Avatar billede mads375 Juniormester
27. september 2013 - 10:35 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

PHP path to MySQL database

Hejsa.

Jeg har dette script, som virker fint når jeg kontakter en MySQL server jeg har testet på:

<?php

// Establish connection to DB using PDO e-> gemmer variabel i
try {
  $pdo = new PDO('mysql:host=www.databasteksempel; dbname=databasenavn', 'brugernavn', 'kode');
  $pdo->setAttribute(PDO::ATTR_ERRMODE, PDO::ERRMODE_EXCEPTION);
  $pdo->exec('SET NAMES "utf8"');
  echo "Connected!";
} catch (PDOException $e) {
  $error = 'ERROR - Connection to DB failed: ' . $e->getMessage();

  echo $error;

  exit();
}

?>

Jeg har lige lavet om på kode etc. Jeg har nu prøvet at rette tingene i PDO path til den nye database, men den etabelerer ikke kontakt. Jeg har lidt i tvivl om hvordan stien helt præcist skal være. Det er min egen server herhjemme, som hedder: www.domæne/phpMyAdmin. Burde det ikke bare være det jeg skulle bruge til at få kontakt, eller overser jeg noget?

Jeg har prøvet med alt muligt forskelligt:
('mysql:host=www.databasseksempel; dbname=databasenavn', 'brugernavn', 'kode');
('mysql:host=www.databasseksempel:3306; dbname=databasenavn', 'brugernavn', 'kode');
('mysql:host=www.databasseksempel/phpMyAdmin; dbname=databasenavn', 'brugernavn', 'kode');
('mysql:host=eksternipadresse; dbname=databasenavn', 'brugernavn', 'kode');
('mysql:host=http://www.databaseeksempel; dbname=databasenavn', 'brugernavn', 'kode');

etc.... Jeg kan sagtens logge på min phpMyAdmin når jeg ikke er på mit eget netværk via domæne/phpMyAdmin. Så burde jeg også kunne connecte til den fra her, eller?

Mvh Mads
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
27. september 2013 - 12:42 #1
Hvorfor bruger du ikke mysqli i stedet?.
Avatar billede mads375 Juniormester
27. september 2013 - 12:47 #2
hvad er mysqli på min server?
Avatar billede mads375 Juniormester
27. september 2013 - 12:48 #3
eller rettere hvordan ville koden se ud til det? :-)
Avatar billede mads375 Juniormester
27. september 2013 - 13:57 #5
Man kan selvfølgelig altid blive bedre til SQL osv :-) Men jeg vil egentligt gerne bare have et forslag på hvad stien skulle hedde, og ikke programmerings tutorials
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. september 2013 - 14:24 #6
Skal du ikke bare bruge localhost?

Ellers kig her:

http://www.php.net/manual/en/pdo.connections.php
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
27. september 2013 - 14:57 #7
Jeg ved ikke hvordan man skal gør med PDO, man med mysqli skal men gøre så dan her:

$mysqli = new mysqli("localhost", $brugernavn, $kode, $database);
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2013 - 15:10 #8
det skal vaere:

$pdo = new PDO('mysql:host=navnpaaserversomsetfrahvorphpkoerer; dbname=databasenavn', 'brugernavn', 'kode');

Hvis PHP og MySQL koerer paa samme server:

$pdo = new PDO('mysql:host=localhost; dbname=databasenavn', 'brugernavn', 'kode');
Avatar billede mads375 Juniormester
27. september 2013 - 16:43 #9
Hej Arne.
Tak for svaret.

$pdo = new PDO('mysql:host=navnpaaserversomsetfrahvorphpkoerer; dbname=databasenavn', 'brugernavn', 'kode');

Hvis man eks sagde at adressen http://www.foo.dk var en adresse til en server, vile det se sådan ud:

$pdo = new PDO('mysql:host=http://www.foo.dk; dbname=databasenavn', 'brugernavn', 'kode');

Nej det duer nok heller ikke, fordi det er bare stien til min server. Jeg skal vel have den specifikke sti på hvor phpMyAdmin er, altså fx: http://www.foo.dk/phpMyAdmin, eller? Jeg laver mit php på localhost, og har min database på min server.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2013 - 16:59 #10
nej

HTTP er kun relevant for browsere

og PHPMyAdmin er ogsaa en web app og derfpr helt irrelevant for PDO
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2013 - 17:00 #11
Hvis Apache/PHP og MySQL koerer paa samme server saa brug localhost.

Hvis de koerer paa forskellig server, saa skal du bruge navnet paa database serveren.
Avatar billede mads375 Juniormester
17. oktober 2013 - 23:57 #12
Hey Arne.

Jeg fik det jo til at virke grundet den forkerte sti jeg skrev.
Smider du et svar?

Mvh Mads
Avatar billede arne_v Ekspert
18. oktober 2013 - 00:01 #13
ok