Avatar billede Droiddk Novice
15. oktober 2013 - 14:26 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Program crasher - gode forslag til løsning?

Hej Eksperter

Jeg har problemer med et program som crasher i tide og utide.

Programmet er et slags billedbehandlingsprogram som tager en masse billeder og bearbejder dem lidt hvorefter programmet laver animationer af billederne og til sidst gemmer programmet animationen et sted på harddisken.

Når programmet crasher får jeg følgende fejlbesked:

"Error: Access violation at 0x1333FD26 (tried to read from 0x0000000x), program terminated."

Nogen ideer til hvad der kan være galt?

Mvh
Avatar billede sonalias Seniormester
15. oktober 2013 - 14:34 #1
Den læser i et hukommelsesområde som ikke er allokeret til den... Sikkert et ældre program fra før der var noget der hed 64bit... Du kan ikke gøre så meget medmindre du har adgang til kildekoden
Avatar billede Droiddk Novice
15. oktober 2013 - 14:36 #2
Ok, men min Windows 7 kører 32bit og ikke 64bit?
Avatar billede sonalias Seniormester
15. oktober 2013 - 14:37 #3
Hmm okay, måske en rodet .NET installation... Prøv evt at installere en ny
Avatar billede Droiddk Novice
15. oktober 2013 - 14:39 #4
Jeg tror ikke at der er installeret .NET på den?
Avatar billede sonalias Seniormester
15. oktober 2013 - 14:39 #5
Prøv at give lidt mere information... Hvilket program snakker vi om? Er det et ældre program? web applikation eller maskinkode eller?
Avatar billede Droiddk Novice
15. oktober 2013 - 14:41 #6
Ja, det er et ældre program, det hedder GeoSatSignal (http://www.satsignal.eu/software/geosatsignal.htm) og bruges til at behandle satellitbilleder. Det er vel 10 år gammelt men der udvikles stadig på det og frigives updates.
Avatar billede sonalias Seniormester
15. oktober 2013 - 14:51 #7
Du kan prøve at køre i kombatilitetes tilstand (højre klik, egenskaber, kombatilitet)
Avatar billede Droiddk Novice
15. oktober 2013 - 14:52 #8
Jeg har allerede prøvet at køre det i  kompatibilitetstilstand uden held.

Der er vist ikke installeret .NET på computeren, kan det have en indflydelse?
Avatar billede Droiddk Novice
15. oktober 2013 - 14:56 #9
Må nok hellere lige tilføje at sommetider kører programmet helt fint og gennemfører de jobs jeg sætter det til.
Avatar billede sonalias Seniormester
15. oktober 2013 - 15:02 #10
Nah ikke hvis det ikke er noget du plejer at have installeret... Det bruges udelukkende til at afvikle .NET programmer (C# etc...).
Har vist desværre ikke lige andre idéer :(
Avatar billede sonalias Seniormester
15. oktober 2013 - 15:04 #11
MÅSKE kan det hjælpe at køre som administrator da et meget begrænset system kan have begrænsede hardware rettigheder. Samme sted som kombatibilitetes tilstand :)
Avatar billede Droiddk Novice
15. oktober 2013 - 15:13 #12
Det er også prøvet med administrator.

Tak for hjælpen :)

Mvh
Avatar billede kgkg Nybegynder
15. oktober 2013 - 17:23 #13
1. Tjek din RAM. Der kan være allokeringsproblemer for programmet, hvis der bruges megen RAM og der er RAM fejl på din computer.

2. Kan du genskabe fejlen, ved at behandle de samme data hver gang?

3. Kontakt producenten af programmet. De har måske et support forum. Og da de stadigvæk kommer med opdateringer. Kan du højst sandsynligt få dem til at fejlsøge på problemet, hvis du kan genskabe fejlen, hvis du "gør" noget bestemt. f.eks. behandler nogle data, hvor du kan få programmet til ag gå ned hver gang.
Avatar billede Droiddk Novice
15. oktober 2013 - 17:34 #14
Hej kgkg tak for dit svar

1. Tjek din RAM. Der kan være allokeringsproblemer for programmet, hvis der bruges megen RAM og der er RAM fejl på din computer.

Ok. Jeg kan evt prøve at udskifte ram i computeren. Det underlige er bare at programmet sommetider virker fint og kan behandle data i lang tid uden at crashe.

2. Kan du genskabe fejlen, ved at behandle de samme data hver gang?

Nej, der er desværre ingen konsekvens  hvornår fejlen opstår.

3. Kontakt producenten af programmet. De har måske et support forum. Og da de stadigvæk kommer med opdateringer. Kan du højst sandsynligt få dem til at fejlsøge på problemet, hvis du kan genskabe fejlen, hvis du "gør" noget bestemt. f.eks. behandler nogle data, hvor du kan få programmet til ag gå ned hver gang.

Jeg er i kontakt med producenten (som er en ældre britisk herre) og han påstår at han ikke har hørt om fejlen før...)

Mvh
Avatar billede Droiddk Novice
15. oktober 2013 - 18:01 #15
Hej igen

Kan du anbefale et program til at tjekke ram?

Mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
15. oktober 2013 - 19:01 #16
Bruger ikke så meget Windows 7, men har læst flere gange at man huske at installere, og køre mange programmer som administrator.
Har du gjort dette?

Med hensyn til at tjekke ram, har jeg flere gange brugt Memtest86.
http://www.memtest86.com/
Programmet skal brændes/overføres til usb, så det er bootbart, da det kører fra boot af.
Er der fejl i dine ram monduler vil der komme røde linjer i programmet:
http://tugagames.com/victor/wp-content/uploads/2007/12/memtest86.jpg
Avatar billede kgkg Nybegynder
15. oktober 2013 - 19:40 #17
Du kan bruge memtest86 som der skrives i #16 eller bruge Windows 7's egen memtest.

Der er en beskrivelse her:

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/diagnosing-memory-problems-on-your-computer

I #14 skriver du
Ok. Jeg kan evt prøve at udskifte ram i computeren. Det underlige er bare at programmet sommetider virker fint og kan behandle data i lang tid uden at crashe.

Der er ingen grund til at skifte RAM, men den skal bare testes for fejl. Det er udelukkelsesmetoden. Og det er et godt sted at starte.

Når programmet går ned, logges der så noget i eventloggen, som evt. kunne være noget som programmøren kunne få noget ud af?
Avatar billede Droiddk Novice
15. oktober 2013 - 21:08 #18
Ok. Jeg vil prøve de testprogrammer i skriver. Jeg har også installeret og kører programmet som administrator.

Der er desværre ingen eventlog.

Tak for jeres hjælp :)

Mvh
Avatar billede kgkg Nybegynder
15. oktober 2013 - 22:44 #19
Normalt når et program crasher, så registeres det i Windows Eventlog.

Har du kigget der?

Tast Windows tast+R
Skriv: eventvwr.msc og tast Enter
Kig under: Windows-logger | Program
Avatar billede Droiddk Novice
17. oktober 2013 - 12:31 #20
Hej kgkg

Det kigger jeg lige nærmere på og vender så tilbage.
Tak for input :)

Mvh
Avatar billede Droiddk Novice
21. oktober 2013 - 19:57 #21
Hej

Så fik jeg mulighed for at kigge nærmere i loggen, her er hvad jeg kan finde (optræder hver gang programmet crasher):

- Start Meddelelse 1 -
Navn på program med fejl: GeoSatSignal.exe, version: 7.4.0.1048, tidsstempel: 0x5177915a
Navn på modul med fejl: unknown, version: 0.0.0.0, tidsstempel: 0x00000000
Undtagelseskode: 0xc000001d
Forskydning med fejl 0x09a6fcad
Proces-id 0xa64
Programmets starttidspunkt 0x01cece7743bf3fb7
Programsti: C:\Tools\SatSignal\GeoSatSignal\GeoSatSignal.exe
Modulsti: unknown
Rapport-id: b726bd0c-3a6a-11e3-8289-001aa07ecb3a
- Stop Meddelelse 1 -

- Start Meddelelse 2 -
Windows kan ikke få adgang til filen  af en af følgende årsager:  Der er et problem med netværksforbindelsen, den disk, hvor filen er gemt, eller de lagerenhedsdrivere, der er installeret på computeren, eller disken mangler. Windows lukkede programmet GeoSatSignal application på grund af denne fejl.

Program: GeoSatSignal application
Fil:

Fejlværdien er angivet i afsnittet Flere data.
Brugerhandling
1. Åbn filen igen. Denne situation kan skyldes et midlertidigt problem, der retter sig selv, når programmet kører igen.
2. Hvis filen stadig ikke kan åbnes, og
    - den er på netværket, skal du bede netværksadministratoren bekræfte, at der ikke er et problem med netværket, og at serveren kan kontaktes.
    - Den findes på en flytbar disk, f.eks. en diskette eller en cd-rom. Kontroller, at disken er indsat helt i computeren.
3. Kontroller og reparer filsystemet ved at køre CHKDSK. Hvis du vil køre CHKDSK, skal du klikke på Start, klikke på Kør, skrive CMD og derefter klikke på OK. I kommandoprompten skal du skrive CHKDSK /F og derefter trykke på ENTER.
4. Hvis problemet fortsætter, skal du gendanne filen fra en sikkerhedskopi.
5. Undersøg, om andre filer på den samme disk kan åbnes. Hvis det ikke er tilfældet, er disken muligvis beskadiget. Hvis det er en harddisk, skal du kontakte din administrator eller computerhardwareleverandør for  at få mere hjælp.

Flere data
Fejlværdi: 00000000
Disktype: 0
- Stop Meddelelse 2 -
Avatar billede 220661 Ekspert
21. oktober 2013 - 20:07 #22
GeoSatSignal.exe er det det nævnte builledprogram?
Avatar billede Droiddk Novice
21. oktober 2013 - 20:11 #23
Ja
Avatar billede sonalias Seniormester
23. oktober 2013 - 11:01 #24
Og du har selvfølgelig lavet en CHKDSK, og programmet ligger lokalt på PC'en...?
Avatar billede Droiddk Novice
23. oktober 2013 - 12:41 #25
Ja til begge.

Tak for input, det sætter jeg pris på :)

Mvh
Avatar billede sonalias Seniormester
23. oktober 2013 - 13:13 #26
Sidste lidt dårlige bud må være at et eller andet program blokere for adgangen til GeoSatSignal, evt et antivirus program / auto defrag program
Avatar billede Droiddk Novice
23. oktober 2013 - 15:36 #27
Ja, det har jeg også overvejet og har prøvet at slå diverse firewalls osv fra.

Jeg er nu i gang med at opsætte en ny computer. Samme specifikationer/samme model og samme OS så det bliver spændende om det er samme resultat. Har desværre ikke adgang til andre pc-modeller eller OS.

Mvh
Avatar billede Droiddk Novice
23. oktober 2013 - 20:15 #28
Hej Alle

Jeg tror at det er en succes med den nye computer.

Tak for hjælpen til alle, smid et svar så ryger der point efter jer :-)

Hilsen Mads
Avatar billede kgkg Nybegynder
23. oktober 2013 - 22:00 #29
hermed et svar
Avatar billede Droiddk Novice
23. oktober 2013 - 22:09 #30
Ok, kan jeg kun give alle min point til dig? Vil jo gerne dele lidt ud til de andre også :)

Kan ikke ændre der hvor der står 200.
Avatar billede kgkg Nybegynder
23. oktober 2013 - 23:12 #31
Du skal nok lige vente et par dage på andres svar, det er jo ikke sikkert at de lige har læst mails i dag.

PS. Du skal aldrig selv lægge et svar, medmindre du vil lukke spørgsmålet.
Avatar billede Droiddk Novice
23. oktober 2013 - 23:36 #32
Ok.

Jeg giver naturligvis ikke mig selv point, det var en fejl at skrive som et svar :/
Avatar billede sonalias Seniormester
24. oktober 2013 - 10:39 #33
Imo skal du selv tage point da vi som sådan ikke var med til en løsning af problemet... :) Held og lykke med det!
Avatar billede 220661 Ekspert
24. oktober 2013 - 15:53 #34
springer over med point her.