Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
26. september 2013 - 09:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

VBA Åbne passwordbeskyttet dokument. MS Word 2010

Jeg forsøger at åbne et passwordbeskyttet MS Word dokument med en makro, men hvis passwordet er over 15 karakterer, fejler min kode med en Runtime error 4198
Kortere password virker fint.

Findes der en bedre metode / anden løsning?

Sub Openpwddoctest()
On Error GoTo ErrorHandler:

Dim myDoc As Document

Set myDoc = Documents.Open(FileName:="c:\Testfile.docx", _ PasswordDocument:="Password_over_15_tegn")

Exit Sub

ErrorHandler:

If Err.Number = 5408 Then
    MsgBox ("Dokumentet kan ikke åbnes med det anvendte password")
Else
    MsgBox "Der opstod en fejl. " & Err.Description, vbInformation, "Fejlnummer: " & Err.Number
End If

End Sub
26. september 2013 - 09:36 #1
Du overskrider Words grænse på 15 karakterer for et password.

Du kan godt manuelt oprette en beskyttelse med et password med en længde på mere end 15 tegn; MEN dokumentet kan låses op ved at indtaste de første 15 tegn af password'et.

Der er mig bekendt ingen måde til at omgå denne begrænsning på 15 tegn i et password.
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
26. september 2013 - 10:32 #2
@ erikjuul

"MEN dokumentet kan låses op ved at indtaste de første 15 tegn af password'et."

Denne påstand jeg gentestet.

Jeg oprettede et dokument og lavede et åbnepassword "JegEnGårdMigByggeVil" (20 tegn)

Hvis jeg prøver at åbne dokumentet med "JegEnGårdMigByg" (15 tegn)
vil dokumentet ikke åbne.
Dette er både gældende i VBA og ved manuel indtastning af password i Word's egen password dialogboks.

Dokumentet åbner med det fulde password, indtastet manuelt i Word's egen password dialogboks.

Kan jeg derfra udlede at begrænsningen ligger i VBA? og at jeg må undgå at bruge lange (Sikre) passwords?
Avatar billede longgaard_at_work Nybegynder
25. oktober 2013 - 13:25 #3
Løsning på problemet blev ikke fundet.
Workaround bliver at bruge passwords på 15 karakterer eller mindre
25. oktober 2013 - 13:38 #4
Som beskrevet i #1!