Avatar billede bruger2013 Nybegynder
08. september 2013 - 23:01 Der er 9 kommentarer

>>Fromsej

Jeg har en bærbar, som ikke kan læse dens HDD, selvom der sidder en i. Jeg har skiftet den ud med en anden, men den vil stadigvæk ikke læse den. Under BIOS står der "no harddrive". Som om den ikke eksisterede. Når computeren starter op, får jeg følgende besked: "operating system not found". Til det har Fromsej lavet en guide her:

http://www.fromsej.dk/Vejledninger/xboot/xbootuse.html

Hvor man har mulighed for at ændre prioriteringen af bootup. Dvs. man eksempelvis kan vælge at starte op på et usb stik eller dvd, men  her kommer mit problem så, hvad gør man hvis den ingen system aflæser?
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. september 2013 - 07:48 #1
Det var dog godt nok en misvisende overskrift!
jeg for mit vedkommende tænkte du henvendte dig til Fromsej?
Du må fortælle mere om hvilken bærbar og hvilke type HDD ATA eller SATA? og om du eventuelt skal ændre på AHCI/IDE Boot i Bios.
Avatar billede bruger2013 Nybegynder
09. september 2013 - 08:52 #2
Undskyld, det blev ikke hvad jeg ville have den til. Men det drejer sig om en sony og en almindelig gammel harddisk. Jeg kan sige så meget, at jeg i min situation næsten ikke kan gøre noget i bios.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. september 2013 - 09:04 #3
Det bliver jo så meget svært at yde hjælp?
En Sony??? og en almindelig Gammel Harddisk TJA det bliver man så meget klogere AF! Og hvilket styresystem er det du prøver at installere?
http://kortlink.dk/google/cv24
Avatar billede bruger2013 Nybegynder
09. september 2013 - 16:49 #4
Sorry :P

Det er en sata HDD, den til venstre på billedet.
Modellen er Sony Vaio VPCEB1J1E

Det er den her: http://alatest.dk/anmeldelser/baerbare-pcere/sony-vaio-vpc-eb1j1e/po3-97259954,30/
Avatar billede bruger2013 Nybegynder
09. september 2013 - 16:50 #5
Dens styresystem, da jeg købte den, og da jeg i lang tid have den i brug, er windows 7 premium.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. september 2013 - 17:27 #6
Har du så en installations DVD med Windows 7 PÅ? Og er det en ny HDD og er den initialiseret?
Avatar billede bruger2013 Nybegynder
09. september 2013 - 21:51 #7
Jeg har desværre ikke en installations CD, nej det er dens originale. Jeg har også testet det med en anden HDD, for at se om min var i stykker, men heller ikke den kunne computeren aflæse.
Avatar billede Poko1 Ekspert
09. september 2013 - 23:38 #8
Du kan ikke sætte en anden Hdd i en Computer uden at installere et program fra en installations DVD
Avatar billede bruger2013 Nybegynder
10. september 2013 - 00:56 #9
Men du burde da kunne aflæse den uanset hvad?