Avatar billede DaneX Praktikant
17. oktober 2013 - 00:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SSD: Kan ikke boote på disk - kan ikke læse fra disk.

Jeg har i den seneste tid oplevet en del Blue Screen of Death, hvor computeren bare lukker ned. Så har checkdisk lige skulle køre og så starter computeren da også op igen.

Det er en Intel SSD som vist ikke er mere end omkring et år gammel.

Nu gjorde den det så igen, da jeg kom hjem her til aften kort efter at være bootet op. Men da computeren så genstarter og skal til at læse OS ind, så skriver den, at den ikke kan læse fra disken og jeg skal CTRL+DEL for at genstarte.

Jeg har nu installeret Windows på en anden disk i håb om, at jeg så kan læse fra disken derfra og redde nogle filer. Under en af genstarterne i denne installation bemærker jeg, at den gerne vil køre checkdisk på denne ødelagde disk og jeg nåede kun lige hurtigt at læse, at den har en ødelagt MBR og derfor ikke kan køre checkdisk, inden billedet forsvandt og installationen fortsatte.

Efter installationen kan jeg heller ikke komme ind på disken. Den siger:

"... is not accesible. The file or directory is corrupted and unreadable."

Det er heldigvis kun en system disk, hvor jeg havde Windows og programmer på. Det kan heldigvis installeres igen på en ny disk. Men hvad jeg havde glemt efter installationen af denne disk sidste gang var at flytte Outlook pst-filen. Dvs alle mine mails. Og som selvstændig erhvervsdrivende med 2 firmaer, så ligger der egentlig nogle ret vigtige mails i den fil. Den vil jeg selvfølgelig meget, meget gerne have fingrene i. Men er der nogen mulighed for det, hvis MBR'en på disken er ødelagt?

Vil et normalt HDD recovery program (Recuva f.eks.) alligevel trods det kunne gå ned og redde filer på disken?

Ja, jeg kunne bare prøve - men det er for vigtigt til, at jeg bare vil prøve uden at være helt sikker på, at jeg ikke kommer til at fucke hvad lille chance der end måtte være helt op.

Jeg håber, at der er nogen, der er i stand til at hjælpe mig. Det er "bare" denne ene fil, jeg må og skal have reddet. Resten er ligegyldigt.

Tak.
Avatar billede DaneX Praktikant
17. oktober 2013 - 01:54 #1
Jeg fik lige set fejlmeddelelsen igen ved opstart og forsøg på at køre en checkdisk....

"Corrupt master file table"
Avatar billede DaneX Praktikant
17. oktober 2013 - 02:01 #2
Nu prøvede jeg så alligevel at køre Recuva.
Men jeg får bare at vide:

"Failed to scan the following drives:
E: Unable to read MFT"

Er jeg bare helt på bagdelen, hvad angår filer på den SSD? :(
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. oktober 2013 - 07:46 #3
Min konklusion ud fra det du skriver er at du burde kunne komme i kontakt med disken hvis du kører en reparation fra opstart men det er svært at læse sig hvilket styresystem du kører? En grund til at du ikke kan komme i kontakt med disken kan være at den i diskhåndteringen står som RAW
Avatar billede DaneX Praktikant
17. oktober 2013 - 09:39 #4
Hej Poko,

Tak for din besked.
Jeg skal prøve at uddybe lidt.

Jeg kørte Windows 7, da den døde, men min gamle Windows XP CD var den første, jeg lige kunne finde, da jeg ville skynde mig at få installeret en eller anden Windows for at se om filerne var tilgængelige i et styresystem.

Under installationen af WinXP under valg af partition, der stod min "døde" disk som upartitioneret med fuld kapacitet.

Men jeg har ikke så meget forstand på SSD diske og turde ikke begynde at partitionere disken, da jeg ikke ved, om gamle data stadig ligger på en SSD disk ligesom på en mekanisk disk til de bliver overskrevet.

Ja, når jeg går ind og kigger på egenskaberne for SSD disken, så står den som RAW med 0 bytes brugt og fri kapacitet.

Er der andre opklarende spørgsmål så skyd endelig løs. :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. oktober 2013 - 09:51 #5
Når den står som RAW er der ikke mange muligheder andet end at forsøge med file scavenger som jeg flere gange er lykkedes med
http://www.quetek.com/download.htm
en enkelt gang er det også i venstre side hvor diskene er opført som disk o disk 1 osv. at højre klikke og vælge konverter til dynamisk disk ellers er der kun tilbage at slette disken fuldstændig og oprette den som ny MBR disk!
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. oktober 2013 - 09:53 #6
nu er det ikke en SSD disk men måske du kan bruge noget fra dette
http://gratisupload.dk/vis_billede/64262/
Avatar billede DaneX Praktikant
17. oktober 2013 - 11:05 #7
Igen tak for din besked og hjælp.
Jeg prøver med File Scavenger og ser, hvordan det går.

Men uanset resultatet er disken så sikker at bruge med en ny installation fremover eller er den allerede ødelagt og vil lave samme nummer igen med en ny installation på et eller andet tidspunkt?

Det er en Intel SSD disk og jeg har slået op og set, at der skulle være 5 års garanti på den, så evt. er det måske noget, der kan laves eller jeg kan få en ny disk.
Avatar billede DaneX Praktikant
17. oktober 2013 - 11:08 #8
File Scavenger kan i hvert fald arbejde på den, hvor Recuva bare afviste at kunne læse fra den. Så jeg er optimistisk omkring resultatet. :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. oktober 2013 - 11:43 #9
Tag de ting ud du er i stand til og gør derefter brug af din Garanti
Avatar billede DaneX Praktikant
17. oktober 2013 - 15:37 #10
Det lykkes at hive en beskadiget mailfil ud af harddisken og Outlook kunne reparere den med kun få tabte mails, så det er super.

Mange tak for hjælpen, Poko.
Hvis du laver et svar, så kan vi få lukket tråden og så ryger min SSD til forhandleren. Men en ny Intel 520'er får ikke lov til at være mere end højest backup disk. Har lige bestilt en Samsung 840'er i stedet.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. oktober 2013 - 15:55 #11
Samler ikke point :-)
Avatar billede DaneX Praktikant
17. oktober 2013 - 20:17 #12
Det gør jeg heller ikke, men det var for at få lukket tråden og jeg ville ikke bare lave et svar selv. :)

Men så lukker jeg den bare her. Tak igen. :)