Avatar billede bugger2 Nybegynder
09. oktober 2013 - 11:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Flere select count i en sql

Hejsa -et newbie spørgsmål.
Er det muligt at kombinere flere Select count i en forespørgsel.

Pseudokode:

Her er 3 forespørgsler som hver isæt virker
Select count (*) from deltagertabel where for_navn='erik' and status='aktiv'
Select count (*) from deltagertabel where for_navn='peter' and status='aktiv'
Select count (*) from deltagertabel where for_navn='else' and status='aktiv'

Men vil det være muligt at lave en SQL der kan lave alle 3 optællinger i et hug så resultatet f.eks blev
Erik=12
Peter=7
Else=3

Tak for hjælp.
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. oktober 2013 - 12:23 #1
SELECT COUNT(navn) FROM deltagertabel WHERE for_navn in('else', 'erik', 'peter') AND status ='aktiv' GROUP BY navn;

Ikke testet.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. oktober 2013 - 21:54 #2
navn skal nok ogsaa i select listen
Avatar billede bugger2 Nybegynder
10. oktober 2013 - 12:34 #3
Det virker ikke rigtig.
Arne hvad er det du mener?
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. oktober 2013 - 13:01 #4
SELECT navn, COUNT(navn) AS Antal FROM deltagertabel WHERE for_navn in('else', 'erik', 'peter') AND status ='aktiv' GROUP BY navn;

Den skal jo have noget at gruppere på.
Avatar billede bugger2 Nybegynder
10. oktober 2013 - 13:12 #5
"select 'first_name',count('first_name') from deltagertabel where first_name in ('Peter','Henrik') and record_id like 'tete%' group by 'first_name'"

Den her "virker", men den tæller bare det samlede antal Peter og Henrik (1223) og opdeler ikke i Peter=1200 og Henrik=23

Beklager, men jeg er virkelig en nybegynder i det her SQL noget.
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. oktober 2013 - 13:32 #6
Du skal ikke have ' om dine kolonne-/tabelnavne. Skal du have noget om skal det være `
Men
SELECT first_name, COUNT(first_name) AS Antal FROM deltagertabel WHERE first_name IN('Peter', 'Henrik') AND record_id LIKE 'tete%' GROUP BY first_name;

burde virke.
Avatar billede bugger2 Nybegynder
10. oktober 2013 - 13:54 #7
det virker Michael tak for hjælp og læg et svar
Avatar billede michael_stim Ekspert
10. oktober 2013 - 16:43 #8
Ellers tak, samler ikke på point. Læg selv et svar og accepter dit eget svar, så spørgsmålet lukkes.
Avatar billede bugger2 Nybegynder
14. oktober 2013 - 11:31 #9
OK