Avatar billede zuledk Nybegynder
09. oktober 2013 - 14:07 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hjemmelavet bil GPS tracker system

Hej

Jeg kunne godt tænkte mig at kode mit egen GPS tracker til en bil.
Jeg tænker at det nemt kan gøres ved at købe en tracker til bilen som tilsluttes bilen. Denne tracker skal hele tiden via sim kortet fortælle hvor bilen er placeret. Dataen skal sendes til en hjemmeside som så opsamler dataen og ligger det i en database.

Jeg har selv styr på hvordan jeg laver hjemmesiden til det, men hvilke GPS tracker er den rette til opgaven?

Jeg har indtil videre kigget på denne, men den har også et alarmsystem, det ønsker jeg ikke. Den skal udelukkende sende lat/lng så jeg kan opsamle dataen på et google kort.
http://www.amazon.co.uk/product-reviews/B003XDN58K/ref=dp_top_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1

Please hjælp mig :)
Avatar billede magic-mouse Novice
09. oktober 2013 - 15:01 #1
Indkøbsliste:
* 1 stk 3G USB Modem (Gerne Taletisskort, da det er minimalt data som skal sendes)
* 1 stk http://www.raspberrypi.org/
* 1 stk Adafruit GPS antenne. http://www.adafruit.com/products/746

1. Tilslut antennen til din Raspberry Pi. Iflg. vejledningen her: http://learn.adafruit.com/adafruit-ultimate-gps-on-the-raspberry-pi/introduction
2. Installere dit USB modem: http://raspberry-at-home.com/installing-3g-modem/
3. Skriv et lille program der eks. igennem en RPC eller service opdatere informationen.

Strøm til enheden løses igennem at åbne en http://biltema.dk/da/Kontor---Teknik/Mobilt/Kabler-og-opladere/USB-oplader-12-V-84796/ og montere den på batteriet.
Avatar billede magic-mouse Novice
09. oktober 2013 - 15:04 #2
Guiden til at skilde en lader ad finder du her: http://www.ifixit.com/Teardown/Generic+1A+USB+Car+Charger+Teardown/10108/1
Avatar billede zuledk Nybegynder
09. oktober 2013 - 15:26 #3
Tak for svar, jeg har enda en Raspberry pi liggende som bare ligger og støver. JEg har slet ikke tænkt på den kan bruges.

Men er det ikke overkill at skulle sætte en raspberry til? Det er jo trods alt en mini pc?

Findes der ikke en enhed som kan købes som bare kan afvikle kode via et sd kort eller lignende?

Den løsning jeg skal regner jeg med at skulle køre på omkring 4 biler, så den skal også være billig i hardware (det er pi selvfølgelig også :)
Avatar billede claes57 Ekspert
09. oktober 2013 - 15:46 #4
Avatar billede magic-mouse Novice
09. oktober 2013 - 15:46 #5
Både ja og nej.

Du kan kode det på en Arduino, men Arduino koster det samme som en Raspberry Pi (minus SD Kort) og så koster et GPRS Shield 69€.

Raspberry pi + 3g modem + SD kort = 350 + 100 + 79 = 530 DKK
Arduino + GPRS shield = 150 + 515 = 665 DKK

Så muligheden findes. Men hvis pladsen ikke er et problem og du ikke er i behov af et svag strømforbrug og en micro processor er Raspberry pi billigere og lettere at arbejde med, da du har et komplet linux system.

Desuden kan du sætte SSH på dine raspberry pi og opdatere dem på afstand.
Avatar billede magic-mouse Novice
09. oktober 2013 - 15:56 #7
claes57 dine løsninger er jo bedre og billigere. Men nu skriver han jo specifikt: Hjemmelavet bil GPS tracker og Jeg kunne godt tænkte mig at kode mit egen GPS tracker til en bil.
Avatar billede zuledk Nybegynder
09. oktober 2013 - 15:57 #8
#4 Den har jeg også kigget på. Det er meget sparsomt hvad der står af oplysninger om hvad den kan. Men måske den kan det jeg søger.

#5 Jeg kan godt se din pointe med at Raspberry pi er en god løsning og der er større muligheder med den. Men det lyder lidt som om man er nød til at være godt kendt på linux osv. Det er jeg desværre ikke, men jeg kan selvfølgelig prøve mig frem.

Det ville være smart med at kunne opdatere dem, men de er jo så kun tændt når bilen er tændt ikke?
Avatar billede zuledk Nybegynder
09. oktober 2013 - 15:58 #9
#7 True, det kunne virkelig også være spændende at lave på din måde
Avatar billede zuledk Nybegynder
09. oktober 2013 - 16:00 #10
magic-mouse: Jeg ville jo så også skulle ud og skaffe nogle et cover så forskellige dimser ikke går i stykker når de skal fastspændes.
Avatar billede magic-mouse Novice
09. oktober 2013 - 16:10 #11
En elektronik kasse kan købes for 30-40 kr Det er ikke den store udgift.
Avatar billede magic-mouse Novice
09. oktober 2013 - 16:11 #12
#8 Hvis du ændre clockfrekvensen til et lavere niveau, kan du have den koplet direkte på batteriet, uden at tømme bilen for strøm.
Avatar billede zuledk Nybegynder
09. oktober 2013 - 16:12 #13
og den passer nogenlunde til de flese byg selv løsninger?
Avatar billede magic-mouse Novice
09. oktober 2013 - 16:18 #14
http://elektronik-lavpris.dk/c6947/Bokse,_kasser,_skabe/For_montage/
Avatar billede zuledk Nybegynder
09. oktober 2013 - 16:18 #15
#12 Du virker som om du har godt styr på Raspberry pi :)

Har du lyst til at svare på eventuelle spørgsmål når jeg har fået indkøbt tingene og evt. har et problem?
Avatar billede claes57 Ekspert
09. oktober 2013 - 16:20 #16
Avatar billede zuledk Nybegynder
09. oktober 2013 - 16:22 #17
Jeg har en standard kasse som er gennemsigtig. Så må jeg jo kunne proppe en gps kasse oven på en eller anden måde.

#16 Din løsning, der står ikke særlig meget info om de gps'erne på amazon, men det er en god løsning med dem, det var faktisk mere sådan noget jeg søger.
Avatar billede magic-mouse Novice
09. oktober 2013 - 16:37 #18
#16 Hej, ja problemet med anpassade cases er at de oftes koster mellem 50%-100% mere og der ikke er plads til GPS antenne og 3G modem.

#15 Absolut det er bare at spørge. Jeg har ikke rigtigt leget med GPS, men har bygget et 3G til Ethernet converter med en raspberry pi og et 3g Modem.
Avatar billede zuledk Nybegynder
09. oktober 2013 - 20:12 #19
#18 Nu er jeg jo ikke haj til ruby eller linux, så jeg tænker at jeg istedet for at skrive et program burde kunne få min rasberry pi til at være en webserver. På den måde kan jeg jo lave noget javascript som med en timeout laver et ajax kald til en anden hjemmeside som samler dataen op.

Burde det ikke være ligeså godt som at lave en program? Jeg tænker noget lignende:
http://www.raspberrypi-spy.co.uk/2013/06/how-to-setup-a-web-server-on-your-raspberry-pi/
Avatar billede zuledk Nybegynder
10. oktober 2013 - 13:24 #20
Avatar billede zuledk Nybegynder
06. februar 2014 - 10:04 #21
#magic-mouse Skriv lige et svar så får du point
Avatar billede magic-mouse Novice
06. februar 2014 - 11:35 #22
Svar