. I hvert fald tusind tak for hjælpen. Jeg må se om jeg kan få svaret et andet sted fra.
Avatar billede Cedde Praktikant
06. november 2013 - 21:00 #17
Er der ikke en formel der hedder noget i stil med:
HVIS CELLE TIL VENSTRE ER UDFYLDT SKAL DER VÆRE FARVE I DEN TIL HØJRE FOR?
Avatar billede vejmand Juniormester
06. november 2013 - 21:09 #18
Jo, det er ikke noget problem, men så står der ikke 0 (nul) i cellen, og var det ikke det du ønskede?
Avatar billede Cedde Praktikant
06. november 2013 - 21:45 #19
Både og, der skal bare kunne skrives i den efterfølgende, og helst så der ikke står noget i cellen, så det er en betinget formatering
Avatar billede vejmand Juniormester
06. november 2013 - 22:41 #20
Ok, vender tilbage med løsningen senere..........
Avatar billede vejmand Juniormester
06. november 2013 - 23:20 #21
Tror her er hvad du ønsker: http://gupl.dk/703766/
Avatar billede Cedde Praktikant
08. november 2013 - 16:25 #22
Det ser meget faktisk meget rigtig ud. Du må have brugt meget tid på dette, da du har lavet hver en celle til betinget formatering?
Dog havde jeg regnet med at det kunne laves på en nemmere måde? Men du skal selvfølgelig have point for at gøre det rigtig.
Det eneste der nager mig lidt er om det måske kunne gøres på en nemmere måde, da det ikke altid at man skal bruge alle måneder i arket. Om man evt. kunne lave en "gruppe" for en måned.
Avatar billede vejmand Juniormester
08. november 2013 - 16:47 #23
Nej, det tar ikke ret lang tid......

Hvis du f.eks. laver den betingede formatering i 4 uger > markérer de 4 uger > Højreklikker og vælger Kopier > markér de næste 4 uger > Højreklikker og vælger Indsæt speciel > prik i Formater
Så er det meget enkelt.....

Det kopierede område og området du vil kopiere til skal bare være lige store....

PS: Husk at acceptere mit svar, så spørgsmålet er rigtig lukket.
Her kan du se hvordan: http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede Cedde Praktikant
08. november 2013 - 17:06 #24
Ja okay det giver egentlig meget god mening mange tak :)