Avatar billede Slettet bruger
14. august 2001 - 20:25 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

proftp

Nogen der gider hjælpe mig med at få proftp til at virke? Mit system er Linux RedHat 7.0 og proftp er installeret med RPM\'s - skulle virke fint nok! Jeg kan bare ikke finde ud af at konfigurere det...

Jeg vil gerne have sådan at man kan komme ind via ftp hvis man har user+pass. Anonymous vil jeg ikke have!
Jeg har gået ud fra guiden her:
http://www.gnuskole.dk/bog/proftpd.html

Satser alle point så jeg håber I har en ide ... -hvis det er en længere proces ville en guide via ICQ være at foretrække !
Avatar billede darkside Nybegynder
14. august 2001 - 20:29 #1
Lytter lige med :)
Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 21:03 #2
Det kommer lidt an på hvordan du vil logge folk ind?
Skal der være begrænset adgang (altså en anden root end \'/\')? Skal det kun være muligt for brugere der er oprettet på system at logge ind, eller vil du have en seperat \"passwd\" hvori du kan angive brugere for ftp systemet?
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2001 - 22:24 #3
Det sidste tror jeg - angive brugere for ftp systemet. Altså det skal bare være muligt at kunne logge ind og hente nogle filer fra min maskine. Fra et katalog med forskellige \"mappe-genveje\" rundt på min HD.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2001 - 22:28 #4
-hvis det er nemmeste at gøre så det kun er muligt for brugere der er oprettet på systemet (du mener vel eks. root), så er det også iorden, hvis det er nemmest!
Avatar billede proguy Nybegynder
14. august 2001 - 22:34 #5
Okay, altså brugere der også kan logge ind normalt?

Nu siger du mappe-genveje... det er bare desværre sådan at hvis du ændrer filsystemets root (altså \'/\') til noget andet, eksempelvis /home/ftp, så kan man ikke komme ud af /home/ftp på nogen måde (og dog, med hardlinkede filer). Dvs. symlinks hjælper ikke meget.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
14. august 2001 - 23:49 #6
Her er lidt at kigge på og samle inspiration fra...

http://www.braindump.dk/dk/wiki/?catid=7&wikipage=Configfiler
Avatar billede proguy Nybegynder
15. august 2001 - 11:29 #7
Skulle thomasledets link ikke hjælpe på vej, må du bare sige til. Jeg kan enten sende dig en konfigurationsfil, eller guide dig igennem... alt efter hvad du helst vil.
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2001 - 16:17 #8
proguy --> Ja brugere der kan logge ind normalt!
Du siger at man ikke kan komme ud af den destinition man har valgt - men man kan vel lave en \"snyde mappe\" der linker til et andet sted på disken!?

ProGuy, jeg er totalt newbie, og kan ikke forstå hvad jeg har gjort galt, for lige nu virker anonym-ftp heller ikke... thomasledets link er til 2 comp-partys hvor der bliver brugt anonym-ftp og det jeg vil have er jo bruger-ftp..

Så hvis du vil guide mig ville det være kanon ! Har du ICQ?
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2001 - 16:17 #9
thomasledet  --> Dog tak for det interressante link!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
16. august 2001 - 07:49 #10
# This is a basic ProFTPD configuration file (rename it to
# \'proftpd.conf\' for actual use.  It establishes a single server
# and a single anonymous login.  It assumes that you have a user/group
# \"nobody\" and \"ftp\" for normal operation and anon.

ServerName            \"yeah baby, yeah!
ServerType            standalone
DefaultServer            on

# Port 21 is the standard FTP port.
Port                21
# Umask 022 is a good standard umask to prevent new dirs and files
# from being group and world writable.
Umask                022

# To prevent DoS attacks, set the maximum number of child processes
# to 30.  If you need to allow more than 30 concurrent connections
# at once, simply increase this value.  Note that this ONLY works
# in standalone mode, in inetd mode you should use an inetd server
# that allows you to limit maximum number of processes per service
# (such as xinetd)
MaxInstances            30

# Set the user and group that the server normally runs at.
User                nobody
Group                nobody

# Normally, we want files to be overwriteable.
<Directory /*>
  AllowOverwrite        on
</Directory>

# A basic anonymous configuration, no upload directories.
#<Anonymous ~ftp>
#  User                ftp
#  Group                ftp
#  # We want clients to be able to login with \"anonymous\" as well as \"ftp\"
#  UserAlias            anonymous ftp
#
#  # Limit the maximum number of anonymous logins
#  MaxClients            10
#
#  # We want \'welcome.msg\' displayed at login, and \'.message\' displayed
#  # in each newly chdired directory.
#  DisplayLogin            welcome.msg
#  DisplayFirstChdir        .message
#
#  # Limit WRITE everywhere in the anonymous chroot
#  <Limit WRITE>
#    DenyAll
#  </Limit>
#
#</Anonymous>
Avatar billede thomasledet Nybegynder
16. august 2001 - 07:50 #11
her var lige en kopi af min conf-fil

dit problem er nok egentlig, at proftpd vil køre som gruppen \"nogroup\"... du kan roligt ændre den til nobody... jeg ved ikke, hvad de har gang i...

held og lykke med det!
Avatar billede thomasledet Nybegynder
16. august 2001 - 07:52 #12
vær forøvrigt opmærksom på at proftpd benytter dit systems brugere... så har en bruger ftp-adgang, har han højst sansynligt også telnet/ssh-adgang...

for at undgå dette kan man bede proftpd om at hente sine brugere fra en mysql-database i stedet for at bruge system-konti....
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2001 - 14:57 #13
Tak, thomasledet, men min confg-fil er ens lige nu ...

Telnet adgang et desuden helt fint for mig og det med systemets brugere virker også dejligt.

Vil bare gerne guides !!! ProGuy?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
17. august 2001 - 14:21 #14
din proftpd.conf fil befinder sig desuden her:

/usr/local/etc/proftpd.conf

du kan finde masser af dokumentation på http://www.proftpd.org
Avatar billede proguy Nybegynder
19. august 2001 - 14:33 #15
rasmus_b > Sorry, havde lige travlt de seneste dage... men ja, jeg har ICQ....
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2001 - 16:03 #16
Kan du ikke tilføje mig? Mit nr. er 37741525.
Avatar billede proguy Nybegynder
08. september 2001 - 19:40 #17
proftpd.conf til et sådant setup kan findes på http://proguy.dk/proftpd.conf
og et script til at tilføje brugere på
http://proguy.dk/add-ftp-user.pl

De to filer skal tweakes lidt for at virke på alle systemer, men det er relativt nemt
Avatar billede Slettet bruger
08. september 2001 - 19:47 #18
Ja, tak for hjælpen ProGuy! (har hjulpet mig over ICQ)
Også tak til thomasledet.

/Raz
Avatar billede thomasledet Nybegynder
08. september 2001 - 20:02 #19
Det var da så lidt...:)

http://www.fotx.net/thomasledet