Avatar billede hist Praktikant
08. september 2013 - 10:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Crawl en side for pris?

Jeg har fundet det her stykke script men kan ikke helt få det til at virke.
Den henter som siden i html fint nok og gemmer den i test.txt men jeg kan ikke få prisen frem,
nogen der kan hjælpe og måske forklare mig lidt om det der crawle

<?PHP
//starter curl
$ch = curl_init();

//besøger den valgt URL
curl_setopt($ch, CURLOPT_URL, "http://www.prestatips.dk/shop/da/prestashop-moduler/16-pacsoft.html");
curl_setopt($ch, CURLOPT_RETURNTRANSFER, 1);
curl_setopt($ch, CURLOPT_HEADER, 0);

$data = curl_exec($ch);
//Lukker forbindelsen igen for at spare hukommelse på serveren curl_close($ch);
//gemmer indholdet i test.txt
$file = 'test.txt';
$current = $data;
file_put_contents($file, $current);

//Regulært udtryk der matcher prisen og omlæggende html
$pris_reg = '/[0-9]{1,9}[0-9,]{1,3} DKK&lt;\/span&gt;/i';

//regulært udtryk der matcher prisen
$pris_format_regex = '/[0-9]{1,9}[0-9,]{1,3} DKK/i';

//Leder efter prisen og omlæggende html i koden.
preg_match_all($pris_reg, $current, $result, PREG_PATTERN_ORDER);
//Gemmener resultat i $result
$result = $result[0];

//Finder Prisen og valuta
preg_match_all($pris_format_regex, $result[0], $price_result, PREG_PATTERN_ORDER);
//Gemmener resultat i $result
$price_result = $price_result[0];

//Laver et foreach loop der fjerner valuta og retter evt. komma og punktum til noget om php kan bruge som et tal
foreach ($price_result as $price){
    $price = preg_replace('/DKK/i', '', $price);
    $price = preg_replace('/kr/i', '', $price);
    $price = preg_replace('/\./i', '', $price);
    $price = preg_replace('/\,/i', '.', $price);
echo "".$pris_reg."";
}
echo "".$price."";
echo "<br>".$result."";
echo "".$current."";
?>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. september 2013 - 12:48 #1
Du skal ikke skrive %lt; og %gt; men < og > - det er måske eksperten.dk??

Men der står jo priser mange steder på side, så du vil få an liste med alle priser:

Array
(
    [0] => 0,00 DKK</span>
    [1] => 0,00 DKK</span>
    [2] => 0,00 DKK</span>
    [3] => 0,00 DKK</span>
    [4] => 995,00 DKK</span>
)

og så skal du være helt sikker på at det altid er den med index 4. Kan du være sikker på det?
Avatar billede hist Praktikant
08. september 2013 - 13:14 #2
cool tak
nu virker det jeg lavede om på den her
$pris_reg = '/<span id="our_price_display">[0-9]{1,9}[0-9,]{1,3} DKK<\/span>/i';

så fik den den rigtige pris
Avatar billede hist Praktikant
08. september 2013 - 13:19 #3
men hvad nu hvis jeg også vil have overskriften
nu bruger jeg [0-9]{1,9}[0-9,]{1,3} til tal men hvis det både er bukstaver og tal hvad skal jeg så skrive
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. september 2013 - 13:22 #4
Det er egentlig nemmest at matche det udenom, i stedet for at specificere hvad det er for specielle tegn, du vil matche. Dit eksempel ovenfor kunne derfor ligeså godt være:

$pris_reg = '/<span id="our_price_display">.+?DKK<\/span>/i';

Hvor .-et matcher alt. Så kan du nemlig også matche bogstaver i overskrifter.
Avatar billede hist Praktikant
08. september 2013 - 14:25 #5
den tror jeg du må skære lidt mere ud for mig :D
Avatar billede hist Praktikant
08. september 2013 - 15:24 #6
nu prøvede jeg det her men kan ikke få den overskrift ud udover i
print_r($output);

<?PHP
$titel_reg ='/<h1 style="font-size: 24px;">.+?<\/h1>/i';
preg_match_all($titel_reg, $current, $output, PREG_PATTERN_ORDER);
//preg_match($current, $pris_reg, $output);
// du finder det du skal bruge i $output[1]
print_r($output);

$output = $output[1];

echo "<br>".$output."";
?>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. september 2013 - 20:15 #7
Det er jo næsten korrekt. Men preg_match_all giver dig alle forekomster, og derfor er der et array mere, end med preg_match. Og vil du kun have titlen uden alt snask udenom, skal du sætte en parentes, så det kommer på index 1. Dette skulle vist virke

preg_match_all($titel_reg, $current, $output, PREG_PATTERN_ORDER);
//preg_match($current, $pris_reg, $output);
// du finder det du skal bruge i $output[1]
print_r($output);

$output = $output[1][0];

echo "<br>".$output."";
?>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. september 2013 - 20:16 #8
Og der manglede lige en linie før preg_match_all:

$titel_reg ='/<h1 style="font-size: 24px;">(.+?)<\/h1>/i';
Avatar billede hist Praktikant
10. september 2013 - 19:04 #9
Super nu virker det mange tak :D
Men har et spørgsmål mere hvis det er okay
Avatar billede hist Praktikant
11. september 2013 - 20:08 #10
ok smider et svar så kan jeg oprette et nyt spørgsmål.
men super mange tak