Avatar billede sneska Nybegynder
16. september 2013 - 13:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ryste funktion på form fejl

Jeg vil forsøge at lave en form med ryste 'funktion' når der er fejl i det indtastede i input felterne.
Ryste funktionen ske, når der er trykket på submit knappen.
Jeg har fundet et lille script med shake effekt.
http://codepad.org/eJ7GuBuD
Koden til min form er her http://codepad.org/SHDCcFMX

Er det muligt at mixe de to, så jeg får det ønskede resultat? Og hvordan?

Gode forslag er meget velkomne :)

På forhånd tak,
Sneska
Avatar billede repox Seniormester
16. september 2013 - 13:44 #1
Du har i din kode lagt op til at din form skal shake efter serverside validering. Det vil jo være oplagt hvis du gjorde det clientside til at starte med.

Men det ville jo være noget ala:
<script type="text/javascript">
if( ikke_valid )
{
  $( "#fabrikat" ).effect( "shake" );
}
</script>

Det kan jo så kombineres enten med noget AJAX validering, clientside validering eller lave der outputter noget clientside efter serverside validering.
Avatar billede sneska Nybegynder
17. september 2013 - 13:36 #2
Tak for svar :) Jeg prøver med html5 og javascript, er ikke sikker på hvordan :))
Avatar billede repox Seniormester
17. september 2013 - 13:40 #3
Du skal i hvert fald starte med at identificere hvilken vej af de tre muligheder jeg nævnte.
Avatar billede sneska Nybegynder
17. september 2013 - 18:15 #4
Uha, hvad er forskellen på clientside og AJAX ?
Jeg må indrømme jeg er lidt forvirret over strukturen af det jeg vil lave.
Jeg har jo php validering som udskriver en fejl ved submit, men hvis der også skal foregå noget javascript fejl korrektion inden da, hvorfor er php validering så nødvendigt? og ydermere, hvis man ikke kan submitte formen før alle input er korrekte, så kommer php fejl meddelserne jo aldrig i brug.
Avatar billede herlevsen123 Nybegynder
18. september 2013 - 02:19 #5
Clientside validering er godt, da det naturligvis gør at der bliver færre kald til din server, i forhold til hvis der feks blev lavet et ajax kald hver gang der bliver skrevet noget i et input felt. Men når det så er sagt, må du aldrig stole på clientside validering, da en uærlig bruger sagtens vil kunne omgå denne. Derfor bruger man både clientside og serverside validering.
Avatar billede sneska Nybegynder
19. september 2013 - 10:18 #6
Tak for svar herlevsen123 :)
Jeg ved godt man kan slå javascript fra i browseren.
Men jeg troede at AJAX og clientside var det samme, altså noget der foregår på brugerens computer.

Iøvrigt har jeg besluttet at lave shake effekt ved form submit, det tror jeg er lettere :D
Avatar billede herlevsen123 Nybegynder
20. september 2013 - 01:44 #7
AJAX (Asynchronous Javascript and XML) er en asynkron måde at lave et http (eller anden protokol) request. Dvs. at du kan hente data fra serveren uden at brugeren skal reloade sin browser.

Min pointe er bare at clientside validering er godt, da du derfor ikke skal lave så mange ajax kald til serveren. Men du kan stadig ikke undvære server side validering, da javascript validering kan omgås.
Avatar billede sneska Nybegynder
16. oktober 2013 - 13:51 #8
Jeg har ikke fundet en løsning , men vil lukke spørgsmålet for nu - hvordan gør jeg det ? :D
Avatar billede sneska Nybegynder
16. oktober 2013 - 13:52 #9
vender tilbge senere