Avatar billede RasserB Nybegynder
25. september 2013 - 20:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Delphi 7: Client / Server

Hej Alle

Som rimlig ny på delphi har jeg kastet mig over et lille project hvor jeg vil lave et lille program som kan styre min server.
dvs. jeg via remote kan restarte serveren, slette temp/cached filer, slukke serveren, køre et script på mit billed arkiv derinde.

Jeg har via nogle eksempler fundet en mini demo af client / server som jeg har prøvet at skrive om til mit eget.

istedet for at kalde de procedure jeg har jeg lavet til Restart osv. har jeg bare label en label som skifter caption når den får en command fra client programmet.

Af en eller anden årsag skifter den kun når den får command 1 fra klienten, sender jeg et '2' sker der ikke mere osv..
hvad har jeg gjort forkert?

koden ser således ud:

unit Unit1;

interface

uses
  Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
  Dialogs, Sockets, StdCtrls;

type
  TForm1 = class(TForm)
    TcpServer1: TTcpServer;
    Label1: TLabel;
    Label2: TLabel;
    procedure TcpServer1Accept(Sender: TObject;
      ClientSocket: TCustomIpClient);
  private
    { Private declarations }
  public
    { Public declarations }
  end;

var
  Form1: TForm1;

implementation

{$R *.dfm}

procedure TForm1.TcpServer1Accept(Sender: TObject;
  ClientSocket: TCustomIpClient);
begin
if ClientSocket.Receiveln = '1' then
label2.caption := 'nummer 1' else
if ClientSocket.Receiveln = '2' then
label2.caption := 'nummer 2' else
if ClientSocket.Receiveln = '3' then
label2.caption := 'nummer 3' else
end;
end.
Avatar billede kroning Nybegynder
25. september 2013 - 22:34 #1
Prøv med:

procedure TForm1.TcpServer1Accept(Sender: TObject;
  ClientSocket: TCustomIpClient);
var
Receiveln : string;
begin
Receiveln:=ClientSocket.Receiveln;

if Receiveln = '1' then
label2.caption := 'nummer 1' else
if Receiveln = '2' then
label2.caption := 'nummer 2' else
if Receiveln = '3' then
label2.caption := 'nummer 3' else
end;
end.
26. september 2013 - 09:56 #2
HEJ,

Da min datter var 5 år (hun er 24 nu!) hyggede vi os med at skrive sammen på 2 PC'ere koblet sammen via et kabel.

Softwaren var et Delphi CHAT-program og vi var koblet med hard-codede IP-numre. Husker ikke meget om koden udover at det var TCPIP-sockets og noget styring af disse...

Koden findes endnu på en Cd (husker jeg - liggende langt bagude i "arkivet", men kan findes frem hvis det ønskes), men vil nok tage nogle dage - dels pga et hastende projekt og dels pga et mindre detektivarbejde med at "grave" den frem..

Kristian (alias  Sherlock H.)
Avatar billede RasserB Nybegynder
26. september 2013 - 12:14 #3
Brugte Kronings svar det virker rigtig godt.

meget godt at lære fra når man er ny, selvom jeg syntes jeg har læst godt igennem min delphi bible er der jo ting som kan virke svært når man er begynder indtil man prøver det i praktis.

mange tak for den gode hjælp herinde, hvordan giver jeg points til kroning for at have svaret ?
Avatar billede kroning Nybegynder
26. september 2013 - 20:02 #4
Svar