Avatar billede hugo999 Nybegynder
15. august 2001 - 10:51 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt at gemme en bit til en fil i c++?

Hvordan kan jeg gemme en bit ad gangen til en fil i c++ (platform: dos/win2k)?
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2001 - 10:55 #1
jeg tro ikke du gan gemme mindere end en 8 bits integer ....

Jens B
Avatar billede wisen Nybegynder
15. august 2001 - 10:57 #2
borrisholt >> Har du brækket alle fingrene, eller er du hold op med at kunne stave :)
Avatar billede dmk Nybegynder
15. august 2001 - 11:03 #3
Nej, det kan ikke lade sig gøre. Den mindst addresserbare enhed er en byte.

Du kan selvfølgelig selv håndtere det, ved at lave noget mapping osv, men du kan ikke få systemet til at gøre det for dig. Hvis du selv gemme hvor mange bits du har gemt i den sidste byte i din datafil, så kan du jo læse den sidste byte, appende den nye bit, og skrive den sidste byte tilbage til filen.

FX:

Sidste byte indeholde 3 bits, og du vil appende en bit (værdi 1):

Spol frem til sidste byte, og læse den.
OR den sidste byte med 00010000.
Spol en byte tilbage i filen (til den sidste igen), og overskriv den.

Hvis værdien af den bit du ville skrive var 0, skulle du AND\'e din byte med : 11101111

Men for at gøre alt det her, skal du have en MEGET god grund til det, og ikke kunne lave det på nogen som helst anden måde. Ellers vil det nok være lidt fjollet....

DMK
Avatar billede hv_elite Nybegynder
15. august 2001 - 11:03 #4
hvorfor vil du gemme mindre???

borrisholt>> du har ikke været for heldig i skolen...
Avatar billede borrisholt Novice
15. august 2001 - 11:07 #5
hv_elite  >> Ellers er jeg bare ligeglad når jeg slår forkert ...

Jens B