Avatar billede tinaw25 Nybegynder
05. oktober 2013 - 16:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

få textbox value og indsætte sum i en label i en repeater og panel?

Hejsa

Jeg vil gerne have at man et panel med en repeater som her:

<asp:SqlDataSource ID="SqlDataSource1" runat="server" ConnectionString="<%$ ConnectionStrings:ConnectionString %>" SelectCommand="SELECT * FROM [frugt]"></asp:SqlDataSource>
            <table border="1">
                <tr>
                        <td>Antal:</td>
                        <td>
                            <asp:Label ID="Label_tal" runat="server" Text="Label"></asp:Label></td>
                    </tr>
            <asp:Repeater ID="Repeater1" runat="server" DataSourceID="SqlDataSource1" OnItemCommand="Repeater1_ItemCommand" ViewStateMode="Enabled">
                <ItemTemplate>

                        <tr>
                            <td>
                                <asp:TextBox ID="TextBox_frugt" runat="server" Width="30"></asp:TextBox></td>
                                <td><%#Eval("frugt_navn") %></td>
                </tr>

            <tr>
                <td></td>
                <td>
                    </td>
            </tr>
                </ItemTemplate>
            </asp:Repeater>
            </table>

<asp:Button ID="Button_update" runat="server" Text="Update" />

        <asp:Button ID="SubmitNote" runat="server" Text="Button"/>

Hvor man kan skrive i textbox et antal i alle textboxe også ligger dem allesammen og skriver antallet i en label. Jeg er lidt i tvivl om man skal have en update som tæller dem sammen eller man kan gøre det med det samme når man skriver det ind, ved ikke helt hvad der er smartest?

Men jeg er lidt i tvivl om hvordan man får value fra textbox og ligger det sammen?

/Tina
Avatar billede keysersoze Guru
05. oktober 2013 - 19:13 #1
Det kommer jo lidt an på hvad du i sidste ende skal bruge det til. Set ud fra et brugersynspunkt bør du benytte JavaScript til sammentælling da et postback vil sløve det rigtig meget - og skal du bruge tallet på serveren bør du benytte .NET til udregningen så ikke du risikerer at der er blevet manipuleret med tallet. Skal begge krav opfyldes skal du gøre begge ting - men .NET-delen selvfølgelig kun når data skal gemmes til slut.

i .NET så sørg for at databinde når du gemmer, løbe dine rækker igennem, benyt så FindControl til at finde frem textboxen og fx int.tryparse til at få tallet.

med JavaScript kan du fx lave en foreach-løkke på alle textarea-elementer i din tabel (som du kan finde frem til hvis du giver den et id) og igen forsøge at parse værdien som et tal.
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
06. oktober 2013 - 10:51 #2
Det skal være sådan at der er listet 12 forskellige frugter og man må kun vælge 7 frugter.

Hvis man vælger en melon så tæller den for alle 7 stk frugt.

Når man så har valgt de 7 stykker frugt lukker panelet og der dukker et panel op hvor du kan indtaste adresse og trykke send.

Men jeg er lidt i tvivl om hvad der er muligt.

Men jeg skal vel hive værdien ud fra textboxe og ligge dem sammen så tallet komme i label. Men jeg tænker om jeg kan bruge Count og en if og else sætning at hvis den er talt til 7 så skal den lukke panelet

Men hvorn jeg lige skal løse det med den melon der tæller mere.
Avatar billede keysersoze Guru
06. oktober 2013 - 11:48 #3
hvis frugter har forskellige værdi må du huske dem et eller andet sted - i hvert fald hvis vi laver udregningen på klienten - og her kunne enten et hidden formfelt pr række være en mulighed eller du kunne lægge værdierne i et JavaScript array/objekt.
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
06. oktober 2013 - 11:55 #4
Tak for hjælpen nu har du fået mig guidet hen i en retning, og det vil jeg nu prøve om jeg kan løse ellers kommer der nok et nyt spørgsmål.

Smid et svar så skal jeg give dig point
Avatar billede keysersoze Guru
06. oktober 2013 - 13:56 #5
svar.

Hvis du er frisk på det så kig på knockoutjs - det kan hjælpe dig med at løse denne type opgaver.
Avatar billede keysersoze Guru
06. oktober 2013 - 13:56 #6
hov - svar.
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
06. oktober 2013 - 14:22 #7
Takker.

Men som en nybegynder, er jeg lidt blank med knockoutjs :-)
Avatar billede keysersoze Guru
06. oktober 2013 - 22:34 #8
det har jeg også været - og du har sikkert også været helt blank på både HTML og .NET og alligevel sidder du og arbejder med det nu.
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
06. oktober 2013 - 22:53 #9
Det har du ret i, man skal starte et sted. Man føler sig bare lost, når man er nød til at skrive herinde hele tiden og få hjælp :-)
Avatar billede keysersoze Guru
07. oktober 2013 - 16:02 #10
Selvom de færreste udviklere nok vil indrømme det er Google ofte et ret vigtigt redskab i ens arbejde. Hvis man absolut ingen idé har om i hvilken retning man skal bevæge sig vil et forum selvfølgelig være et fantastisk sted at begive sig hen men ellers kunne det måske handle om at lære at bruge søgemaskinerne bedre?

Derudover selvfølgelig i et tilfælde som med knockout så læse noget mere dokumentation. Jeg ved ikke om du er selvstændig eller hvordan og hvorledes, men der bør og skal hele tiden afsættes tid til videreuddannelse, ikke nødvendigvis i form af skole men også læring af nye frameworks og fordybelse i eksisterende viden (og netop knockout har noget så sjældent som en fantastisk god og tilgængelig dokumentation) ved at kigge på deres sider og udvikle små tests.

Det tager mange år at blive en god udvikler og selv når man er nået dertil sker der for meget for hurtigt til at man kan læne sig tilbage :)
Avatar billede tinaw25 Nybegynder
07. oktober 2013 - 22:23 #11
Jeg bruger også altid google som det første, men hvis jeg har siddet med et problem i 5-6 timer hvor jeg har prøvet med google så prøver jeg forums også for evt at få forståelsen.

Jeg er lige blevet uddannet Web-integrator så min viden er ikke så dybdegående endnu. Men forståelsen bliver bedre og bedre, men nu skal jeg så finde ud af hvad vejen frem er. For jeg kan lide både frontend og backend, og er lidt i tvivl hvad man skal vælge for at få et job om det er videre uddannelse eller om man har mulighede med en Web-integrator
Avatar billede keysersoze Guru
08. oktober 2013 - 20:52 #12
Det er næsten et must at kunne begge dele - men derfor er det selvfølgelig bedst at specialisere sig. Med den type sider jeg gætter på du laver vil det formentlig også være godt at have et rimeligt overblik og kendskab til et par CM systemer.

Uddannelse eller ej er et spørgsmål der er umuligt at svare på - uddannelse bringer dig ingen vegne hvis du ingenting kan men kan du virkelig dit kram kan du nå langt uden uddannelse omend nogle virksomheder selvfølgelig også kigger på papirer.