Avatar billede martin181 Nybegynder
15. oktober 2013 - 15:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sammentælling af totaler - automatisk

Hej,

jeg har fået sammensat mig en kode, som måske kan virke lidt "tung", men den virker, næsten til mit formål :-)

Jeg har en side med 11 produkter - ved indtastning i felterne skal den regne prisen ud efter hånden.

Jeg har fået den til at regne prisen for det enkelte produkt - og har med onblur() fået den til at opdatere i alt feltet for den pågældende linie, når den "forlades".

Jeg skal dog bruge en sammentællng til sidst - som giver mig en samlet total - er der nogen, der vil hjælpe mig med denne del?

Det jeg skal er at have lagt mine:
total1, total2, total3, total4, total5, total6, total7, total8, total9, total10 og total11 - sammen - total feltet skal tælle op efterhånden...

Min kode er som følger:
<script type="text/javascript">function total1(){var antal1 = document.getElementById('ANTAL1').value;            var pris1 = document.getElementById('PRIS1').value;        var total1;if(pris1 >0 && antal1 > 0) total1 = antal1*pris1;else total1 = 0;        document.getElementById('IALT1').value = total1;        }
function total2(){var antal2 = document.getElementById('ANTAL2').value;            var pris2 = document.getElementById('PRIS2').value;        var total;if(pris2 >0 && antal2 > 0) total2 = antal2*pris2;else total2 = 0;        document.getElementById('IALT2').value = total2;        }
function total3(){var antal3 = document.getElementById('ANTAL3').value;            var pris3 = document.getElementById('PRIS3').value;        var total3;if(pris3 >0 && antal3 > 0) total3 = antal3*pris3;else total3 = 0;        document.getElementById('IALT3').value = total3;        }
function total4(){var antal4 = document.getElementById('ANTAL4').value;            var pris4 = document.getElementById('PRIS4').value;        var tota4l;if(pris4 >0 && antal4 > 0) total4 = antal4*pris4;else total4 = 0;        document.getElementById('IALT4').value = total4;        }
function total5(){var antal5 = document.getElementById('ANTAL5').value;            var pris5 = document.getElementById('PRIS5').value;        var total5;if(pris5 >0 && antal5 > 0) total5 = antal5*pris5;else total5 = 0;        document.getElementById('IALT5').value = total5;        }
function total6(){var antal6 = document.getElementById('ANTAL6').value;            var pris6 = document.getElementById('PRIS6').value;        var total6;if(pris6 >0 && antal6 > 0) total6 = antal6*pris6;else total6 = 0;        document.getElementById('IALT6').value = total6;        }
function total7(){var antal7 = document.getElementById('ANTAL7').value;            var pris7 = document.getElementById('PRIS7').value;        var total7;if(pris7 >0 && antal7 > 0) total7 = antal7*pris7;else total7 = 0;        document.getElementById('IALT7').value = total7;        }
function total8(){var antal8 = document.getElementById('ANTAL8').value;            var pris8 = document.getElementById('PRIS8').value;        var total8;if(pris8 >0 && antal8 > 0) total8 = antal8*pris8;else total8 = 0;        document.getElementById('IALT8').value = total8;        }
function total9(){var antal9 = document.getElementById('ANTAL9').value;            var pris9 = document.getElementById('PRIS9').value;        var total9;if(pris9 >0 && antal9 > 0) total9 = antal9*pris9;else total9 = 0;        document.getElementById('IALT9').value = total9;        }
function total10(){var antal10 = document.getElementById('ANTAL10').value;            var pris10 = document.getElementById('PRIS10').value;        var total10;if(pris10 >0 && antal10 > 0) total10 = antal10*pris10;else total10 = 0;        document.getElementById('IALT10').value = total10;        }
function total11(){var antal11 = document.getElementById('ANTAL11').value;            var pris11 = document.getElementById('PRIS11').value;        var total11;if(pris11 >0 && antal11 > 0) total11 = antal11*pris11;else total11 = 0;        document.getElementById('IALT11').value = total11;        }
    </script>
<form id="test">

<TABLE Border=1>
<TR>
<TD>Tekst:</TD><TD>Pris:</TD><TD>Antal:</TD><TD>I alt:</TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 1</TD><TD><input type="text" id="PRIS1" name="PRIS1" size="28"  onblur="total1()" value=100></TD><TD><input type="text" id="ANTAL1" name="ANTAL1" size="28" onblur="total1()" onblur="totalsamlet()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT1" name="IALT1" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 2</TD><TD><input type="text" id="PRIS2" name="PRIS2" size="28"  onblur="total2()" value=200></TD><TD><input type="text" id="ANTAL2" name="ANTAL2" size="28" onblur="total2()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT2" name="IALT2" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 3</TD><TD><input type="text" id="PRIS3" name="PRIS3" size="28"  onblur="total3()" value=300></TD><TD><input type="text" id="ANTAL3" name="ANTAL3" size="28" onblur="total3()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT3" name="IALT3" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 4</TD><TD><input type="text" id="PRIS4" name="PRIS4" size="28"  onblur="total4()" value=400></TD><TD><input type="text" id="ANTAL4" name="ANTAL4" size="28" onblur="total4()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT4" name="IALT4" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 5</TD><TD><input type="text" id="PRIS5" name="PRIS5" size="28"  onblur="total5()" value=500></TD><TD><input type="text" id="ANTAL5" name="ANTAL5" size="28" onblur="total5()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT5" name="IALT5" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 6</TD><TD><input type="text" id="PRIS6" name="PRIS6" size="28"  onblur="total6()" value=600></TD><TD><input type="text" id="ANTAL6" name="ANTAL6" size="28" onblur="total6()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT6" name="IALT6" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 7</TD><TD><input type="text" id="PRIS7" name="PRIS7" size="28"  onblur="total7()" value=700></TD><TD><input type="text" id="ANTAL7" name="ANTAL7" size="28" onblur="total7()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT7" name="IALT7" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 8</TD><TD><input type="text" id="PRIS8" name="PRIS8" size="28"  onblur="total8()" value=800></TD><TD><input type="text" id="ANTAL8" name="ANTAL8" size="28" onblur="total8()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT8" name="IALT8" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 9</TD><TD><input type="text" id="PRIS9" name="PRIS9" size="28"  onblur="total9()" value=900></TD><TD><input type="text" id="ANTAL9" name="ANTAL9" size="28" onblur="total9()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT9" name="IALT9" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 10</TD><TD><input type="text" id="PRIS10" name="PRIS10" size="28"  onblur="total10()" value=1000></TD><TD><input type="text" id="ANTAL10" name="ANTAL10" size="28" onblur="total10()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT10" name="IALT10" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>Pakke 11</TD><TD><input type="text" id="PRIS11" name="PRIS11" size="28"  onblur="total11()" value=1100></TD><TD><input type="text" id="ANTAL11" name="ANTAL11" size="28" onblur="total11()"></TD><TD><input type="text" id ="IALT11" name="IALT11" size="28"></TD>
</TR>
<TR>
<TD>&nbsp;</TD><TD>&nbsp;</TD><TD>&nbsp;</TD><TD>&nbsp;</TD>
</TR>
<TR>
<TD>Samlet pris:</TD><TD><center>-</center></TD><TD><center>-</center></TD><TD><input type="text" id ="totalsamlet" name="totalsamlet" size="28"></TD>
</TR>
</TABLE>
Avatar billede moddi100 Seniormester
15. oktober 2013 - 17:25 #1
Du burde have lavet en funktion, hvor du blot når du kaldte den, angav nummeret. Så bliver din kode meget mindre og mere læsevenlig. Men det hurtige fix er at flytte alle dine:
var total1;

Udenfor funktioner. Det vil sige op over der hvor du definerer dine funktioner. Altså:

var total1 = 0;
var total2 = 0;
var total3 = 0;
var total4 = 0;
var total5 = 0;
var total6 = 0;
var total7 = 0;
var total8 = 0;
var total9 = 0;
var total10 = 0;
var total11 = 0;

// Funktion der ligger alle sammen
function total()
{
  document.getElementById('totalsamlet').value = total1 + total2 + total3 + total4 + total5 + total6 + total7 + total8 + total9 + total10 + total11;
}

// Her kommer dine funktioner, bemærk sidste linje i
// den, der udregner totalen
// Bemærk også, at jeg flyttede "var total1;" ud

function total1(){
var antal1 = document.getElementById('ANTAL1').value;            var pris1 = document.getElementById('PRIS1').value;        if(pris1 >0 && antal1 > 0) total1 = antal1*pris1;else total1 = 0;        document.getElementById('IALT1').value = total1;

  total();
}

...
Avatar billede anri Novice
15. oktober 2013 - 19:32 #2
...og..

Du kunne lave et array til totalerne og gennemløbe det for at lave en sum.

Så er du også hurtigere dækket ind hvis du skal tilføje og fjerne tekstbokse.
Avatar billede martin181 Nybegynder
15. oktober 2013 - 21:50 #3
Jeg kigger på det og så får du en melding - måske i aften - ellers i morgen - tak for indsatsen indtil videre :-)
Avatar billede martin181 Nybegynder
14. januar 2014 - 23:32 #4
Hej,

beklager den sene tilbagemelding... der gik lige hverdag i det hele...

Jeg har brugt løsning fra:
moddi100

Vil du have point, så smid lige et svar :-)
Avatar billede martin181 Nybegynder
04. februar 2014 - 10:48 #5
Ingen svar fra moddi100 - jeg lukker og takke rfor hjælpen :-)
Avatar billede moddi100 Seniormester
07. februar 2014 - 20:59 #6
Så lidt :)