19. oktober 2013 - 01:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

MDI-forms -- data fra Mother til Child...

HEJ

På jobben har jeg en venskabeligt kappestrid med en kollega.

Han påstår, at han har læst (?) at i et MDI-project (en mother og en Child) er det muligt at overføre data fra mother-formen til Child-formen sådan;

motherform:

Childform(create);
Childform.Edit1.Text := 'bla bla bla';

....

og så vil childformens Edit1 indeholde " bla bla bla " når den vises...

Jeg kan ikke få den til det ...

Kan jeg afvise ham effektivt eller er der noget om det ???

(PS: vi har en 1/2 pizza på kant i et væddemål (og det er en god en -- dvs. ret dyr !)

KRISTIAN (pizza-elsker !)
Avatar billede kroning Nybegynder
19. oktober 2013 - 01:30 #1
Jeg fylder ofte data i en MDIchilds edits og captions på den måde så det er der ingen problemer i.

F.eks.:
Application.CreateForm(TChildForm, ChildForm);
ChildForm.Edit1.Text:='jowjow';
19. oktober 2013 - 18:10 #2
HEJ

(((* Faens osse! (hehe) *) Nu har jeg tabt en PIZZA god og dyr! ))

Men OKAY, ret skal være ret.

Tak for at jeg blev korrigeret på dette. Og så har jeg samtidig osse lært noget nyt og det kan jo aldrig skade.

Men som jeg skrev "Jeg kan ikke få den til det " ;  har du mulighed for at lave en kort kode stump med et eksempel:

Kristian
Avatar billede kroning Nybegynder
19. oktober 2013 - 19:06 #3
Hvad kan du ikke få den til, eneste kode der kræves når formen er opretter er:

ChildForm.Edit1.Text:='jowjow';
21. oktober 2013 - 10:14 #4
HEJ,

Tak for "rådet" ....

Hev lærebogen frem fra støvet og kaffen fra maskinen...

Og blev meget klogere.

YES, det var mig, der dummede mig der.

(Errare humanun est, perseverare autem inexecusabiles -- det er menneskelig at fejle , men utilgiveligt at fremture !)

Men må jeg nu spørge:

Når jeg har min MOTHER-form og klikker Create (childform), så vil childformen være transparent (dvs. alle componenter på Motherformen vises gennem Child-formen. Findes der en option, så disse IKKE vises.  (jeg kunne jo sætte dem xx.visible := false ; og xx.visible := true; ved retur, men den er u-elegant synes jeg....

Jeg kan ikke finde nogen. Derfor spørgsmålet ...

Kristian

PS: Kan du smide et svar samtidig .. ?
Avatar billede kroning Nybegynder
21. oktober 2013 - 10:29 #5
Det ved jeg ikke, jeg har aldrig sat komponenter på MDI main formen og tror heller ikke det er meningen ud over en menu og en menu bar (f.eks. CoolBar)