Avatar billede heyn Nybegynder
04. oktober 2013 - 13:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan indlæser man et excel regneark til et objekt i javascript?

Hej Eksperter

Jeg har brug for at kunne indlæse et excel regneark ind i et JavaScript objekt.
Jeg forestiller mig et array af objekter hvor hvert objekt er en linie i regnearket og hver kolonnes navn er en nøgle i objektet.

I øvrigt skal ikke kun xls-format, men også csv-format være muligt.

Har nogen den fjerneste ide om hvordan man åbner et excel ark i JavaScript?

Venligst Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
04. oktober 2013 - 13:35 #1
Det skal i øvrigt også fungere på FF og Crome - Ikke kun på IE.
Avatar billede keysersoze Guru
04. oktober 2013 - 20:42 #2
Som udgangspunkt vil jeg mene at det er en opgave, der hører til på serveren, altså fx ASP.NET eller PHP, men herfra kan du selvfølgelig også sagtens outputte et javascript-objekt.

Vil du holde dig til js så kig på muligheder som http://innovatejs.wordpress.com/2012/08/29/introducing-xlsx-js/ https://github.com/Niggler/js-xlsx eller https://github.com/Niggler/js-xls
Avatar billede heyn Nybegynder
04. oktober 2013 - 22:34 #3
Måske er problemet ikke helt klart formuleret.
Det er når siden er åbnet at clienten skal have mulighed for at vælge at indlæse en csv fil fra sin egen computer. Ikke fra serverens.
Det om det er xls el. csv må komme i anden række. Primært drejer det sig om at indlæse en tekstfil fra klientens computer til en string variabel i javascript :)
Avatar billede keysersoze Guru
04. oktober 2013 - 23:11 #4
Medmindre at du vil lade brugeren copy/paste indholdet ind på siden så vil din mulighed være at lade brugeren uploade dokumentet (igen noget ASP.NET/PHP) og så kan du lade serveren generere dit output som ønsket.
Avatar billede heyn Nybegynder
06. oktober 2013 - 10:51 #5
Sådan som jeg kender PHP kan det da kun køre serverside?
Brugerens pc har da ingen php fortolker?

Det er derfor jeg tænker på JavaScript.

Men det drejer sig om at brugeren skal kunne indlæse en tabel og sende udvalgte data til serveren.

Venligst Christian
Avatar billede keysersoze Guru
06. oktober 2013 - 11:40 #6
korrekt - JavaScript på klienten, PHP på serveren. Men da JavaScript, med få undtagelser, ikke kan læse filer på klienten må du uploade filen og det kan JavaScript ikke - og det er så her PHP, eller .NET, kommer ind i billedet.
Avatar billede heyn Nybegynder
07. oktober 2013 - 09:53 #7
Så lykkedes det.

En venlig sjæl havde lagt en løsning på

http://thiscouldbebetter.wordpress.com/2012/12/18/loading-editing-and-saving-a-text-file-in-html5-using-javascrip/

Som forfatteren selv skriver kunne det sikkert gøres smukkere, men det virker, så kan vi andre jo selv stå for makeup :)

Venligst Christian
Avatar billede heyn Nybegynder
07. oktober 2013 - 10:08 #8
Bemærk at gamle udgaver af Firefox fejler. Først på nyere versioner er deres bug fjernet.

Læg også mærke til at rettelser ikke bliver gemt i den oprindelige fil men lagt i en ny fil i download mappen på firefox.

Endelig lader det til at Explorer ikke bryder sig om at gemme filen.

Chrome har jeg ikke testet.

Venligst Christian
Avatar billede keysersoze Guru
07. oktober 2013 - 15:50 #9
netop - det var derfor jeg foreslog upload og serverbehandling som bedste løsning.